Platební karty dnes považuje většina držitelů v České republice za zcela nezbytnou pomůcku, bez níž by si jen stěží představili svůj každodenní život. Podle průzkumu společnosti MasterCard s názvem MasterIndex celých 71 % respondentů začalo používat svoji platební kartu před více než 5 lety. Rovněž za posledních 5 let si více než 60 % Čechů pořídilo další platební kartu.
První platební karty nesoucí značku MasterCard byly slavnostně Čechům představeny 19. února 1992 Komerční bankou. „Jsem velice rád, že mohu být u 20tiletého výročí uvedení první platební karty MasterCard do ČR. Za tuto éru prošly platební karty velkým vývojem. V současnosti se již nejedná o pouhou plastikovou kartičku, ale o sofistikovaný platební nástroj, který přináší držitelům mnoho benefitů podle jejich individuálních potřeb," uvedl Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.
Významné mezníky v oblasti platebních karet v ČR:
• Ačkoli zahraniční platební karty byly v České republice prostřednictvím cestovní kanceláře Čedok akceptovány od roku 1969, první platební karty (a to navíc s omezeným použitím) zde vydala až Živnobanka v roce 1988. „Ty sloužily k ovládání tuzexových účtů. Umožňovaly výběr tuzexových poukázek na pobočkách SBČS a ČSOB a placení v obchodech TUZEX," doplnil Pavel Juřík, který v té době zodpovídal za zavedení platebních v Komerční bance a nyní pracuje jako Global Accounts Director společnosti Global Payments Europe.
• Česká spořitelna vydala své první bankomatové karty v roce 1989. Platební karty nesoucí značku MasterCard a první moderní bankomaty zapojené do mezinárodní sítě byly poprvé slavnostně zavedeny 19. února 1992 Komerční bankou, ve spolupráci s bankovním kartovým centrem I. S. C. MUZO a. s. (dnes Global Payments Europe s. r. o.).
Slavnostní zavedení platebních karet MasterCard na český trh – 19. 2. 1992
• Z bankomatových karet se postupem času staly vyspělé debetní karty. První z nich byly v ČR představeny v roce 1992 společností MasterCard - bankomatové karty Cirrus a platební karty Maestro vydala většina českých bank (KB, ČSOB, Agrobanka, IPB atd.) „V té době se v USA používaly hojně karty kreditní. Právě tento typ karet se objevoval v amerických filmech. Jako pozůstatek těchto filmů se mezi českými klienty uchytilo mylné přesvědčení o tom, že nejrozšířenější platební karty jsou i u nás tzv. „kreditky". Rozdíl mezi debetní a kreditní kartou vnímali Češi tehdy velmi omezeně. Dnes je skutečných kreditních karet v Česku více jak 2 miliony a podle SBK narostl do minulého roku podíl MasterCard na nich na více jak 80 %," vysvětlil Miroslav Lukeš.• Pohodlné placení od roku 1993 umožnily elektronické platební terminály, které akceptovaly karty MasterCard a Maestro (později i další druhy karet) a kromě mezinárodních hotelů byly instalovány i na čerpacích stanicích a v supermarketech. Zde se zákazníci mohli poprvé přesvědčit o pohodlí a bezpečí placení pomocí platebních karet
• V roce 2003 ČSOB a Komerční banka vstoupily jako první tuzemské peněžní ústavy do éry karet s mikroprocesorem (tzv. čipové karty), které jsou mnohem bezpečnější, než dosud používané karty s magnetickým proužkem.
• Od roku 2007 si mohou držitele platebních karet sami volit vzhled karet. Karty s vlastními obrázky, tzv. karty s individuálním designem, zavedly do ČR jako první Komerční banka a Československá obchodní banka.
• České banky viděly potenciál v placení kartou na internetu již v polovině 90. let, proto mezi prvními investovaly do projektu bezpečného placení na internetu. Od roku 2008 roste objem placení kartami v České republice na internetu o cca 50 % ročně.
• Červen 2011 přinesl průlomové uvedení bezkontaktní platební technologie na českém trhu. Jako první tuto technologii v ČR představila společnost MasterCard ve spolupráci se Citibank. Začínají se tedy vydávat první platební karty obsahující bezkontaktní technologii s názvem MasterCard PayPass.
• Na podzim roku 2011 se na českém trhu objevují kromě standartních platebních karet s bezkontaktní technologií i nálepky s bezkontaktním čipem, kterými může zákazník v obchodě rovněž zaplatit jen přiblížením k platebnímu terminálu. Jedná se o významný posun v designu platebního nástroje jako takového, kterou přináší MasterCard ve spolupráci se Citibank.
„Rok 2012 bude pro karty ve znamení inovací a růstu. Bezkontaktní karty, které MasterCard uvedl na trh jako první pod značkou PayPass™, se budou dále rozšiřovat a významně naroste i počet míst, kde PayPass karty akceptují. Zákazníci bank jistě přivítají i jejich komfortnější podoby samolepek na mobil nebo klíčenek. Část karet se 'přestěhuje' do aplikací chytrých mobilních telefonů. MasterCard má osvědčená komerční řešení pro masové nasazení mobilních plateb v okolních zemích a chceme využít naší technologické a marketingové expertízy i na českém trhu. Celkově poroste počet karet, mimo jiné díky zavedení sociálních karet," dodal Lukeš.
***
O společnosti MasterCard Europe
Společnost MasterCard Europe je subjekt odpovědný za řízení obchodní činnosti MasterCard Worldwide v Evropě. MasterCard Europe, se sídlem v belgickém Waterloo, spolupracuje s 51 evropskými zeměmi, které jsou administrativně rozděleny do tří zákaznických oblastí. Tyto oblasti zahrnují jednotný evropský platební prostor (SEPA), vyspělé trhy a rozvojové trhy Evropy, které sahají až k východním hranicím Ruska. Díky své síti místních zastoupení dokáže MasterCard Europe naplňovat rozličné potřeby zákazníků na nejrůznějších trzích po celé Evropě a umožňuje tak lidem obchodovat jejich vlastním způsobem a v jejich vlastním jazyce.
MasterCard přispívá k rozvoji globálního obchodování tím, že poskytuje životně důležité ekonomické spojení mezi finančními institucemi, podniky, držiteli karet a obchodníky na celém světě. Jakožto poskytovatel licencí, zpracovatel a poradce společnost MasterCard rozvíjí a uvádí na trh platební řešení, zpracovává každoročně více než 18 miliard plateb a poskytuje špičkové analytické a poradenské služby zákazníkům z řad finančních institucí a obchodníků. Prostřednictvím svého portfolia značek, mezi něž patří MasterCard®, Maestro® a Cirrus®, slouží MasterCard Worldwide spotřebitelům i podnikům ve více než 210 zemích a územích. Další informace naleznete na www.mastercardworldwide.com.
O projektu MasterIndex
Společnost MasterCard provádí spotřebitelský průzkum MasterIndex v různých zemích Evropy pravidelně. V roce 2010 ho společnost poprvé představila i v České republice. Výzkum byl realizován jako Usage & Attitude studie klientů bank v České republice. Data byla získávána prostřednictvím CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) a také v on-line panelu společnosti GfK s použitím strukturovaného dotazníku. Cílová skupina byla definována jako reprezentativní česká populace ve věku 18-69 využívající služeb bank. Reprezentativnost byla sledována dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště.
Dotazování proběhlo ve všech regionech České republiky od 6. do 20. června 2011 a celkem bylo provedeno 965 kompletních rozhovorů.
(tz)