Nová spolupráce společnosti E.ON a Kaufland usnadní přechod k e-mobilitě – ekologičtějšímu způsobu dopravy – zákazníkům i samotnému obchodnímu řetězci. E.ON v nadcházejících letech u všech stávajících prodejen Kaufland vybuduje síť dobíjecích hubů, poskytujících také možnost „ultrarychlého dobíjení“ podle aktuálních standardů a zároveň připraví elektromobilní firemní řešení i pro samotnou automobilovou flotilu Kauflandu, včetně všech výhod, které systém E.ON Drive svým zákazníkům nabízí. Spolupráce už má první viditelné výstupy v podobě nových fungujících dobíječek u prodejen Kaufland v Kolíně a v Jablonci nad Nisou nebo aktuálně v Praze v Hloubětíně. Další budou postupně přibývat.
Projekt výstavby dobíjecích stanic u prodejen Kaufland se dá rozdělit do dvou etap. V té první, která už započala, postaví E.ON do roku 2026 ve 41 lokalitách více než 400 dobíjecích bodů. V další vlně pak bude následovat osazení zbývajících obchodních domů. Po dokončení druhé vlny bude zákazníkům k dispozici více než tisíc dobíjecích bodů ve zhruba 140 lokalitách. „Celková investice do veřejných dobíječek u prodejen Kaufland přesahuje částku dvou miliard korun, což je z hlediska investic do elektromobility v Česku unikátní. Jsem rád, že si nás Kaufland vybral jako partnera pro elektromobilitu, protože veřejná dobíjecí infrastruktura u obchodních domů je jedním z důležitých prvků celé veřejné sítě a patří k nejvyužívanějším vůbec, což nám ukázaly i spolupráce s dalšími obchodními řetězci v České republice. S Kauflandem jsme se navíc domluvili na výstavbě celých dobíjecích hubů, což bereme jako standard, který bude v nadcházejících letech při přechodu na elektromobilitu potřeba,“ sdělil Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, která má na starost v rámci E.ONu výstavbu a správu veřejné dobíjecí sítě. Ještě v letošním roce tak E.ON zahájí stavební úkony například u prodejen v Českých Budějovicích, v Karlových Varech, v Kladně, v Plzni, ve Zlíně, ve Vrchlabí, ve Znojmě, a samozřejmě i dále v Praze. A Martin Klíma nás také provedl filozofií elektromobility společnosri E.ON:
V srpnu jste představili nový projekt spolupráce se společností Kaufland týkající se elektromobility. Co přesně je cílem?
Cílem je instalovat do všech prodejen společnosti Kaufland dobíjecí infrastrukturu, která je připravena na výrazné rozšíření elektromobilů na českých silnicích. Vzhledem k tomu, že se prodejny nacházejí ve všech středních a větších městech, dojde tak k výraznému zkvalitnění této infrastruktury v České republice.
Rozhodli jste se tedy vybudovat u všech současných prodejen tohoto obchodního řetězce síť dobíjecích hubů, včetně možnosti ultrarychlého dobíjení. Dokdy by vše mělo být hotové a fungovat?
Projekt už se rozběhl, instalovali jsme již první lokality, kde jsme vyměnili stávající stojany o výkonech 50 kW a nahradili je novým typem o výkonu 75 kW, který dále budeme rozšiřovat až na cílový standard, který bude obsahovat dvě dobíjecí stanice o výkonu 150 kW a dvě stanice 50 kW, celkově bude tedy u každého obchodního domu pro zákazníky k dispozici minimálně osm dobíjecích míst. Všechny instalace by měly být hotové do konce roku 2026.
Bude to poměrně značná investice, v Česku vlastně unikátní. Pokud by se na vás obrátil další obchodní řetězec nebo třeba nějaký státní podnik, dejme tomu Česká pošta, dokázali byste vyjít vstříc? Případně v jakém časovém horizontu?
