Asociace CECED, která sdružuje přední světové výrobce domácích spotřebičů na evropské úrovni, v letošním roce slaví 60 let svého vzniku. V rámci těchto oslav připravila asociace zásadní krok, a to rebranding na název APPLiA. APPLiA vychází z anglického slova appliances, což jsou v překladu spotřebiče.
Od dnešního dne se tato změna názvu týká i asociace výrobců domácích spotřebičů v České republice, kdy se název mění z CECED CZ na APPLiA CZ.
Dnes to v Praze společně oznámili Paolo Falcioni, generální ředitel bruselské centrály APPLiA a Radek Hacaperka, generální ředitel české asociace, dnes již APPLiA CZ, na tiskové konferenci konané v Praze. Mezi evropské členy Sdružení patří přes 20 významných výrobců praček, lednic, vysavačů a další bílé techniky například Electrolux, Bosch, Siemens, Miele, Whirlpool, Gorenje, Beko, Philips a další.
„Jedním ze zásadních témat pro následující období 2019 - 2020 je jak připravovaná změna odpadové legislativy na úrovni České republiky na jedné straně, tak i příprava na přechod na nové energetické štítky v rámci celé Evropy na straně druhé,“ říká Radek Hacaperka, generální ředitel APPLiA CZ. O změně energetických štítků s platností od 1. ledna 2020 pravděpodobně ještě letos rozhodně Evropský parlament.
„Hlavním úkolem Sdružení pro příští rok bude připravit české i evropské zákazníky na revoluční změnu v energetických štítcích, kde se budou u některých zásadních skupin (pračky, myčky, chlazení) posouvat parametry pro určení energetických tříd, takže se může stát, že se některé výrobky ocitnou ze skupiny A+++ ve třídě B nebo C,“ vysvětluje Radek Hacaperka a dodává: „A naším úkolem bude tyto velké změny vysvětlit spotřebitelům. Bude to nelehký úkol, ale již nyní úzce spolupracujeme s agenturou SEVEn a Ministerstvem obchodu a průmyslu na přípravě edukační kampaně, která by měla proběhnout na přelomu roků 2019 a 2020.“
„Výrobce spotřebičů sice čeká náročný rok 2019, ale pro zákazníky by měl být nový systém energetických štítků výrazně srozumitelnější,“ poznamenal prezident APPLiA CZ Tomáš Abraham, který je zároveň jednatelem zastoupení Miele pro ČR a SR. Připomněl také, že věří aktivitám, které jsou pro edukaci spotřebitelů připravovány, a je přesvědčen o úsudku zákazníků v ČR, že si na základě těchto nových štítků vyberou pro sebe vždy ten nejvhodnější spotřebič, byť to nebude vždy ten nejlevnější. Zároveň zdůraznil fakt, který vychází z celoevropských průzkumů, že právě energetické štítky jsou po měně Euro vnímané jako druhý nejvýznamnější symbol společné Evropy.
Generální ředitel bruselské asociace APPLiA prezentoval pohled výrobců na celý legislativní balíček Circular Economy, a to jako velkou příležitost pro celou Evropu získat zpět surovinovou soběstačnost a výrazně zapojit do výroby nových výrobků materiály získané zpracováním a recyklací výrobků, které již mají za sebou životní cyklus. A to je, dle názoru Paola Falcioniho, jeden z největších benefitů této nové legislativy.
„Výrobci domácích spotřebičů jsou ale nyní v ČR v obtížnějším postavení než jinde v Evropě,“ upozornil Radek Hacaperka. Důvodem je dlouho chystaná odpadová legislativa, kterou už dva roky neúspěšně připravuje MŽP společně s MPO. „Chystaný zákon sice zakotvuje povinnost, aby výrobci spotřebičů zajistili sběr a recyklovali staré výrobky s ukončenou životností, ale zároveň jim chce znemožnit, aby si sami svobodně vybrali, zda si zpracování a recyklaci zajistí sami nebo prostřednictvím nasmlouvaných recyklačních firem. To je pro výrobce nepřijatelné, protože by zvýšené náklady na recyklaci museli promítnout do koncové ceny spotřebičů pro zákazníka,“ vysvětlil Radek Hacaperka. Zároveň dodal, že stále věří tomu, že MŽP bude v průběhu nadcházejících připomínkových řízení ochotné vyslechnout a snad i přijmout rozumné argumenty. Jeho snahy podpořil i Paolo Falcioni a zároveň mu popřál mnoho úspěchu při jednání s oběma ministerstvy.
(tz)