Po českých silnicích již jezdí více než 7 200 vozidel poháněných stlačeným zemním plynem (CNG), což je nárůst o 10 % v porovnání s koncem roku 2013. Do konce letošního roku se jejich počet ještě zvýší a přesáhne 8 000. Na růstu se bude významně podílet nová Škoda Octavia G-Tec, které plánuje automobilka Škoda jen letos prodat až 1 000 kus.
Popularita CNG u nás stále roste, potvrzují údaje energetické společnosti E.ON. Od začátku letošního roku přibylo na českých silnicích zhruba 500 vozů s tímto pohonem a dalších 800 bude uvedeno do provozu v druhé polovině roku. Podobně rychlým tempem roste i počet čerpacích stanic – z 50 plniček z loňského roku jich má být letos v prosinci v provozu 70. Tuzemská vozidla na CNG podle odhadů společnosti E.ON spotřebují letos až 45 milionů metrů krychlových tohoto paliva, což je dvojnásobek hodnoty z roku 2013.
V porovnání s elektromobily je u nás rozvoj CNG významně rychlejší. „Elektromobilů jsou v České republice řádově stovky a jejich počet se zvyšuje jen velmi pomalu. U CNG je růst počtu vozidel i čerpacích stanic významně rychlejší díky lepším ekonomickým předpokladům této technologie. Vozidla na zemní plyn se u nás používají v osobní i veřejné přepravě. Populární jsou zejména pro své nízké provozní náklady a šetrnost k životnímu prostředí," vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze společnosti E.ON.Významnou událostí pro trh je i uvedení vozu Škoda Octavia G-Tec s CNG pohonem, který se prodává od začátku června. „V současné době evidujeme v systému již 225 závazných objednávek modelu Octavia G-TEC s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). S ohledem na start prodeje tohoto specifického modelu, který připadl na 9. 6. 2014, se jedná o skvělý výsledek. Primárně vnímáme zájem o vůz ze strany firem a státní správy, evidujeme však již i objednávky ze strany privátní klientely,“ potvrzuje Vítězslav Pelc, PR manažer ŠKODA AUTO Česká republika.
Automobilka Škoda očekává, že prodej modelu dosáhne letos až 1 000 kusů. „V letošním roce, s ohledem na náběhovou křivku modelu, očekáváme v ČR prodej zhruba 600 až 1000 vozů modelu Octavia G-TEC uzpůsobených pro provoz na CNG. V dalších letech jsou naše plány ještě ambicióznější,“ vysvětluje Pelc. Důležitým předpokladem pro úspěch modelu je rychlá návratnost kupní ceny vozu. Cena CNG modelu Škoda Octavia je v porovnání s benzínovou verzí vyšší jen o 30 000 Kč, náklady na její provoz jsou však zhruba poloviční. Při nájezdu 30 000 kilometrů ročně se investice do CNG zaplatí již po pouhém roce provozu. Podobně rychlá je návratnost také u dalších automobilů dostupných na českém trhu.
O společnosti E.ON Energie a.s.
Energetická společnost E.ON patří v oblasti aktivit podporujících využívání CNG mezi hlavní hráče na českém trhu a v tomto ohledu se zároveň řadí mezi nejaktivnější společnosti.
Strategie E.ON se v oblasti CNG opírá o tři hlavní pilíře. Výstavba a provoz veřejné infrastruktury (veřejné plnicí stanice CNG), dále vývoj unikátních produktových balíčků s jasnou ekonomickou a ekologickou výhodou pro zákazníka a v neposlední řadě se jedná o nabídku individuálních řešení areálových plnicích stanic, šitých na míru dle požadavků zákazníka. Mezi další významné aktivity patří osvětová činnost. Díky podpoře CNG dáváme našim zákazníkům možnost provozovat jejich vozidla ekologičtěji a efektivněji, čímž jim pomáháme šetřit peníze i přírodu.
V současné době provozuje E.ON vlastní vozový park vozidel s pohonem na CNG, který je tvořen více než 70 vozy – od servisních vozů, přes referentské až po vozy manažerské.
O společnosti ŠKODA AUTO Česká republika
Všechno začalo v prosinci roku 1895, kdy mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement společně sestavili první jízdní kolo, vlastenecky pojmenované Slavia. O pár let později, v roce 1899, společnost Laurin a Klement začala s výrobou motorek a úžasně se jim dařilo. Po pár experimentech představili v roce 1905 své první auto. V roce 1925 se společnost přejmenovala na ŠKODA.
Dnes se ŠKODA AUTO a. s. věnuje vývoji, výrobě a prodeji automobilů, komponentů, originálních dílů a příslušenství značky Škoda a poskytování servisních služeb.
(tz)