Druhá fáze průzkumu Družstva CBA, který srovnává ceny zboží napříč českým maloobchodem, ukázala na významně vyšší ceny ve velkých řetězcích v porovnání s tradičními prodejnami. Rozdíl mezi oběma trhy byl v průměru více než pětinový, nejvíce ho přitom ovlivnilo zboží ze sortimentu drogerie.
Ceny ve specializovaných drogeriích byly průměrně o téměř polovinu vyšší než u tradičního trhu. Významným zjištěním byly také shodné ceny u stejného zboží napříč jednotlivými řetězci.
Maloobchodní Družstvo CBA provedlo v létě druhou část průzkumu, v němž srovnává ceny v prodejnách tradičního trhu a velkých řetězcích. Zatímco v první fázi v zimě se družstvo soustředilo především na alkoholické nápoje a mléčné výrobky, nyní se zaměřilo na slané trvanlivé potraviny, tuky a omáčky, drogerii a lihoviny. Vycházelo přitom z červnových cen nezlevněného zboží ve vlastních prodejnách, ve velkých řetězcích Albert, Kaufland, Penny Market a Lidl a také ve specializovaných drogeriích Teta a Rossmann. Závěry druhé fáze průzkumu přitom potvrdily již dřívější zjištění týkající se vyšších cen ve velkých řetězcích. „Při započítání všech 83 sledovaných položek byla jejich cena ve velkých řetězcích v průměru o více než 20 procent vyšší. Propastné rozdíly šlo zaznamenat především u drogerie, jejíž ceny byly nejen v řetězcích, ale především ve specializovaných sítích výrazně vyšší ve srovnání s prodejnami tradičního trhu,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák.
U drogerie byly porovnávány ceny celkem 47 produktů. Srovnávané zboží bylo přitom v průměru ve velkých řetězcích dražší o 28,5 % než v tradičních prodejnách. Objevovaly se dokonce případy, kdy byl stejný produkt v řetězci nabízen za téměř dvojnásobnou cenu. „Ve specializovaných drogeriích byly rozdíly ještě vyšší. Zatímco v prodejnách CBA se konkrétní aviváž v červnu prodávala za 50 korun, jinde ji bylo možné pořídit za 120 korun. Takový rozdíl v cenách je opravdu enormní,“ doplnil Mazák. Ve výsledku tak byly ceny sledovaného zboží ve specializovaných drogeriích v průměru vyšší o téměř 44 %. „Ačkoliv naši konkurenci průběžně monitorujeme, takto výrazný rozdíl jsme nečekali,“ řekl Mazák.
Srovnání prodejních cen u slaných trvanlivých potravin pak ukázalo opět na výrazný rozdíl mezi velkými řetězci a tradičním trhem. Ceny v nadnárodních sítích zde byly o více než pětinu vyšší než v případě prodejen CBA. „Dlouhodobě upozorňujeme na skutečnost, že standardní cena zboží v malých prodejnách se pohybuje na úrovni běžné akční ceny v nadnárodním řetězci. Data z průzkumu toto tvrzení pouze potvrzují,“ uvedl předseda Družstva CBA.
V sortimentu tuků a omáček nebyl oproti jiným druhům zboží rozdíl v cenách tolik výrazný, i tak ale byly průměrné ceny v některých řetězcích o necelých 10 % vyšší než v případě tradičního trhu. Průzkum u tohoto sortimentu však poukázal na jinou zajímavou skutečnost: ve velkých řetězcích, napříč různými obchodními aliancemi byly stanoveny stejné prodejní ceny. „Ukazují to například výrobky Hellmans či Rama, u kterých hned tři ze čtyř sledovaných nadnárodních řetězců určily stejnou prodejní cenu, zhruba o čtyři procenta vyšší než u CBA. Poukazovali jsme na to už v minulosti, nyní to však máme podložené i konkrétními daty,“ upozornil Roman Mazák.
Jedinou kategorií, která sledovala stejný sortiment jako první část průzkumu, byly lihoviny. I u těch se v červnu projevily vyšší obchodní přirážky a marže velkých řetězců, což se promítlo do výše cen. Vyjádřeno konkrétními čísly byly při zprůměrování hodnot u všech sledovaných produktů v jednotlivých obchodních sítích ceny lihovin v nadnárodních řetězcích o 12,4 % vyšší než u prodejen tradičního trhu.
(tz)
Ilustrace Pixabay.com