Čerstvé výsledky statistiky maloobchodních tržeb potvrzují pokračující negativní trend v domácí ekonomice. Spotřebitelé šetří a maloobchodním prodejcům tržby klesají, v lepším případě stagnují. V srpnu tržby v maloobchodě meziměsíčně stagnovaly, respektive byl zaznamenán marginální růst o 0,1 %. Ve srovnání s loňským srpnem se tržby snížily o 0,8 %, když pokles byl koncentrován především do motoristického segmentu.
Právě prodej aut lze považovat za klíčovou proměnnou pro vývoj maloobchodních tržeb v dalších měsících. Propad poptávky po automobilech není již dominantou pouze v jihoevropských zemích. Prodej automobilů v poslední době výrazně poklesl například v Německu a s velkou pravděpodobností lze očekávat, že se podobný scénář nevyhne ani České republice. Situace je o to závažnější, že automobilový průmysl je pro nás klíčovým odvětvím.
Klasický obrázek na druhé straně nabízí prodej přes internet a prostřednictvím zásilkové služby, kde tržby meziročně o 8 % vzrostly. Vzhledem k rostoucí konkurenci v tomto odvětví se však prodejci potýkají s výrazným poklesem ziskové marže. Tržby rostou i u prodejů oděvů a obuvi, k čemuž výrazně dopomáhá i pokles cen těchto statků.
Celková situace v maloobchodě zůstává neměnná. Vzhledem k utlumené domácí poptávce, poklesu reálných mezd a napjaté situaci na pracovním trhu se domácnosti do větších nákupů nehrnou a podobný obrázek lze očekávat jak po zbytek letošního roku, tak i v roce příštím.
Miroslav Novák, analytik společnosti AKCENTA