slu 4.0 se pracovníci všech odvětví musí připravit na nepřetržité, celoživotní vzdělávání. Hlavně mladší generace s tím počítají, a navíc na svých dovednostech skutečně pracovat chtějí. Očekávají ale, že jim příležitosti ke vzdělávání nabídne zaměstnavatel. O rozhovor na toto téma jsme požádali Ing. Mgr. Bc. Jiřího Jemelku, MBA, ředitele společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o., která poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům: Pracovní trh prochází prudkým vývojem. Zejména v souvislosti s nástupem Průmy
Firemní vzdělávání v současnosti náleží k jednomu z nejžádanějších pracovních benefitů. Které z takzvaných měkkých dovednosti patří k nejvyhledávanějším?
V příštích letech se sílící robotizací a automatizací budou hrát měkké dovednosti čím dál důležitější roli. Důraz na ně je kladen i vzhledem k proměňující se firemní kultuře – zaměstnanci čím dál více požadují pozitivní firemní kulturu založenou na respektu a spolupráci. Šéfové-diktátoři zkrátka nemají šanci u nich uspět. Leadeři se tudíž musí učit jednat s lidmi, motivovat je, vést je s empatií. Požadovány jsou zejména manažerské dovednosti, emoční inteligence, vhodné veřejné vystupování a vyjednávání nebo zvládání stresu.
Proč je tak důležité pro kolektiv, aby v něm správně fungovaly vztahy mezi nadřízeným a podřízeným?
Manažerské dovednosti byly a jsou jednou z klíčových měkkých dovedností. Dobří manažeři mají podle mnohých studií i statistik zásadní vliv na spokojenost a zapojení zaměstnanců i na jejich udržení ve firmě. Například podle analytické platformy Culture Amp zaměřené na spokojenost zaměstnanců ve firmách s dobrým vedením plánuje zůstat 89 % pracovníků, zatímco ve firmě se slabým vedením jen 22 %.
Jak se na pracovišti projevují lidé s vysokou emoční inteligencí?
Emoční inteligence je, mimo jiné, schopnost člověka rozpoznat a chápat své emoce i emoce druhých a umět zvládat a řídit projevy svých emocí. Vysoká EQ je potřebná především u zaměstnanců v oblastech prodeje, zákaznické podpory a rovněž u manažerů a leaderů, v jejichž případě výzkumy naznačují, že je emoční inteligence dokonce důležitější než jejich odbornost či inteligenční kvocient.
Proč by manažeři měli umět vystoupit před ostatními a zanechat dobrý dojem?
Pro řadu lidí je vyhlídka, že budou muset promluvit před velkým publikem, nebo i jen pár kolegy, stále noční můrou. Dovednosti spojené s prezentacemi a veřejným vystupováním jsou stále častěji vyžadovány a postavit se před publikum musí pravidelně čím dál více lidí. Firemní kurzy zaměřené na řečnické dovednosti se tak dostávají do popředí zájmu. Společně s nimi pak roste důraz i na schopnosti vyjednávací. Ty se uplatňují nejen v obchodních jednáních, ale též i v komunikaci v rámci pracovního týmu. Dobré vyjednávací schopnosti jsou nutností hlavně pro týmové lídry, kteří musejí zvládnout pohybovat se ve firemní kultuře, v níž se nyní více než přímé příkazy uplatňují principy kompromisu a kooperace. Dobrý lídr musí umět obhájit své názory a vyjednat podporu pro své návrhy.
Asi nikoho nepřekvapí zjištění, že stres provází dnešního člověka všude. Kdo mu umí čelit a překonávat ho, má neocenitelnou výhodu. Má se zvládání stresu stát také součástí firemního vzdělávání?
Určitě ano. Chronická psychická zátěž v současné době patří k nejrozšířenějším „civilizačním“ nemocem. Jedním z jeho nejčastějších zdrojů je pak právě zaměstnání. Například podle studie institutu American Institute of Stress a společnosti Gallup z roku 2017 zažívá pracovní stres osm z deseti pracujících a celých 40 % kvůli němu muselo vyhledat odbornou pomoc. Firmy proto tak houfně nabízejí různé programy péče o mentální zdraví a mezi zaměstnanci jsou i nadále budou velmi žádané kurzy zvládání stresu a úzkosti.
otázky připravil Pavel Kačer