INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Kuřáky čeká opravdový šok. Po prázdninách už si v trafice nekoupí oblíbenou značku cigaret, ale jen krabičku s odstrašujícími obrázky. V České republice začne platit nový zákon o tabákových výrobcích, jehož smyslem je ještě více varovat spotřebitele před zdravotními následky kouření. O připravenosti výrobců, distributorů a prodejců na tuto revoluční změnu legislativy jsme hovořili s jednatelem společnosti Imperial Tobacco ČR Ing. Kamilem Provazníkem.

Proč dochází v České republice k takovým změnám v prodeji tabákových výrobků?

Máme povinnost převzít, tak jako všechny členské státy EU, evropskou legislativu. Nová tabáková směrnice byla přijata Evropskou unií 20. 5. 2014 a jednotliví členové dostali dva roky na to, aby ji zapracovali do své národní legislativy. Zatím v České republice stále neplatí, určité zdržení se však netýká jen nás, ale poloviny evropských zemí. Zákon o potravinách a tabákových výrobcích, v němž je směrnice EU zapracována, bude v ČR účinný od 7. září letošního roku. Od tohoto data se budou v obchodech prodávat cigarety jen s velkým zdravotním varováním. Musí pokrýt nejméně 65 % plochy krabičky.

Jak bude nové zboží vypadat?

Grafika se naprosto změní. Varování bude kombinované, složené z textu a odpuzujícího obrázku. Varovná upozornění budou rotovat, po roce se musí vyměnit. Výrobce je bude vybírat z knihovny, která nyní obsahuje 36 různých kombinací. Česká tabáková směrnice přejímá evropskou legislativu v poměru jedna ku jedné. Některé státy, např. Velká Británie, jdou však ještě dál a výstraha zabírá plnou plochou. Systém je založen na podobném principu jako u spotřební daně. Tam EU stanovuje pouze minimální sazby, jednotlivé členské státy je mohou zvýšit.

Cigarety v trafice tedy budou vypadat úplně jinak. Místo charakteristického loga té které značky uvidí zákazník rakovinou zdevastované plíce, znetvořená ústa, a podobně. Co na to říká tabákový průmysl? Vždyť nebude ani dostatečný prostor pro potřebné informace o výrobku.

Domáháme se práv duševního vlastnictví v případech, ve kterých nám je naprosto znemožněno komunikovat jakýmkoli způsobem samotnou značku výrobku, jako například v Austrálii. Odborná diskuze se tam vede už tři roky, zatím bez konečného verdiktu. Do sporu vstoupila i Světová obchodní organizace WTO.

Projeví se tato opatření na spotřebě tabákových výrobků?

Cigarety se zastrašujícími obrázky už nejsou žádnou novinkou, například v Belgii se prodávají deset let. Změna spočívá pouze v unifikovaném rozsahu varování, tedy v 65 % plochy, v určené velikosti a fontu písma. Obecně se dá říci, že drastická opatření proti kouření vedou ke zvyšování podílu nelegálního, nezdaněného zboží na trhu. Zjišťujeme, že spotřeba cigaret ročně klesá mezi jedním a dvěma procenty. Ale do jaké míry se na tom podílí zdravotní varování, je těžké posoudit. S ním totiž obvykle přichází i další opatření proti kouření, např. zvyšování daňové zátěže, omezování reklamy a podobně.

Dřív byla tabáková reklama nepřehlédnutelná téměř všude, v současnosti platí velmi přísná pravidla. Ovlivnila počty kuřáků, nebo ne?

Vzpomeňte si na situaci v socialistickém Československu, kdy se cigarety nepropagovaly vůbec. Po roce 1989 se naopak reklama neomezovala, vládla naprostá svoboda. Nyní je povoleno inzerovat jen v místě prodeje. Osobně si myslím, že vliv reklamy se přeceňuje. Je důležitá pro výběr značky cigarety, ale méně podstatná pro rozhodnutí kouřit, nebo ne.

Co se stane s nabídkou tabákových výrobků v září 2016, až u nás začne platit novelizovaný zákon o potravinách a tabákových výrobcích?

Staré zásoby zboží bez unifikovaného varování se budou doprodávat. Na to mají výrobci, distributoři a prodejci tříměsíční lhůtu. Pak už se nesmí nikde objevit, neprodané cigarety se musí zničit. V tomto smyslu jsem optimista. Už jsme se naučili s předzásobením pracovat, správně odhadnout tříměsíční spotřebu. U kolků totiž platí stejné pravidlo. Uvědomme si, že za poslední dva roky se takový systém doprodeje uplatní už počtvrté.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3