Skupina AURES Holdings v letošním roce zrychluje svoji expanzi. Od prvního dubna fungují tři nové pobočky AAA AUTO v Polsku a Maďarsku, další dvě se v Polsku otevřou během pár týdnů a do konce roku bude následovat několik dalších.
Vzniklo call centrum v polských Katovicích a první zahraniční pobočka půjčovny vozů Mototechna Drive na Slovensku. Expanze je hlavním nástrojem pro dosažení letošního ambiciózního cíle prodat ve skupině až 100 000 vozů. Skupina by tak překonala rekord 83 000 z loňského roku.
„Chceme využít rychlého rozvoje polského trhu, kde jsme rok k roku narostli o 53 % a letos se nám zatím daří stejně. Letošní plán pro Polsko je 16 000 prodaných aut, což se začíná blížit celkovým prodejům našeho dosud druhého největšího trhu, tedy Slovenska. V Polsku přitom zatím stále máme méně poboček, než u našich východních sousedů, ovšem obsluhují větší regiony. Spolu s plánovaným růstem v Maďarsku věříme, že bychom se v letošním roce mohli výrazně přiblížit hranici 100 000 prodaných aut,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO |(na snímku). Nová výkupní pobočka funguje od 1. dubna v Bialsko-Bialej v Polsku a v Maďarsku mají „Áčka“ nově výkupní pobočku v Miskolci a fullservisovou v Budaörsi na okraji Budapešti.
V prvním čtvrtletí zatím skupina prodala 20 000 vozů, do výsledků ovšem nově otvírané či rozšiřované pobočky, jejichž vliv se projeví později během roku, ještě nezasáhly. „V únoru jsme například přestěhovali do většího areálu pobočku v polském Krakově, která má už nyní skvělé výsledky. I díky tomu nyní prodáváme v Polsku o 75% více vozů než před rokem. V Maďarsku už nám kapacitně nestačila pro Budapešť jedna pobočka, proto jsme otevřeli i na opačné straně města,“ poznamenala Karolína Topolová. V Polsku se AAA AUTO rozhlíží po vhodných místech pro pobočky v hlavních městech jednotlivých vojvodství. „Naše expanze je přirozeně podmíněna tím, že najdeme vhodné lokality pro nová obchodní místa. Pobočky by měly nabízet již od začátku minimálně 300 vozů s potenciálem dalšího růstu. Těchto 16 měst bychom rádi obsadili do konce roku 2024,“ uvedla Topolová.
Inovace
Růst společnosti dále podpoří pokračující zavádění inovací. V minulém roce vznikla v rámci skupiny inovační laboratoř AuresLab, která má za sebou více než rok činnosti. Za dobu své existence přišla s projekty prodeje investičních vozů, zřízení speciálního segmentu prodeje vozů na alternativní paliva a elektromobilů, spuštění autopůjčovny a carsharingu pro firmy a prodeje vozů on-line. „V současné době tyto projekty úspěšně běží v České republice a chystáme se je postupně zavádět i do dalších zemí. Například první pobočku naší půjčovny vozů Mototechna Drive spustíme v tomto měsíci v Bratislavě na Slovensku,“ uvedl provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček, do jehož gesce inovace v rámci skupiny spadají. „Díky AuresLabu nově vzniklá značka AuresApps se zase soustřeďuje na vývoj a prodej specializovaných softwarových řešení. Se svými aplikacemi pro oceňování vozů Algorithmic Pricing či správu skladových zásob vozů Stock Allocation již uspěla v několika zemích mimo oblast našeho působení, jako je například Rusko nebo Jihoafrická Republika, jednáme i o prodeji do USA či Kazachstánu,“ dodal Vaněček.
Nová legislativa
Novela zákona 56/2001 Sb. zavedla od 1. října loňského roku zákaz stáčení tachometrů s pokutami až půl milionu korun. „Tuto změnu jsme přivítali jako vhodné preventivní opatření. Zatím nemáme pocit, že by se zákaz projevil přímo na trhu ojetých aut. Nezaznamenali jsme, že by se počet stočených vozů, které se nám snaží lidé prodat, nějak snížil,“ komentoval novou legislativu Petr Vaněček. Podle AURES Holdings ovšem v tuzemsku nadále chybí základy pro systém evidence stavů tachometrů od výrobců, servisů, pojišťoven a dalších subjektů, který by zvýšil transparentnost trhu. „Stále považujeme za nutné, aby se do budoucna propojily evropské databáze tak, aby nemohlo docházet ke stáčení automobilů před jejich dovozem do ČR,“ zdůraznil Petr Vaněček.
Chybějící legislativa
Evropská komise sice tlačí na přísnější emisní normy u nově vyráběných vozů, mezitím ovšem pokračuje dovoz neekologických starších ojetin do České republiky. Vozy starší deseti let tvoří stále vyšší podíl, blížící se až 60ti procentům. Jde převážně o vozy plnící pouze emisní normu EURO 3 a EURO 4, které ovšem nejsou zatíženy ekologickým poplatkem (stáří vozů minimálně 11 let, ale může být až 19 let). V předchozím období se jako účinné opatření proti přestárlým dovozům ukázaly ekologické poplatky. „Zákon ovšem nebyl novelizován od roku 2008 a vztahuje se pouze na nejstarší vozy bez katalyzátoru (staří více než 26 let) a normy EURO 1 (více než 23 let) a EURO 2 (více než 19 let). Dnes je již tedy prakticky neúčinný a dovozy nesnižuje,“ upozornil Petr Vaněček. Zvyšování podílu dovozu vozů s normou EURO 3 a EURO 4 by mělo zastavit právě rozšíření poplatků i na tyto vozy - neekologická auta za zenitem, a pokud jsou z dovozu, i bez jasné historie. „Na závěr je třeba říci, že na hranici morální zastaralosti se začínají ocitat i první vozy splňující normu EURO 5, která platí od roku 2009 a jde tak již o desetiletá auta,“ dodal Vaněček.
Podvody s DPH
Celníci a policie v březnu obvinili tři pachatele z krácení DPH při dovozu ojetin se škodou 7 milionů korun. Šlo celkem o dovoz 360 aut v hodnotě 200 milionů korun. Manipulace s DPH u dovážených ojetin je o podvod, na který AAA AUTO upozorňuje již řadu let. „Jsme rádi, že se jej konečně podařilo ve větší míře zdokumentovat a zatknout konkrétní pachatele. Doufáme, že celní správa a policie budou v těchto aktivitách pokračovat, protože každý vůz z dovozu, se kterým byl spáchán daňový delikt je kromě škody pro stát samozřejmě i rizikem pro zákazníky. Jako každé zboží, které bylo předmětem trestné činnosti může být zabaveno,“ uzavřel Vaněček.
(tz)