Dopad epidemie koronaviru na trh s ojetými automobily je stále naprosto drastický, trpí dokonce ještě více než trh s novými vozy. Zatímco se v minulém roce každý měsíc prodalo zhruba 40 000 ojetin, letos je to o desítky procent méně. Na trhu je rovněž nedostatečná nabídka vozů a jejich cena nadále roste. Jak se trh změnil, jaké jsou nové trendy a jakým směrem se bude ubírat, na to jsme se zeptali Jana Kranáta, spoluzakladatele autotržiště Carvago, které na evropské úrovni zajišťuje prodej ojetých vozů kompletně online, včetně door-to-door delivery.
Mohl byste charakterizovat trh s ojetými vozy po uzavření třetího čtvrtletí?
Dopady koronakrize jsou i nadále velmi znatelné. I když se meziroční tempo propadu za třetí kvartál mírně zpomalilo a trh začal postupně oživovat, stále vidíme pokles prodejů minimálně o 20 % měsíčně. Výsledkem je meziroční propad obratu o více než 30 miliard korun, přičemž ojetých automobilů se prodalo téměř o 40 % méně.
Jaké jsou hlavní důvody dalšího poklesu prodejních výsledků?
Kromě opatrnosti zákazníků je propad zapříčiněn také nedostatečnou nabídkou ojetých automobilů. V současné době je na českém trhu k dispozici zhruba 75 000 ojetých vozidel, což se může zdát na první pohled poměrně dost, nicméně ve srovnání s loňským rokem jde o více než 20 % chudší nabídku, čímž se pokles prodejních výsledků ještě prohlubuje. Kvůli vyššímu kurzu eura vůči koruně se zároveň vozy z dovozu stávají pro českého zákazníka stále méně dostupné, a na trhu tak vzrostl podíl vozů s českým původem dokonce na 52 %. Dalším aspektem je zpoždění výroby nových automobilů kvůli koronakrizi, které způsobilo nedostatečnou nabídku také nových automobilů v zahraničí, a tím došlo k navýšení cen ojetých vozů, především těch zánovních.
A cena ojetých automobilů – změnila se nějak? Jak se bude nadále vyvíjet?
Průměrná cena ojetého automobilu pokračuje v růstu zejména kvůli nedostatečné nabídce na trhu. Již v polovině roku došlo k navýšení o 3,5 % na 261 000 korun a po uzavření třetího kvartálu se průměr ještě zvedl na 264 500 korun. Zákazníci poptávají dražší vozidla a růst cen ojetých automobilů je i v dalších obdobích nevyhnutelný. Ceny nových aut v budoucnu porostou také, a to z důvodu masivních investic automobilek na splnění emisních limitů EU. Od toho se bude nadále odvíjet rovněž cena ojetých vozidel, jejíž snížení je v budoucnu velmi nepravděpodobné.
Uvedl byste nejžádanější značky? A pozorujete nějaké nové trendy v oblasti ojetin?
Nejprodávanějšími vozy jsou tradičně modely ze stáje automobilky Škoda, tedy Octavia, Fabia a Superb. Zásadní změnou na trhu ojetých vozidel je růst poptávky po zánovních vozech. Atraktivní jsou automobily do tří let stáří s nájezdem do 30 000 km, které aktuálně tvoří více než 30 % prodejů. Zákazníci v řadě případů nechtějí akceptovat vyšší ceny nových automobilů a zároveň odmítají čekat na jejich dodání. Dealeři rovněž často nemají velkou skladovou zásobu, což inklinuje k vyšší poptávce právě po těchto vozidlech. V rámci trendů se v celkových statistikách objevuje také stoupající obliba modelů z kategorie SUV. Např. na modelech Škoda Karoq a Škoda Kodiaq vidíme, že i přes jejich relativně nedávný vstup na trh jsou již nyní mezi 20 nejprodávanějšími ojetými vozy na českém trhu.
Začátkem měsíce jste s Carvagem začali prodávat auta přes internet. Popsal byste nám váš projekt více? A jaké jsou výhody nákupu vozu po internetu?
Na Carvago.com jsme spustili největší online autotržiště ojetých vozů v Evropě s nabídkou přesahující milión prověřených a technicky certifikovaných vozů. Jako první tak českému zákazníkovi umožňujeme koupit ojetý automobil z téměř všech koutů Evropy kompletně online a přivézt mu jej pohodlně před dům. K tomu zajistíme veškeré financování i pro případ, že klient vůz kupuje ze zahraničí, což tady ještě nikdy nikdo nenabídl. Dále si u nás zákazník jednoduše sjedná online i pojištění, prodlouženou záruku v délce až 2 let a mnoho dalších doplňkových služeb. No a celý proces končí již zmiňovaným doručením vozu až přede dveře domu, kde si od nás zákazník svůj automobil převezme.
S tímto novým projektem chceme celkově změnit trh a naučit zákazníky vyžadovat zcela nové standardy, které jsme na Carvago.com nastavili. Na 30 let se v této oblasti neinovovalo, a to se musí změnit. Online nákup vozu přináší spotřebitelům velkou přidanou hodnotu, mezi nejdůležitější výhody patří široká nabídka výrazně převyšující tu dosavadní, na kterou byl český zákazník zvyklý. Dále je to garance kvality a stavu vozu, transparentní přístup a zajištění veškerých náležitostí z pohodlí domova, včetně dopravy vozu.
Určitě máte ošetřenu garanci kvality a technického stavu každého vozu...
Každý vůz před prodejem prověřujeme v testovacím centru TechYard, které provozujeme ve spolupráci s nadnárodním logistickým gigantem GEFCO. Veškerá auta zde procházejí certifikovanou kontrolou CarAudit, která se skládá z 270 kroků (úkonů), jejíž velmi přísné požadavky splní v průměru pouhé dva až tři z pěti vozů. Kromě interních kapacit spolupracujeme také se zahraničními společnostmi CEBIA,
Pirelli, TÜV či DEKRA. Veškeré automobily zároveň před finálním prodejem vykupujeme do svého vlastnictví, díky čemuž můžeme garantovat 100% stav celého sortimentu a poskytovat na auta prodlouženou záruku v délce až dvou let.
Co čeká e-commerce v segmentu automotive v zahraničí?
E-commerce v automotive sektoru je teprve na samém počátku, ale význam online prodeje rychle poroste. Například v USA dosáhly online tržby v automotive v roce 2018 asi 14,6 miliardy dolarů a představovaly kolem 1 % celkového prodeje aut. Již toto jedno procento ale odpovídá polovině prodejů všech aut v České republice. Do pěti let pak online prodeje v USA vzrostou na 3–5 %. V Evropě odhadujeme, že se během pěti následujících let začne online prodávat 10 % vozů ročně, tedy jen na českém trhu půjde o 50 000 aut, což bude představovat trh o velikosti přibližně jedné miliardy eur. Z tohoto koláče si ale ukousnou jen ti, kteří začnou s přípravou na online prodej co nejdříve. Silnější zájem o online prodej vozů v rámci Evropy vychází především z výrazně větších cenových rozdílů mezi jednotlivými evropskými státy, stejně jako z odlišné socioekonomické situace, zákonů či restrikcí.