INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

T. KulhavýTaké jste si všimli, že náměstí jsou liduprázdná? Centra městeček s důvěrně známým podloubím a historickou kašnou vždy byla místem každodenních setkání rodin a dětí. Co bychom tam ale dnes dělali? Nikoho tam nepotkáme, ani zmrzlinu si tam nekoupíme. Náměstí jsou liduprázdná, bez života. Malí živnostníci a podnikatelé, kteří se po revoluci s euforií vrátili zpět na korza a náměstíčka, stáhli rolety a opět odešli.

Malé kamenné obchody zanikají. A s nimi mizí i osobní příběhy lidí a jejich zboží. Lidí, které důvěrně známe, a zboží, jehož kvalitu a původ můžeme snadno dohledat. Mizí příběhy malých místních pekáren, cukráren a řeznictví, jejichž věhlas a kvalita obstála v prubířských zkouškách na domácích zabijačkách nebo při zakázkovém pečení dortů na domácí oslavy čerstvě narozených ratolestí.

Místo toho se srocujeme na okrajích měst v „océčkách“ a nakupujeme „noname“ zboží. Rozmrazené a dopečené štrůdly z Německa, pětkrát přebalované maso z neznámých chovů, které k nám cestuje týdny ze zámořských dálav, tranzitní mléko podojené v Čechách, vyvezené za hranice a se značkou Vyrobeno v EU k nám navrácené jako luxusní mléčný výrobek.

S naším kvalitním zbožím, pokud ho tu ještě umíme vyrobit, už nenakládáme my sami, ale vložili jsme ho do rukou nadnárodních obchodních řetězců, které vytvářejí falešný pocit „lásky k Česku a toho, kde jsme doma.“

Je mnoho těch, kteří ještě umí v Čechách dobře a kvalitně vyrábět. Ale už nemají kapacitu, aby obstáli v konkurenci obchodních řetězců, a to, co s fortelem vyrobili, i sami prodali. Třeba právě na náměstích a  podloubích, tam, kde se dobře navzájem znají. Je jen málo českých producentů a značek, které mají šanci v océčkách prodávat. Nájmy a služby jsou nad jejich finanční možnosti. Dnešní spotřebitel tam však tráví volný čas. A přitom západ Evropy se již vrací k modelu specifických výrobců a prodejců – tamní magistráty podporují místní výrobu a prodej zaměřený na konkrétní cílovou skupinu. Ne tak u nás.

Triola je nevelká česká firma, unikátní v tom, že umí vyrábět kvalitní prádlo a plavky pro tuzemské ženy. Poskytuje jim poradenství a následný servis, má několik vlastních prodejen a hlavně  -  soustřeďuje se na požadavky českých žen. Vyrábí prádlo podle jejich postav, žádné globální minivelikosti S, M či L. Navrhuje své kolekce pro plné české ženy a šije výhradně v Čechách. Má výrobní závod v Horním Jiřetíně a zaměstnává v něm české zaměstnance, které si navíc ke kvalitě sama vychovává. Vyrábí s umem a fortelem. Její stoletá historie má příběh, který dál společně rozvíjejí její zaměstnanci i zákazníci. Zná názory trhu i okamžité ohlasy na svoje produkty. Je lokální, dohledatelná a dosažitelná. Zkuste najít v Asii výrobce dětské plastové hračky, abyste se poptali na přesné materiálové složení! Přitom se prodává v každém océčku. 

Je zřejmé, že Čechách je více obchodníků než výrobců. A to není pro další rozvoj ekonomiky dobře. Málokdo vyrábí, všichni dovážejí a prodávají. Poměřovat výrobce a obchodníky je nemožné! Výrobci to vždy měli těžší než obchodníci. A řemeslo tu evidentně začíná chybět. Nikdo ho nepodporuje. Ale to by hlavně měli vědět úředníci na magistrátech, na krajských úřadech a ministerstvech, kteří tučně podporují stavby montoven, skladů, mrazíren a překladišť pro globální hráče. Co nastane, až po několika letech skončí daňové úlevy všem těm průmyslovým zónám a centrům? Co budou dělat skladníci, pickeři, pomocní dělníci a prodavači? Řemeslo za pár let, zdá se, vymře, stejně jako malé a střední firmy, které nikdo nepodporuje.

Na náměstích nám zůstanou jen ti holubi...

 Tomáš Kulhavý, vedoucí prodeje ČR a SR,  

Triola a.s.

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3