INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

s1Více než polovina českých firem pořizuje automobily ve vozových parcích do svého vlastnictví. Podle rozsáhlého výzkumu Arval Mobility Observatory se tím liší od evropského trendu, kdy firmy dávají přednost alternativnímu financování. V obou případech roste zájem o operativní leasing.

K nákupu aut do svého vlastnictví se v České republice hlásí 54 % vozových parků. Tento trend odhalil letošní rozsáhlý výzkum s názvem Arval Mobility Observatory, který mapuje užívání firemních vozidel. Na otázky výzkumníků z oblasti dopravy a mobility odpovídali manažeři firem zodpovědní za vozové parky ve 12 zemích Evropy včetně Česka a v Turecku. Celkem proběhlo 3 930 rozhovorů.

Menší firmy jezdí ve vlastním

V cizině je podle výzkumu pořizování vlastních aut oproti tuzemsku méně oblíbené. K nákupu sahá pouze 40 % firem, a to nejčastěji těch malých. Ke koupi do svého vlastnictví u nás přistupuje 66 % firem, které mají méně než deset zaměstnanců. V zahraničí tento model preferuje 48 % firem stejné velikosti.
V případě velkých firem v České republice naopak zájem o vlastnictví automobilu nevykazuje ani polovina dotazovaných. „Z tuzemských firem nad 500 zaměstnanců volí tuto metodu 49 procent z nich. V ostatních zemích vykázalo zájem o pořízení vlastního vozu pouze 29 procent firem stejné velikosti a rozsahu,“ informuje konzultant Arval CZ Tomáš Kadeřábek.

Operativní versus finanční leasing

Jako alternativu k nákupu si evropské firmy oblíbily operativní leasing. Mezi metodami financování vozidel zaujímá ve sledovaných evropských zemích 30% podíl. V České republice je operativní leasing pro firmy až třetí možností financování. S 18 % stojí o jeden procentní bod za finančním leasingem, který u nás využívá 19 % firem. V Evropě podle průzkumu po finančním leasingu sahá 24 % oslovených firem.
I v České republice ale zájem o operativní leasing postupně stoupá, a to především u firem do 500 zaměstnanců, kde naopak finanční leasing postupně ztrácí na atraktivitě. U velkých firem nad 500 zaměstnanců má zájem o finanční leasing kolísavou úroveň.
Přesto v České republice právě velké firmy v zájmu o operativní leasing stále vedou. Ty nad 500 zaměstnanců jej volí v 30 % případů, v Evropě v 52 %. V kategorii firem 100 až 499 zaměstnanců je to u českých firem poté 22 %, u evropských 41 %.

Budoucnost leasingu v malých firmách?

Velký a dosud nevyužitý potenciál pro další růst operativního leasingu se podle Arvalu nachází v kategorii malých firem, které se často s možnostmi operativního leasingu dosud příliš neseznámily. „S tímto segmentem máme několikaleté zkušenosti. Malým firmám se snažíme srozumitelně představit možnosti a výhody tohoto typu financování. Že se už i menší firmy začínají v tomto segmentu orientovat, ukazuje pozvolný nárůst podílu operativního leasingu i v malých autoparcích,“ upozorňuje Kadeřábek.
Na otázku, zda mají v úmyslu v následujících třech letech rozvíjet operativní leasing, odpovědělo kladně 35 % manažerů v Česku a 38 % manažerů v ostatních sledovaných zemích. Největší zájem se opět projevil v kategorii firem nad 500 zaměstnanců. V ČR bylo v této kategorii zaznamenáno 62 % kladných odpovědí, v ostatních evropských zemích 59 %.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3