V letošním únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé 4 tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci.
Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých 7 tisíc na 4 tisíce korun. Vyplynulo to z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která od letošního ledna pravidelně sleduje chování zákazníků v on-line prostředí.
Nejčastěji nakupovali mladí lidé ve věku 35 – 44 let
„Od ledna jsme spustili pravidelný výzkum, který bude probíhat každý měsíc. Naším cílem je sledovat vývoj spotřebitelského chování na internetu a trendy pro jednotlivá období,“ uvádí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodává: „Sledujeme jak četnost nákupů, tak i průměrnou útratu. A to za zboží i služby. Zajímá nás také například to, jak zákazníci rozlišují mezi běžnými a jednorázovými on-line nákupy.“
Z únorového výzkumu tak mimo jiné vyplynulo, že zákazníci ve věku od 35 do 44 let odeslali v průměru více než 4 objednávky. Naopak nejméně překvapivě nakupovali spotřebitelé ve věku 15 – 24 let, kteří objednali zboží v e-shopech v průměru dvakrát.
Za služby Češi v únoru na internetu utráceli méně, nejvíce platili kartou
Nějakou službu si on-line zakoupila v únoru přibližně čtvrtina internetových zákazníků. To je prakticky stejně jako v lednu. Velký rozdíl byl ovšem ve výši průměrné objednávky. Ta poklesla z necelých sedmi tisíc korun na hodnotu mírně přesahující čtyři tisíce. „V oblasti služeb hrají velkou roli útraty spojené s cestováním a zážitky. Únor byl v tomto směru zjevně slabší než leden. Výsledky pravděpodobně ovlivnilo teplé počasí a s tím spojené nižší útraty za cesty na hory a zimními zážitky,“ komentuje Jan Vetyška.
A jak Češi za své nákupy on-line platili nejraději? Stejně jako v lednu byla mezi spotřebiteli nejpopulárnější úhrada kartou, kterou využilo více než 55 % nakupujících. A to v průměru na více než 2,5 nákupu. Dobírku v některé ze svých podob mnoha podob pak využilo 38 % respondentů výzkumu. „U platebních metod je situace stabilní, platba kartou je mezi zákazníky dlouhodobě nejpopulárnější. Rozdíly mezi prvními dvěma měsíci letošního roku tak byly minimální,“ uzavírá Vetyška.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) bude nejzajímavější výstupy z výzkumu zveřejňovat pravidelně každý měsíc. Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1080 respondentů.
(tz)