V Poslanecké sněmovně přijatý zákon o veřejných zakázkách nezkultivuje prostředí veřejných zakázek v ČR tak, jak by měl. Zásadně se nezmění kvalita plnění, ani se neodstraní problémy s podhodnocenými zakázkami. Zákon také vytváří prostor pro klientelismus a korupci.
HK ČR upozorňuje, že MMR a poslanci nezohlednili řadu důležitých odborných připomínek podnikatelské veřejnosti reprezentované Hospodářskou komorou ČR (HK ČR), a tak v praxi se budou zakázky soutěžit i nadále jen podle ceny.
„Pro zadavatele je totiž soutěžení na cenu nejjednodušší a zákon neukládá zadavatelům povinnost posuzovat i další kritéria zakázek, jak požadovala HK ČR, např. i to, z jakého materiálu je věc vyrobena, jakou má životnost či kolik bude stát její údržba. Přitom v oblasti služeb a stavebních prací je současný stav kvality plnění zakázek značně neuspokojivý právě kvůli dosavadnímu cenově orientovanému přístupu zadavatelů, který se novým zákonem nezmění,“ varuje viceprezidentka HK ČR Irena Bartoňová Pálková.
Zákon zároveň neřeší identifikaci mimořádně nízké nabídkové ceny. Bez zavedení výpočetních vzorců nebo procentních sazeb nebudou mít zadavatelé jasno, které nabídky je nutné už považovat za mimořádně nízké.
HK ČR podporuje navýšení limitů pro tzv. vícepráce ze současných 30 na 50 % původní ceny zakázky, ale jen u stavebních prací. V těchto případech má 50% strop své opodstatnění, ale u dodávek (výrobky a služby) je možné už od začátku nastavit vše tak, že vícepráce nevzniknou. „Povede to k tomu, že uchazeč zakázku hned na začátku cenově „podrazí“ a bude rovnou počítat s nárůstem až o polovinu. V praxi se tak zakázky prodraží,“ upozorňuje na další negativní dopady nového zákona Bartoňová Pálková. Ta zároveň varuje před tím, že firmy už nebudou ochotné se za takových podmínek o zakázky tolik ucházet. „Kombinace soutěžení na cenu, tedy bez zohledňování kvality plnění, a možnosti 50% navýšení také u výrobků a služeb může paralyzovat samotnou realizaci zakázek, protože firmy nebudou tolik ochotné se o ně ucházet,“ dodává Bartoňová Pálková, podle které zákon tak vytváří prostor pro klientelismus a korupci.
„Jediné, kde se dá říci, že poslanci vzali rozum do hrsti, je že celkový nárůst navýšení zakázek nepřekročí námi navrhovaných 30 %. Otázkou tedy je, jaké zájmy poslanci sledují, když nejsou ochotni hlasovat pro návrhy, které podporují malé a střední podniky, podporují nesoutěžení na cenu a umožňují matematicky stanovit mimořádně nízkou cenu. Čí zájmy tedy zastávají a komu má nový zákon přinést snazší získávání veřejných zakázek?“ ptá se viceprezidentka HK ČR.
(tz)