Jak se změní prodejny blízké budoucnosti? Budou roboti na ploše nákupních center sbírat hravou formou informace o zákaznících, aby obchodníci lépe odhadli jejich přání a řetězce dokázaly ještě sofistikovaněji vycházet vstříc ve snaze, aby člověk utratil více? Dočkáme se okamžiků, kdy místo pokladních s námi budou komunikovat roboti?
A což teprve, až nám začnou prodávat kopečkovou zmrzlinu! Neztratíme se v technologiích? Nahradí sociální kontakt stroj? I o tom byla v Praze nedávná debata představitelů Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a společnosti GfK CZ&SK s novináři. Vize a předpovědi jsou odvážné, nejen proto, že se nyní obchodu daří.
Český maloobchod zažívá příznivé období. Těží z pozitivního stavu celé české ekonomiky a z aktuálního vývoje nákupního a spotřebního chování. Rostoucí příjmy i pozitivně naladěné spotřebitelské klima přispívají k růstu maloobchodních výdajů populace. Stále větší počet lidí již neupřednostňuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu.
„Podle měření společnosti GfK Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 % více než v předchozím období. Objemový nárůst představuje 0,3 %, inflace přispívá dalšími 2,3 %, avšak zřetelně se projevil i fenomén takzvaného up-tradingu (+1,1 %), který lze zjednodušeně popsat tak, že levnější výrobky stále více nahrazujeme produkty s vyšší kvalitou a cenou,“ informoval Tomáš Drtina, Managing Director GfK CZ&SK, a doplnil: „V nepotravinářských kategoriích zaznamenáváme podobně pozitivní trendy. Pro obchodníky i dodavatele je to bezpochyby dobrá zpráva. Letos poprvé v historii také poklesl podíl zboží prodaného v akci. I přesto tento podíl činí u baleného rychloobrátkového zboží 46 %, což je stále nejvíce v Evropě.“
Nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží. Naopak mírně klesá frekvence nákupů. Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží. Role českých potravin je stabilizovaná, větší význam jim přisuzují zákazníci s vyšším vzděláním. To samé platí pro regionální a místní potravinářské výrobky. Poloha prodejny musí zákazníkům vyhovovat, nicméně jsou pro ně důležité i další faktory. Mezi ty patří především široký sortiment nabízeného zboží, slevové akce spolu s celkově příznivými cenami a dále pak i nabídka kvalitního a čerstvého zboží.
„Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jejich modernizace a zkvalitňování služeb je do budoucna zásadním tématem. Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla,“ vysvětlila Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Ekonomové očekávají udržitelný růst maloobchodu v Evropě, rychleji pak v její východní části, kde předpokládají také pozitivní vývoj v roce 2018. Nízká inflace a klesající nezaměstnanost se odráží v očekáváních vyššího příjmu, resp. vyšší kupní síly. Mezi vývojem tržeb v evropských zemích jsou však značné rozdíly. Východní Evropa vykazovala k červnu 2017 vyšší tržby (Rusko: 5,0 %, Česká republika: 3,7 %, Slovensko: 2,4 %) oproti západní Evropě (Německo: 1,3 %, Španělsko: -0,1 %, Nizozemsko: -0,6 %).
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR dlouhodobě podporuje rozvoj tuzemského obchodu a prostřednictvím svých aktivit se zaměřuje na téma kvality. V letošním roce pořádá druhý ročník soutěže Diamantová liga kvality, která oceňuje nejlepší obchodní prodejny. Přihlášeno je 41 prodejen z oblasti potravinového i nepotravinového prodeje. Vyhlášení výsledků se uskuteční 25. ledna 2018.
V rámci soutěže Mastercard Obchodník roku 2017 vyhlašuje Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR jako druhý největší zaměstnavatelský svaz novou speciální kategorii – Zaměstnavatel v obchodě. Výsledky SOCR ČR oznámí na mezinárodní konferenci Retail Summit 2018, která se bude konat ve dnech 5. až 7. února 2018.
(rix, tz)