INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

200A8250Koncepty smart city s digitálními řešeními představují šanci, jak vyřešit rostoucí problémy aglomerací, ale i venkova, který stále více trpí nedostatečným pokrytím službami. Průzkum ukázal, že většina českých měst a obcí (64 %) ale chytrou strategii nemá.

Zároveň je pro 7 z 10 měst a obcí smart city relevantním tématem pro rozvoj. Průzkum provedla Česko-německá obchodní a průmyslová komora v rámci svého TopTématu Inteligentní infrastruktura a zúčastnilo se ho 120 měst a obcí.

„Pro zemi zaměřenou na budoucnost je enormně důležité, aby celoplošně využila potenciál chytrých řešení, a to pro hospodářský vývoj a pro zvýšení kvality života obyvatel,“ vysvětluje Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOPK.

Při realizaci chytrých projektů se ale rozevírají „infrastrukturální nůžky“ mezi městy a vesnicemi. Jen 2 z 10 malých obcí v některé oblasti zavedly chytré řešení, oproti tomu u měst to jsou tři čtvrtiny. Pro 67 % malých obcí je téma smart city nové a zabývají se jím méně než rok. Navíc jen 5 % z nich má odpovědnou osobu nebo koordinátora, který toto téma dále rozvíjí. U měst je to skoro 60 %.

Podle průzkumu obce s méně než 1000 a města s 10 000 a více obyvateli sledují zaváděním chytrých řešení stejné cíle: zvýšení kvality života občanů, snížení nákladů a zapojení obyvatel do lokálních plánovacích a rozhodovacích procesů. „Spektrum možností spojených s digitálními řešeními je ale mnohem širší. Pro malé obce se nabízejí řešení v oblastech veřejná správa, zásobování potravinami a zdravotnictví, v aglomeracích mohou vyřešit dopravní a bezpečnostní problémy,“ dodává Bernard Bauer.

Současné nebo plánované chytré projekty se zaměřují především na informační systémy pro občany a infrastrukturu IKT, bezpečnost ve veřejném prostoru, chytré osvětlení a energie, dopravní systémy nebo open government. Témata jako telemedicína nebo carsharing mají podle průzkumu v současnosti jen malou roli. Největší překážkou pro zavádění chytrých řešení jsou chybějící finanční prostředky (70 %). Pro 4 z 10 měst a obcí představují velký problém chybějící know-how nebo personální kapacity či chybějící celkový koncept a vysoká míra byrokracie. Kromě finanční podpory (67 %) by městům a obcím pomohly tyto překážky překonat také best practice nebo pilotní projekty (59 %), výměna zkušeností s jinými městy a obcemi (54 %) nebo podpora státu a veřejné správy (52 %). Hlavními kooperačními partnery při zavádění chytrých řešení jsou kromě dalších měst a ministerstev především firmy. To tvrdí téměř jedna třetina respondentů.

O průzkumu

Průzkum ČNOPK „Co potřebují města a obce, aby se staly chytrými?“ byl proveden ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR a Svazem měst a obcí ČR.
Průzkum probíhal: 2 týdny (přelom srpna a září 2017)
Počet účastníků: 120 českých měst a obcí
Oblast: celá ČR
TopTéma ČNOPK Inteligentní infrastruktura | partneři: Bosch, E.on, PRE, Siemens, Škoda Auto, T-Mobile, Deloitte, Roland Berger, Bavorské státní ministerstvo hospodářství a médií, energie a technologie. Více na www.intelligent-infrastructure.cz 

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3