Češi začínají s nákupem vánočních dárků během října, to ale neplatí pro firmy. Ty řeší, čím potěšit své klienty a obchodní partnery už během letních prázdnin. A právě to je ideální doba na výběr. „Na Vánoce firmy začínají myslet s několikaměsíčním předstihem, většinou v období letních prázdnin. Doba, kdy se vánoční dárky řešily v první polovině prosince nákupem vín nebo obligátním kalendářem, je dávno pryč,“ řekl Ivan Petrův, ředitel Brašnářství Tlustý a spol.
Že se nevyplácí řešit nákup vánočních dárků na poslední chvíli, potvrzuje i Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting: „Čím dříve firma začne dárky řešit, tím větší má prostor pro dopracování detailů, které jsou mnohdy třešničkou na dortu a dotvářejí celkový dojem, může jít třeba i o balení dárku, finalizaci, drobnosti, na kterých záleží. Firmy musejí brát v potaz výrobní kapacity svých dodavatelů. Když začnou řešit dárky v říjnu nebo v listopadu, pak už berou pouze to, co na trhu zbylo, a na kreativitu nezbývá prostor.“
Poslat jako pozornost svým obchodním partnerům nebo významným zákazníkům lahev dobrého vína už není in. Firmy se snaží být originální, často si dárky pro klienty nechávají vyrobit na zakázku. „Firmy si dávají mnohem více záležet, co svým obchodním partnerům předají. Trendem jsou dárky z malých manufaktur a rukodělných dílen českých řemeslníků. Firmy čím dál tím více dbají na to, aby bylo vidět, že si daly při výběru záležet. Dát neobvyklý, osobní dárek nebo i zážitkový poukaz je zkrátka trendy. U nás firmy nejčastěji objednávají kožené zápisníky, peněženky i opasky. Pro management jsou populární i kožené cestovní tašky nebo tašky na laptopy,“ popsal Ivan Petrův.
Výrobci jsou si zájmu firem vědomi a na poptávku firem slyší. I malí výrobci tak přizpůsobují svou předvánoční nabídku zboží firmám. „Dokážeme vyrobit limitované firemní série – jak ve firemních barvách, tak i opatřené na zakázku monogramy obdarovaných. Tento rok jsme obohatili portfolio výrobků, které je speciálně ušito na míru firmám – jejich cena se pohybuje od 1000 do 25 000 korun. Navíc jsme zavedli firemní servis. Je ale potřeba stále mít na zřeteli, že od půlky října jsme každoročně vyprodaní, a nenechávat rozhodnutí na období až po prázdninách,“ upozornil Ivan Petrův.
Když už má firma vybráno, co svým klientům pod stromeček nadělí, přichází jedna z nejdůležitějších otázek – logo, nebo ne? „Z marketingového hlediska je samozřejmě důležité, aby dárek nesl logo společnosti, která ho předává, nicméně mělo by být umístěno vkusně. Například na našich dárcích používáme pouze zkratku naší společnosti, ne celý název, což je v podstatě takové razítko naší identity,“ řekla Marcela Vyskoková.
Firmy za vánoční dárky utrácejí miliony. Kromě originality jim záleží i na tom, odkud výrobce pochází. Žebříček popularity vedou drobní čeští výrobci. „Firmy mají obvykle rozpočet od jednoho do 3000 korun na jeden dárek. Není ale výjimkou, že přijde firma s rozpočtem vyšším, pak jsou dárky například pro VIP zákazníky nebo pro dlouholeté zaměstnance nebo zahraniční a významné partnery,“ uvedl Ivan Petrův. „Naše personální agentura je ryze českou, proto je součástí naší firemní kultury podporovat české firmy. Nákup firemních dárků od českých výrobců se v posledních letech stalo trendem a zájem o jejich produkty a služby stále roste,“ doplnila Marcela Vyskoková.
Hitem letošního roku v oblasti firemních dárků jsou zážitkové workshopy. „Tím, jak roste zájem o české řemeslo, roste i zájem jej poznat. Firmy čím dál častěji projevují zájem nahlédnout pod pokličku práce českých řemeslníků. Tento trend se objevuje v posledních třech letech a stále sílí. Firmy mají o řemeslné workshopy zájem v průběhu celého roku, v předvánočním období je ale tento zájem největší. Kromě toho, že firmy dávají poukázky na workshopy rády jako originální dárek, řada firem míří místo na vánoční večírek právě na nějaký tvůrčí workshop,“ uzavřel Ivan Petrův.
(tz)