Léto znamená také vítanou možnost přivýdělku pro sezónní pracovníky, zvlášť pro studenty. Ti si mohou vybírat z bohaté nabídky brigád, které v poslední době provází nový trend – volných míst je víc než zájemců. Zaměstnavatelé musí vynakládat víc prostředků a energie, aby oslovili žádané pracovní síly.
Chmelová brigáda je český fenomén, který funguje už několik desetiletí a stále se těší oblibě. V posledních letech se však stejně jako řada dalších sezónních prací potýká s novým jevem v podobě klesajícího počtu pracantů. „Zájem studentů o chmel býval stabilní. Poslední dva až tři roky je ale poznat, že je brigád podstatně více než v předchozích letech, takže zájem studentů oproti předchozím letům poklesl. Je znát i méně aktivní přístup k možnému přivýdělku. Zřejmě je peněz mezi studenty dost. Je těžší najít schopné a pracovité lidi, kteří mají tři týdny čas na chmelovou sklizeň,“ popisuje Dagmar Urbancová ze společnosti Chmelda.cz, která organizuje jarní a letní chmelové práce. Je to jen jeden z mnoha příkladů dokládajících stávající situaci.
S každoročním náborem letních brigádníků má bohatou zkušenost i společnost STAREZ – SPORT, a. s., která spravuje brněnská sportoviště. Pravidelně hledá na 60 letních pracovníků pro koupaliště Riviéra a 16 na koupaliště Zábrdovice. „Jedná se o pokladní, plavčíky, obsluhu bufetu, pomocnou sílu či koordinátory front. Letos jsme naštěstí neměli výrazný problém s obsazením těchto pozic, v posledních několika letech ale tak hladký průběh při náboru brigádníků není samozřejmostí,“ oznamuje ředitel společnosti Martin Mikš.
Příliš nízká nezaměstnanost
Nabídka pracovních pozic převyšuje poptávku, což se týká i krátkodobých letních úvazků. Nezaměstnanost v České republice se drží na nízké hodnotě 2,6 procenta, počet uchazečů o zaměstnání dokonce na konci června klesl na 195 723, což je nejnižší hodnota od května 1997. „Trh práce ovlivňují také sezonní brigády, které jsou v plném proudu. V souvislosti s tím, ale i vysokým počtem míst v průmyslu klesl počet nezaměstnaných mužů,“ informuje mluvčí Úřadu práce České republiky Kateřina Beránková.
Letní brigády nabízejí pozice prodavačů rychlého občerstvení a zmrzliny, sběračů ovoce, plavčíků, řidičů, pracovníků v zahradnictvích, ve sportovních a rekreačních střediscích či v cestovním ruchu, instruktorů na dětských letních táborech či lektorů cizích jazyků, obslužného personálu a dalších zaměstnanců v turismu a gastronomii. „Zaměstnavatelé ale většinou hledají brigádníky prostřednictvím internetové inzerce či vlastních zaměstnanců než na úřadu práce,“ dodává Beránková.
Rostoucí mzda často není motivací, důležité jsou reference
Vlastní cestu, jak oslovit brigádníky, razí i Chmelda.cz. „V letošním roce opravdu výrazně stoupla cena inzerce a reklamy. Návaznost na zvýšení zájmu to bohužel nemá, zájem studentů o chmel je obdobný jako loni. Nově je vidět menší odezva studentů na facebookové nabídky, kde se to zajímavými brigádami jen hemží. My naštěstí fungujeme zejména na referencích, a tak se nám meziročně vrací 30 procent našich brigádníků s dalšími kamarády. Doporučení z dobré zkušenosti s námi jsou prima – jde nám o lidi, kteří už ví, co mají od brigády čekat, na co se těšit. To se ostatně odráží i na kvalitě odvedené práce,“ přibližuje Urbancová.
Martin Mikš ze společnosti STAREZ – SPORT, a. s., slova Urbancové potvrzuje. „Studenti, kteří se k nám každoročně vracejí, postupně nastupují do zaměstnaní a sehnat nové kvalitní brigádníky je rok od roku těžší. Ani rostoucí hodinová odměna totiž není v posledních letech pro řadu lidí dostatečnou motivací. O to složitější je pak obsadit pozice u krytých bazénů, kde chybí letní příplatek. Největší obtíže máme s obsazením pozic lázeňských,“ uzavírá.
Ilustrace Pixabay.com