INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

lidZlepšením komunikace můžeme posunout podnik v jeho interních procesech, úkolech a vizích o krok dál a zajistit mu lepší stabilitu. Docílit toho lze především pomocí naslouchání a empatie, obojí přitom v současné době často v komunikaci postrádáme. Schopní lídři umějí při naslouchání potlačit své ego i poskytnout kvalitní zpětnou vazbu.

Efektivní komunikace napomáhá předejít informačnímu šumu i konfliktům pramenícím z nedorozumění a má velký vliv na kvalitu fungování celého podniku i budování důvěry mezi lídrem a jeho týmem.
Když komunikujete se svými zaměstnanci, jen je posloucháte, nebo jim skutečně nasloucháte? Aktivní naslouchání vyžaduje značné soustředění a je třeba též umět pozorovat a správně interpretovat nonverbální signály: držení těla, gestikulaci či náladu. Zároveň byste měli umět svému partnerovi v dialogu ukázat, že ho vnímáte – pokud budete po celou dobu jen bez hnutí sedět, upřeně na něj zírat a mlčet, dříve nebo později ho znervózníte natolik, že se raději též odmlčí. Během poslechu je tedy dobré občas přikývnout a ve vhodnou chvíli položit relevantní otázku či pobídnout mluvčího, aby zajímavý nápad rozvinul. Dáte mu tak najevo svůj zájem a ukážete mu, že skutečně nasloucháte. „Komunikujete-li s někým, snažte se udržovat oční kontakt, a to nejen, když mluvíte, ale též, když posloucháte. A poslouchejte opravdu aktivně, odložte mobil, zavřete notebook a soustřeďte se jen na mluvčího a jeho sdělení,“ radí Jiří Jemelka, spoluzakladatel sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS.

Potlačte své ego a nahraďte jej empatií

Opravdu schopný lídr by měl dokázat při komunikaci s ostatními odsunout své vlastní ego na druhou kolej a nahradit jej empatií. Pokud lidé, které chcete vést, při komunikaci s vámi vycítí, že jsou pro vás vaše osoba a vaše názory vždy na prvním místě, nikdy vám nebudou plně důvěřovat. „Pokud vám vaši zaměstnanci nedůvěřují, pak pro ně nikdy nemůžete být skutečným lídrem a jste zkrátka jen manažerem. Klíčem k budování důvěry je právě empatie. Ukážete-li svým podřízeným, že si jste vědomi jejich pocitů a vážíte si jich – nehledě na to, zda je schvalujete –, jejich důvěra ve vás mnohonásobně vzroste. U empatického lídra mají lidé jistotu, že jejich pocity nebudou přehlíženy,“ říká Jiří Jemelka.

Otevřete svou mysl a nebojte se být osobní

Mnozí podnikatelé či ředitelé mají pocit, že osobní projevy se k jejich formálnímu postavení nehodí. Autorita však neznamená to, že se musíte oprostit od projevů lidskosti. Dobrý lídr naopak komunikuje se svými zaměstnanci ne jako se souborem inventurních položek, které potřebuje pro chod svého podniku, ale jako s cennými individualitami, jež jeho firmu obohacují díky mnoha kompetencím, včetně těch pojících se s jejich osobností či třeba s jejich osobními zájmy. Nebojte se tedy svým podřízeným ukázat, že si jste vědomi jejich osobnostních rysů, jejich individualit, a s každým komunikujte „na míru“. Nepodceňujte ani zpětnou vazbu. Lidé od svého lídra očekávají, že jim poskytne konstruktivní kritiku, která jim pomůže odrazit se k lepším výkonům.
Chcete-li být skutečný lídr, měli byste se též naučit přistupovat k lidem bez předsudků a s otevřenou myslí. Neodsuzujte lidi za jejich názory, snažte se pochopit i ty rozdílné. I diametrálně odlišné pohledy na věc nebo přístupy v rozporu s vaší obvyklou praxí by u vás měly dostat šanci, jen tak se totiž můžete posunout dál a rozšířit si obzory.

O zapsaném spolku KOMPAS

KOMPAS Křesťanský podnikatel, z. s. je neziskovou organizací sdružující křesťanské obchodníky, manažery, podnikatele a samostatně výdělečné osoby. Spolek vznikl v roce 2018 jako nástupnická organizace do té doby neformálního stejnojmenného sdružení. Jeho posláním je podpořit křesťanské nebo křesťansky smýšlející podnikatele v jejich byznysu a zároveň jim poskytnout podporu, vedení a duchovní formaci. Spolek pro své členy pořádá pravidelná setkání v Praze a Olomouci, jednou za rok pak také organizuje výjezdní konferenci. Více se můžete dozvědět na www.krestanskypodnikatel.cz.

(tz)

Ilustrační foto Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3