INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

T. KulhavýTaké jste si všimli, že náměstí jsou liduprázdná? Centra městeček s důvěrně známým podloubím a historickou kašnou vždy byla místem každodenních setkání rodin a dětí. Co bychom tam ale dnes dělali? Nikoho tam nepotkáme, ani zmrzlinu si tam nekoupíme. Náměstí jsou liduprázdná, bez života. Malí živnostníci a podnikatelé, kteří se po revoluci s euforií vrátili zpět na korza a náměstíčka, stáhli rolety a opět odešli.

Malé kamenné obchody zanikají. A s nimi mizí i osobní příběhy lidí a jejich zboží. Lidí, které důvěrně známe, a zboží, jehož kvalitu a původ můžeme snadno dohledat. Mizí příběhy malých místních pekáren, cukráren a řeznictví, jejichž věhlas a kvalita obstála v prubířských zkouškách na domácích zabijačkách nebo při zakázkovém pečení dortů na domácí oslavy čerstvě narozených ratolestí.

Místo toho se srocujeme na okrajích měst v „océčkách“ a nakupujeme „noname“ zboží. Rozmrazené a dopečené štrůdly z Německa, pětkrát přebalované maso z neznámých chovů, které k nám cestuje týdny ze zámořských dálav, tranzitní mléko podojené v Čechách, vyvezené za hranice a se značkou Vyrobeno v EU k nám navrácené jako luxusní mléčný výrobek.

S naším kvalitním zbožím, pokud ho tu ještě umíme vyrobit, už nenakládáme my sami, ale vložili jsme ho do rukou nadnárodních obchodních řetězců, které vytvářejí falešný pocit „lásky k Česku a toho, kde jsme doma.“

Je mnoho těch, kteří ještě umí v Čechách dobře a kvalitně vyrábět. Ale už nemají kapacitu, aby obstáli v konkurenci obchodních řetězců, a to, co s fortelem vyrobili, i sami prodali. Třeba právě na náměstích a  podloubích, tam, kde se dobře navzájem znají. Je jen málo českých producentů a značek, které mají šanci v océčkách prodávat. Nájmy a služby jsou nad jejich finanční možnosti. Dnešní spotřebitel tam však tráví volný čas. A přitom západ Evropy se již vrací k modelu specifických výrobců a prodejců – tamní magistráty podporují místní výrobu a prodej zaměřený na konkrétní cílovou skupinu. Ne tak u nás.

Triola je nevelká česká firma, unikátní v tom, že umí vyrábět kvalitní prádlo a plavky pro tuzemské ženy. Poskytuje jim poradenství a následný servis, má několik vlastních prodejen a hlavně  -  soustřeďuje se na požadavky českých žen. Vyrábí prádlo podle jejich postav, žádné globální minivelikosti S, M či L. Navrhuje své kolekce pro plné české ženy a šije výhradně v Čechách. Má výrobní závod v Horním Jiřetíně a zaměstnává v něm české zaměstnance, které si navíc ke kvalitě sama vychovává. Vyrábí s umem a fortelem. Její stoletá historie má příběh, který dál společně rozvíjejí její zaměstnanci i zákazníci. Zná názory trhu i okamžité ohlasy na svoje produkty. Je lokální, dohledatelná a dosažitelná. Zkuste najít v Asii výrobce dětské plastové hračky, abyste se poptali na přesné materiálové složení! Přitom se prodává v každém océčku. 

Je zřejmé, že Čechách je více obchodníků než výrobců. A to není pro další rozvoj ekonomiky dobře. Málokdo vyrábí, všichni dovážejí a prodávají. Poměřovat výrobce a obchodníky je nemožné! Výrobci to vždy měli těžší než obchodníci. A řemeslo tu evidentně začíná chybět. Nikdo ho nepodporuje. Ale to by hlavně měli vědět úředníci na magistrátech, na krajských úřadech a ministerstvech, kteří tučně podporují stavby montoven, skladů, mrazíren a překladišť pro globální hráče. Co nastane, až po několika letech skončí daňové úlevy všem těm průmyslovým zónám a centrům? Co budou dělat skladníci, pickeři, pomocní dělníci a prodavači? Řemeslo za pár let, zdá se, vymře, stejně jako malé a střední firmy, které nikdo nepodporuje.

Na náměstích nám zůstanou jen ti holubi...

 Tomáš Kulhavý, vedoucí prodeje ČR a SR,  

Triola a.s.

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3