INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ilustracni gastro zdroj ProfesiaCZGastronomické služby jsou jedním z oborů, kde se projevuje dlouhodobý nedostatek lidí. To má hned několik důvodů: v oboru je tradičně velmi vysoká fluktuace, práce je psychicky i fyzicky náročná, zvláště v poměru k nižší platové hladině, a navíc jde o segment, kde je poměrně obvyklé nedodržování zákoníku práce, především délky pracovní doby.

Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz množství nabídek práce v gastro segmentu neustále stoupá, zatímco počty uchazečů o práci klesají – pomyslné křivky nabídky a poptávky se protnuly v květnu 2014 a rozdíl se s určitými sezónními výkyvy stále zvětšuje.

„Gastronomie jako obor u nás v současné době prodělává renesanci – lidé se více zajímají o to, co jedí, jsou ochotní za jídlo více zaplatit, ale jsou také náročnější. V gastronomické oblasti více než jinde závisí úspěšnost podniku na kvalitě a profesionalitě jeho zaměstnanců,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „I zde je problém s úrovní oborového školství – protože majitelé firem a špičkoví kuchaři nejsou spokojení s připraveností absolventů na praxi, zakládají často sami školicí zařízení a připravují vzdělávací programy. Možnost odborného růstu je také důležitým faktorem, který může majitelům gastronomických zařízení pomoci při stabilizaci jejich týmu a zlepšení úrovně služeb.“

Počet pracovních nabídek v gastronomických zařízeních neustále stoupá – v letošním roce zaměstnavatelé nabízeli v součtu nabídek Profesia.cz a údajů MPSV téměř 15 tisíc volných pracovních míst. Nejvíce poptávaní jsou kuchaři (6025) a číšníci (5315), percentuálně největší zájem je o pomocné kuchaře – s nárůsty poptávky o 429 % v loňském, respektive o 239 % v letošním roce. Počet inzerátů uchazečů o práci se snižuje – meziroční propady činily 24 % v roce 2014 a dalších 14 % v roce 2015. Počet kuchařů hledajících práci klesl o 21 %, o profesi barmana stálo oproti loňskému roku o 13 % méně uchazečů.

Gastro segment vykazuje výrazné sezónní vlivy související v zimě s lyžařskou sezónou a v létě s tradiční prázdninovou turistickou sezónou. Počty uchazečů o práci se ale v průběhu roku mění podobně jako v jiných oborech – nejvíce lidí hledá práci v lednu a v září-říjnu. Z pohledu regionů je nejvíc nabídek práce tradičně v Praze a Středočeském kraji, největší nárůst jejich počtu jsme ale zaznamenali v Moravskoslezském kraji – o 79 % v porovnání let 2014 a 2015.

Co poradit zaměstnavatelům v oblasti gastronomických služeb? „V první řadě stabilizaci týmu zaměstnanců, protože se jedná o obor, kde je míra fluktuace kolem 15 %, přičemž běžně se pohybuje mezi 5-7 %,“ uvádí Zuzana Lincová. „Stěžejní je vzdělávání a kontrola personálu, protože úspěšnost podniku je na jeho profesionalitě a chování závislá více než je tomu v jiných oborech. A atmosféra ve firmě, protože v oboru, kde je zákazník pánem, velmi záleží na sociálních aspektech - vztahu se spolupracovníky, uspokojení z vykonávané činnosti a pocitu sounáležitosti s firmou.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3