INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

lidéSpokojeno se svým životem je v současné době celých 82 procent Čechů. 93 procent obyvatel České republiky pak snadno zvládá pokrýt základní výdaje. Necelá polovina z nás si dokáže bez problému i spořit. Peníze nejčastěji odkládáme na horší časy a také na dovolenou. Právě ta je pro Čechy fenomén – šetří na ni víc jak třetina domácností. Pravidelnou zahraniční dovolenou si může dovolit celá čtvrtina z nás. To vše vyplývá z rozsáhlého průzkumu Poštovní spořitelny o spokojenosti obyvatel v České republice, finančním chování českých domácností a dostupnosti finančních produktů a služeb.

„I pro nás bylo příjemným překvapením, že u naprosté většiny respondentů převládala v odpovědích spokojenost. Jsme spokojeni se svým životem a z finančního hlediska si většina z nás může dovolit pokrýt vše potřebné a ještě něco navíc. Po zaplacení základních životních nákladů zbyde téměř dvěma třetinám obyvatel (63 procentům) dostatek prostředků na financování svých zájmů a koníčků a více jak polovina z nás (59 procent) si může bez problémů dovolit i nákup kvalitnějších a zdravějších potravin,“ konstatuje Petr Hutla, vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB zodpovědný mimo jiné za řízení Poštovní spořitelny.

Půjčujeme si s rozumem

Rozsáhlé šetření sledovalo i rozdíly finančního chování u lidí v Praze a v regionech. Například pravidelnou dovolenou si v metropoli může dovolit více jak třetina lidí, v obcích do tisíce obyvatel je to pak necelá pětina respondentů. Obecně však Pražané vycházejí se svými příjmy hůře, než činí průměr.

Z průzkumu dále vyplývá, že 58 procent obyvatel nevyužívá žádný úvěrový produkt. Spotřebitelský úvěr má pětina populace a hypotéku jen 12 procent lidí. „Lidé jsou ochotni půjčovat si na nové bydlení (60 procent), na auto (41 procent) či na rekonstrukci domu a bytu (40 procent). Nechtějí si naopak půjčovat na dovolenou nebo na dárky k Vánocům (v obou případech jen 2 procenta), což je rozumné,“ konstatuje Jana Opršalová, výkonná manažerka útvaru Řízení segmentu Poštovní spořitelna.

Naopak 78 procent lidí má sjednáno nějaký spořicí produkt, nejčastěji jde přitom o produkty podporované státem, jako jsou penzijní připojištění, stavební spoření a životní pojištění. Spořit bez většího zatížení rozpočtu pak zvládá 48 procent z nás.

Spokojenost vládne ve městě i na vesnici

I když se v otázce dostupnosti finančních služeb preference obyvatel z větších měst a z menších obcí a vesnic liší, vesměs jsou všichni spokojeni. A to i přesto, že více jak dva miliony lidí zejména z menších měst a obcí to mají k nejbližšímu bankomatu často více jak 6 kilometrů. „Zajímalo nás, jak jsou spokojeni s dostupností finančních služeb především lidé žijící v menších městech a vesnicích. Vnímáme to jako jedno z hlavních témat. Výsledek nás příjemně překvapil. Současná dostupnost finančních služeb lidem vyhovuje a k tomu přispívá i Poštovní spořitelna, neboť téměř pětina obyvatel obsluhuje svůj účet a vybírá peníze právě na poště,“ říká Jana Opršalová.

Raději off-line než on-line

Výsledky také ukázaly, že kamenné pobočky zůstávají i přes rozšiřující se nabídku on-line produktů a služeb důležitou součástí komunikace bank a pojišťoven s klienty. „Průzkum potvrzuje naši tezi, že lidé stále chodí na pobočky bank i kvůli nejběžnějším produktům. Pokud si chtějí například sjednat běžný účet, zvolí pobočku 61 procent Čechů,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Hutla a druhým dechem zdůrazňuje, že tradiční cestu při zakládání účtu preferují i mladší generace. V případě respondentů ve věku 18–35 let by si pro běžný účet zašla na pobočku více jak polovina z nich (56 procent).

Nový Poštovní účet pro všechny věkové kategorie

Právě dostupnost je jedním z klíčových atributů strategie Poštovní spořitelny. Novou vlajkovou lodí v jejím portfoliu se proto stal od 1. května Poštovní účet. „Je určen prakticky všem skupinám klientů. Co se týče podmínek, vyšli jsme vstříc jak rodinám s dětmi, rodičům na rodičovské dovolené, tak studentům i seniorům,“ konstatuje Jana Opršalová a dodává, že nový účet si zájemci mohou zřídit off-line i plně on-line. Záleží na tom, co komu vyhovuje. „Přestože dnes na trhu vládne trend mít vše on-line, my jsme se rozhodli, že dáme lidem na vybranou. Držíme krok s dobou, ale chceme, aby naše produkty byly dostupné opravdu všem, proto je lze pořídit na na pobočkách České pošty, Finančních centrech, i na webu www.postovnisporitelna.cz. Průzkum, který jsme realizovali, potvrdil, že většina lidí při sjednávání finančních produktů stále upřednostňuje osobní kontakt a ten jim chceme umožnit,“ zdůrazňuje Jana Opršalová. První výsledky po spuštění produktu na trh tomu odpovídají, Poštovní spořitelna zaznamenala obrovský nárůst zájmu o běžné účty o více jak 30 procent.

Podle Petra Hutly bude v nabídce takto dostupných produktů Poštovní spořitelna pokračovat. „Pobočky bank se z menších měst a obcí stahují, my máme ale opačnou strategii a v regionech zůstáváme a posilujeme nabídku. Nabízíme produkty, které jsou nejdostupnější na trhu a našim znalostem o klientech přizpůsobujeme i komunikaci – mimo jiné sjednocujeme názvy našich produktů tak, aby se v nich každý orientoval a spojil si je právě s Poštovní spořitelnou,“ dodává Petr Hutla.

Hlavní výhody Poštovního účtu

Poštovní účet je pro mladé do 26 let a rodiče na mateřské a rodičovské dovolené zdarma a bez podmínek. Senioři i zdravotně hendikepovaní mají vedení účtu zdarma v případě, že jim na účet přijde 5 000 korun. Všichni majitelé účtu mají k dispozici dvě karty a jeden výběr měsíčně na poště zdarma. Unikátní je nabídka donášky hotovosti jednou měsíčně zdarma až do domu klientům starším 58 let a hendikepovaným. Klienti s Poštovním účtem mohou dále využít přes 3 000 pošt po celé České republice, ve větších městech navíc i finanční centra a nakonec síť více jak 1 000 bankomatů Poštovní spořitelny i ČSOB.

O průzkumu

Průzkum byl realizován metodou CAWI na vzorku 1 426 respondentů ve věku 18+ ze všech krajů ČR.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3