Jaká zpravodajská témata zajímají Čechy nejvíce? Výsledky průzkumu agentur AMI Communications a STEM/MARK vypovídají hodně o životním stylu jednotlivých generací. Nejstarší si vyhledávají informace především o bydlení, nejmladší překvapivě o financích. Všechny generace pak spojuje zájem o aktuální domácí dění. Pro celou společnost je také příznačná nízká záliba v politických tématech, která je procentuálně na obdobné úrovni, jako zájem o dění ze světa českých celebrit.
Zodpovědná česká mládež
Mladá generace (18-29 let) se kromě domácího zpravodajství (52 %) překvapivě zajímá nejvíce o praktická témata, jako jsou osobní finance (38 %). „Je velmi dobrá zpráva, že si mladí lidé uvědomují svou zodpovědnost za vlastní finanční situaci a snaží se získávat potřebné informace pro dobré rozhodování. To, že nejde jen o proklamace ve výzkumech, ale o skutečné chování potvrzují i solidní výsledky v mezinárodním průzkumu finanční gramotnosti,“ komentuje výsledky průzkumu Milan Hejl, Managing Partner AMI Communications.
Výsledky mezinárodního srovnání finanční gramotnosti PISA 2012 (Programme for International Student Assessment), které byly zveřejněny v loňském roce, dokládají, že čeští žáci se ve finanční gramotnosti dobře orientují. Patnáctiletí studenti z ČR skončili na šestém místě z osmnácti. Mladí Češi sice zaostali za vítěznými Číňany ze Šanghaje, předběhli však Spojené státy i všechny zúčastněné země západní Evropy kromě vlámské části Belgie.
Mladí ale přirozeně nezapomínají ani na zábavu. Přitahuje je vše, co se týká internetu a sociálních sítí. Lákají je ale také témata jako cestování a gastronomie.
Na úrovni pikantérií celebrit
Lidé ve věku 30-44 let, stejně jako mladá generace, chtějí především vědět, co se aktuálně děje. Celostátní a regionální zpravodajství jednoznačně vede i v jejich případě (65 %). Co ale příliš nezajímá ani jednu z těchto skupin je politika. Průzkum totiž ukázal, že domácí politická scéna zajímá obě tyto skupiny asi tolik, co novinky ze světa celebrit, a to velmi málo (politika – 21 %, celebrity – 19 %). Může to souviset s nízkou důvěryhodností reprezentantů státní správy. Ta jako zdroj informací získala v průzkumu vůbec nejhorší hodnocení. Státní správu považuje za nedůvěryhodnou 78 % všech dotázaných. Naopak lépe společnost vnímá nezávislé experty a analytiky nebo reprezentanty nevládních organizací.
Populace 45-59 let nejvíce sleduje kromě zpravodajství (68 %) novinky o osobních financích (45 %) a bydlení (43 %). Starší populace je oproti té mladší také přístupnější k tématům ze světa známých osobností (18 %) a politické scény (31 %). 84 % z nich čerpá informace z televizního vysílání. Průzkum ukázal, že poslechovost rádií je u této skupiny stejná jako návštěvnost online zpravodajských portálů. Využívání internetového zpravodajství je zde navíc jen o 10 % nižší než u nejmladší generace.
Ženy versus muži
V průzkumu se potvrdily rozdílné zájmy mužů a žen. Opomineme zpravodajství, které se u obou skupin umístilo na prvním místě. Až 49 % žen se zajímá o informace o zdravém životním stylu. Vyhledávají také novinky z oblasti gastronomie, bydlení, kultury a umění. Muže lákají především nové technologie (49 %) a sport (46 %). Rádi si přečtou také o novinkách v oblasti internetu, sociálních sítí a osobních financí.
Rychle, stručně a přehledně
Aktuální dění sledují dvě třetiny populace převážně na internetu a téměř čtvrtina v tisku. Stále častěji se zdrojem informací stávají také sociální sítě: „Více jak třetina z nás čerpá denně informace o aktuálním zpravodajství ze sociálních sítí, konkrétně z Facebooku, Twitteru a YouTube, jejichž potenciál stále stoupá,“ komentuje zjištění Milan Hejl. O tom, že lidem vyhovuje internetové prostředí, svědčí i způsob, jakým informace vstřebávají. 40 % si stačí článek přečíst jen zběžně, aby měli všeobecný přehled. Lidé dávají přednost stručným a přehledným textům doplněným o fotografie a videa.
O průzkumu:
Průzkum realizovala v roce 2015 agentura AMI Communications ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK. Sběr dat proběhl prostřednictvím internetového dotazníku (CAWI) na internetovém panelu agentury STEM/MARK na vzorku 509 respondentů z celé ČR.
(tz)