Máte pravdu, jde o největší investici do elektromobility v České republice. Další společnosti se na nás samozřejmě obracejí a vždy posuzujeme individuálně, jak moc zajímavý pro nás ten konkrétní partner je a jak nám doplní stávající portfolio. Priorita je pro nás dlouhodobé partnerství, ze kterého benefitují obě strany.
U jaké prodejny Kauflandu bude dobíječek nejvíce?
U prodejen budeme držet jednotný standard. Pro zákazníka pak bude jednoduché cestovat po celé České republice, aniž by musel hledat informace o dostupných stanicích a výkonech, protože vždy dostane stejné možnosti dobíjení. Naší úlohou je dělat elektromobilitu dostupnější a tímto krokem ji dle našeho názoru výrazně zjednodušíme.
Zakládáte si na zákaznické vstřícnosti. Jak se promítne do marketingu kolem dobíječek? Připravíte společně s Kauflandem nějaký věrnostní motivační program?
Určitě je to něco, na čem budeme společně s Kauflandem pracovat, nabízí se logické propojení s klubovou kartou Kaufland, nicméně detaily prozatím sdílet nemůžeme. Nicméně pokud se něco takového podaří, zákazníky o tom samozřejmě budeme informovat.
V čem je systém dobíjecích stanic pod značkou E.ON průkopnický? Určitě disponujete řadou čísel a dalších argumentů...
E.ON je průkopníkem elektromobility v ČR již od samého počátku. Instalovali jsme první veřejnou stanici již v roce 2011, v roce 2016 jsme otevřeli první dobíjecí hub v ČR ve Vystrkově u Humpolce. Zde jsme v roce 2019 následně otevřeli první ultrarychlou dobíječku v ČR. Nyní jsme představili největší investici do elektromobility, která je postavena právě na budoucím rozšíření tohoto konceptu. Zároveň je nutné dodat, že se snažíme dělat maximum i po provozní stránce. Pro zákazníky máme již od samého počátku k dispozici nonstop linku, kterou jsme nově doplnili o anglicky mluvící operátory. Těch věcí je samozřejmě více, ale už z tohoto výčtu můžete vidět, že za těch pár let jsme se posunuli o pěkný kus dopředu a další kus práce je stále před námi.
A jak zapadá do vaší strategie udržitelnosti?
Elektromobilita je samozřejmě jedním z pilířů naší strategie udržitelnosti, nicméně těch témat, na kterých se v rámci této strategie pracuje,
je více. E.ON v České republice vydal na konci září i vlastní zprávu udržitelnosti, kde všechny aktivity v této oblasti lidé najdou přehledně na webu www.eon.cz.
Mohou v České republice dobíječky obsluhovat i starší děti?
Samozřejmě, dobíječky může obsluhovat kdokoliv, protože zařízení splňuje veškeré bezpečnostní normy. Já sám mám dvě děti ve věku
13 a 14 let a dobíječky běžně obsluhují již několik let.
Čím vás osobně oslovila elektromobilita? Proč jí fandíte?
Od dětství mám rád auta a měl jsem to štěstí, že jsem mohl pracovat 14 let v automotive sektoru a vidět postupné změny směrem k více ekologickým vozidlům. Tento obor jsem posléze vyměnil za elektromobilitu v E.Onu, kde působím od roku 2018. Tehdy byla elektromobilita v ČR skutečně v plenkách, jak co se týká infrastruktury, tak vozidel, a rozhodně nebylo jednoduché s tímto pohonem plnohodnotně fungovat. Bohužel díky těmto prvním rokům si elektromobilita získala mnohé odpůrce, ale porovnávat tehdejší situaci s tou dnešní prostě nelze. Ta dynamika oboru ve spojení s obnovitelnými zdroji je pro mě fascinující, je až neuvěřitelné, kam se celý obor během pár let posunul. Osobně elektroautem jezdím už více než 5 let. S tímto pohonem jsem absolutně spokojený a ke spalovacímu motoru už bych se nevrátil.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi