INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

lipnoAni síla internetu není dost velká na to, aby srazila na kolena kamenné prodejny. Téměř tři čtvrtiny zákazníků i nadále raději nakupují spotřební zboží tam, kde si ho mohou vyzkoušet a poradit se s personálem. Ukázal to nejnovější průzkum společnosti IDC pro dodavatele IT služeb DXC Technology.

S rychlým rozvojem nakupování na internetu často zaznívaly předpovědi, že kamenným obchodům už odzvonilo a čeká je zánik. Takové představy se ale ukázaly jako liché. Pro více než 70 % lidí je kamenná prodejna stále první volbou, a to buď přímo, nebo poté, co se se zbožím nejdříve seznámí na internetu. Z průzkumu společnosti IDC pro dodavatele komplexních IT služeb DXC Technology vyplývá také to, že snaha e-shopů o co nejrychlejší doručení je v mnoha případech jen plýtváním energií a penězi.

Průzkum z konce loňského roku provedený na vzorku 1 000 respondentů v Severní Americe vyvrací všeobecně rozšířené mínění o tom, že si lidé často jdou zboží do kamenné prodejny jen vyzkoušet a následně jej koupí na internetu. V praxi se chovají spíše opačně. Více než třetina zákazníků přijde do prodejny až poté, co si o zboží vyhledají podrobné informace na internetu. Produkt si zkrátka chtějí na vlastní oči prohlédnout a vyzkoušet. Další zhruba stejně velká skupina lidí míří do kamenných obchodů rovnou. Většina (94 %) spotřebitelů navíc tvrdí, že je pro ně pomoc obchodníka při nákupu důležitá, protože se díky ní ujistí, že kupují ten správný produkt.

„Ukazuje se, že pro zákazníky jsou v digitalizujícím se světě čím dál důležitější emoce, které se s nákupem pojí. Chtějí si zboží osahat, vyzkoušet, porovnat s jinými produkty, a nakonec se nechat prodavačem ujistit, že vybrali dobře. To je něco, co jim žádný internetový obchod nemůže v takové míře poskytnout,“ říká Bedřich Max Luft, generální ředitel DXC Technology pro Českou republiku. Kamenným obchodům tak podle Lufta zánik rozhodně nehrozí, pokud budou i nadále správně reagovat na zákaznické preference. Částečně se navíc mohou inspirovat u e-shopů v tom, jak zapojit do hry moderní technologie, jako jsou například nejrůznější nákupní aplikace v mobilních telefonech, a udržet díky nim zákazníka déle na ploše obchodu.

Pokračující digitalizace navíc hraje podle Lufta kamenným obchodům do karet i v jiných ohledech. Dobře patrné je to například v oblasti logistiky, kde automatizace procesů stále lépe zajišťuje, že na regálech bude neustále dostatek čerstvého zboží. Stroje zkrátka zjistí s mnohem větší spolehlivostí než člověk, že se blíží lhůta spotřeby, a jsou schopny samy od sebe u dodavatelů namísto stárnoucího zboží včas objednat nové.

Výsledky průzkumu IDC pro DXC Technology zároveň odhalily další překvapivá fakta, která mnozí internetoví obchodníci přehlížejí. Ukazuje se například, že pokud e-shop nechce cílit na konkrétní specifické skupiny zákazníků, nemusí nutně vydávat příliš mnoho energie a peněz na to, aby stíhal doručovat zboží do druhého dne. Tato služba totiž podle zákazníků není tím, co má zásadní vliv na to, kde nakonec nakoupí:

• Doručení zboží do druhého dne tvoří obecně jen 9 % všech nákupů. Nicméně generace X a mileniánové jej využívají v 33 %, respektive 28 % případů.

• Nákup on-line a následné vyzvednutí zboží v kamenné prodejně představuje rovněž jen 9 % z celkového počtu nákupů. Příslušníci generace Z a mileniánové tuto variantu nicméně využívají častěji, a to v 13 %, respektive 24 % všech nákupů.

Průzkum také ukázal, jak fungují různé způsoby budování vztahu obchodníka se zákazníkem a jak do tohoto vztahu mohou vstoupit moderní technologie:

• Až 70 % respondentů je pevně přesvědčeno o tom, že si vybrali správné zboží, pokud obchod nabízí možnost bezplatného a bezproblémového vrácení zboží. Obchodníci tak mohou získat spokojené zákazníky nejen zvládnutým procesem vracení zboží, ale také tím, že zákazníka při vrácení zboží na kamennou prodejnu odmění například slevovým kuponem nebo výhodnou nabídkou.

• Při rozhodování o nákupu se většina spotřebitelů spoléhá na hodnocení jiných zákazníků či recenze (66 %) a na informace o technických specifikacích produktu (55 %). V kamenných obchodech by tak mohly najít uplatnění speciální aplikace pro mobilní telefony, nebo dotykové obrazovky, jež by tyto informace o produktech zákazníkům přímo na místě zajistily.

• Pro 59 % respondentů bylo důležité také to, jak snadno najdou v kamenném obchodě zboží, které hledají, a jak dobře má obchod zvládnuté značení. Zde se obchodům nabízí možnost využívat rozšířenou realitu.

Ačkoli personalizované nakupování nabízí dosud netušené možnosti pro zákazníky či obchodníky, zkušenost s ním má jen 38 % zákazníků. Rozšířenou nebo virtuální realitu pak pro získání více informací o zboží využilo jen 15 % lidí. Pouhých osm procent zákazníků pak kupuje online personalizované zboží či zboží na míru.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3