Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě AAA AUTO a Mototechna a největší obchodník s ojetými a zánovními vozy ve střední Evropě, meziročně zvýšila tržby o 19 % na 1,013 miliardy eur. Po rekordních prodejích v roce 2022, kdy AURES zobchodoval téměř 90 000 vozů, růst odbytu pokračuje. V prvním čtvrtletí tohoto roku skupina prodala 23 231 vozů, což je nejvyšší objem aut prodaný v prvním čtvrtletí v celé jedenatřicetileté historii firmy. Aby společnost růst ještě více podpořila, nabídne zákazníkům prověření všech vozidel od Cebia ve své nabídce zdarma.
Celkové tržby skupiny AURES Holdings se loni meziročně zvýšily o 19 % a poprvé přesáhly miliardu eur – celkem dosáhly 1,013 miliardy eur. „Pokud jde o zisk, podařilo se nám úspěšně zmírnit globální inflační tlaky a díky našemu pečlivému omezování nákladů a zavádění automatizace a digitalizace dosáhla naše upravená EBITDA za rok 2022 celkem 50,1 miliónu eur, což je oproti roku 2021 růst o 2 %,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont a Driverama.
Skupina v současné době působí na více než šedesáti místech. „Nejnověji jsme otevřeli nové call centrum v Lodži, které začalo fungovat před třemi týdny. V Polsku jsme také vybudovali importně-exportní centrum pro náš přeshraniční obchod v Radvanicích u Vratislavi. Pobočku v Krakově přestěhujeme do mnohem větší lokality a naše nabídka se zde zásadně zvedne ze 170 na 650 aut. V Gdaňsku zvýšíme kapacitu pobočky z 230 vozů na 350. Realizujeme tak naši strategii rozšiřování nabídky vozů v Polsku spíše prostřednictvím navyšování kapacity jednotlivých poboček než otevíráním většího počtu nových. Cílem je letos zvýšit celkový objem prodaných vozů v Polsku oproti minulému roku o 30 % na 26 000 aut,“ řekla Karolína Topolová.
Podobně AURES Holdings v České republice otevřel logistické centrum v Olomouci s plochou 3200 m2, šesti zaměstnanci a měsíční kapacitou 200 vozů. „V Česku také chystáme rozšíření pobočky v Čestlicích, která se zvětší o 1000 m2 a nabídka se zvýší z 300 aut na 360,“ dodala Karolína Topolová.
Díky postupnému navyšování kapacit i růstu trhu ojetin má za sebou síť AAA AUTO, Mototechna a Auto Diskont prodejně nejsilnější první čtvrtletí za celých 31 let na trhu. „Za první tři měsíce letošního roku jsme ve skupině prodali 23 231 aut, což je absolutní rekord za první čtvrtletí za celou dobu existence společnosti a růst oproti stejnému období loňského roku o 7 %,“ zdůraznila Karolína Topolová. V České republice se prodalo téměř 13 000 aut, v Polsku 5390 a na Slovensku 4836. Skupina tak v prvním čtvrtletí prodávala v průměru přes 260 vozů denně.
Automobilový trh už několik let prochází silnými turbulencemi. Zdá se však, že společnosti AURES Holdings se krize vyhýbá. Loni její tržby za prodej ojetých vozidel vystoupaly na nový rekord a tento rok úspěšný trend pokračuje. Rozhovor s generální ředitelkou a předsedkyní představenstva AURES Holdings Karolínou Topolovou napovídá, co se za výsledky skrývá.
Čím je dnes charakteristický obchod s ojetými automobily?
V současnosti se dá říci, že se český sekundární trh s automobily po velmi dynamickém období začíná stabilizovat. Ceny přestaly růst a ojetin na trhu několik měsíců přibývá. To je pro zákazníky jistě dobrá zpráva.
Vaše společnost léta posiluje prvenství na domácím trhu a prosazuje se i v zahraničí. Proč lidé chodí prodat nebo koupit vozidlo právě k vám?
U zákazníků máme velkou retenci, to znamená, že u nás nakupují a prodávají opakovaně. Oproti menším prodejcům, a zejména drobným překupníkům dáváme svým klientům mnoho garancí a záruk na legální původ vozu, auta jsou prověřená společností Cebia, což zákazníci oceňují. Druhá věc je, že u nás vše vyřídí na jednom místě – výkup, nákup, financování, ale třeba i pojištění vozu.
Umíte obchodovat také s ojetými elektromobily? Jaká specifika takový business obnáší?
Ano, vozy s různou mírou elektrifikace jsou běžnou součástí naší nabídky již delší dobu a postupně si ukrajují větší a větší podíl z celkových prodejů. S tím je pochopitelně spojen i pravidelný trénink našich zaměstnanců tak, aby byli schopni nabídnout klientovi stejně kvalitní servis jako u běžných aut se spalovacím motorem.
Pozná se, že firmu řídí žena? Na jaké hodnoty při budování firemní kultury kladete důraz?
Je jedno, zda firmu řídí muž, nebo žena. Jde spíše o celkové nastavení firemní kultury. Ta je v naší společnosti velmi přátelská. Dlouhodobě se snažíme o to, abychom šikovným lidem byli schopni poskytnout maximální podporu v jejich kariérním rozvoji, což se pochopitelně vrací i v podobě spokojených zákazníků.
Lze mluvit o typicky ženském autě? Vybírají ženy ojetý vůz jinak než muži, mají jiná kritéria, podle nichž se rozhodují?
Ženy jsou často při výběru vozu intuitivnější než muži. Vybírají tedy spíše citem než na základě dat o autě. Pokud jde o konkrétní typy aut, pak jsou v hledáčku často vozy kategorie SUV, v kterých se něžnější pohlaví cítí bezpečněji.
Zdražování a horší dostupnost nových automobilů by vám mohla přivést další zákazníky. Jak se podle vašeho názoru bude vyvíjet trh ojetin za dva, pět, deset let?
To je složitá otázka. V nejbližší budoucnosti pravděpodobně žádný zásadní zlom nenastane. Dá se očekávat, že vzhledem k vysokým cenám nových aut dojde k přesunu určité části zákazníků do segmentu zánovních vozů a ojetin. Co bude za deset let? Je pravděpodobné, že se bude obchodovat mnohem více elektrifikovaných aut, ale je otázkou, zda auta se spalovacím motorem budou mizet. Osobně si myslím, že se jich spotřebitelé jen tak nevzdají a přechod k elektromobilitě bude trvat výrazně déle, než si zákonodárci představují.
ptal se Pavel Kačer