INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Martin KupkaS růstem ekonomiky se již několik let výrazně zlepšuje situace na českém trhu práce. Nezaměstnanost klesá podle některých měřítek na historická minima, naproti tomu zaměstnanost je na maximech. Na druhé straně se stále hlasitěji ozývají zaměstnavatelé, kterým chybí zaměstnanci a podle dat Českého statistického úřadu se nedostatek pracovníků stává stále větší bariérou pro další růst zejména tuzemského průmyslu.

Řady nezaměstnaných se tenčí a firmy mají stále větší problém získat potřebné kvalifikované i nekvalifikované zaměstnance. „Zatímco nabídka volných míst se permanentně rozšiřuje, atraktivita pracovních míst se až na výjimky nezvyšuje. Nabízené mzdy jsou velmi často blízko minima. Firmy tak často nedokáží pružně reagovat na situaci na trhu práce,“ říká Petr Dufek, analytik ČSOB.

V uplynulých osmi měsících analytici ČSOB pravidelně sledovali a analyzovali inzeráty firem hledající zaměstnance, které jsou dostupné na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí a zároveň jsou dostupné na jednotlivých úřadech práce. Hlavním zjištěním bylo to, že počty nabízených míst se soustavně zvyšují. Na konci června již dosáhly hranice 183 tisíc, což je vlastně nejvyšší hodnota od roku 2001. „Hlavní zásluhu na tomto trendu má ekonomický růst vytvářející nová pracovní místa,“ říká Martin Kupka, hlavní ekonom ČSOB (na snímku). Druhým zjištěním této analýzy je, že se struktura nabízené práce v čase příliš nemění a v neposlední řadě je to stabilita volných pracovních míst, kdy přibližně třetina míst, resp. inzerátů zůstává po více než šesti měsících stále neobsazena.

Z podrobné analýzy nabízených míst dále vyplynulo, že mezi jednotlivými regiony ČR existuje vysoká míra souladu co do hledaných pozic a současně i výrazné rozdíly, pokud jde o nabízené mzdy na stejné pracovní pozice. „I nadále přetrvávají výrazné regionální rozdíly u jednotlivých nejvíce poptávaných dělnických profesí. Tyto rozdíly ovšem po většinou nejsou tak významné, aby motivovaly k migraci zaměstnanců v rámci České republiky,“ uzavírá Petr Báča, analytik ČSOB.

• Nabídka volných míst se permanentně rozšiřuje, zatímco nezaměstnanost klesá na historická minima. 

• Atraktivita nabízených pracovních míst až na výjimky nemění. Nabízené mzdy zůstávají velmi často blízko minimální mzdy. Firmy tak obecně nedokáží pružně reagovat na situaci na trhu práce.

• I nadále přetrvávají výrazné regionální rozdíly u jednotlivých nejvíce poptávaných dělnických profesí.

• Mzdy nabízené u pomocných dělnických profesí silně zaostávají v Praze, což lze zdůvodnit i vyšší koncentrací zahraničních dělníků.

• Zatímco v Praze vedou v rámci desítky nejžádanějších profesí z hlediska mezd IT pracovníci, ve většině ostatních krajů jsou to řidiči.

• Kvalifikovaná práce nezaručuje vyšší mzdu než práce pomocná. Minimálně ve třinácti okresech jsou nabídky pro pomocné dělníky výhodnější než pro ty ostatní.

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3