INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
13_KUPEG_logo_horizontalniS názvem KUPEG úvěrová pojišťovna, a s. se klienti setkávají od roku 2009. Do té doby pojišťovna nesla název Komerční úvěrová pojišťovna EGAP, a.s. Jako svoji 100% dceřinou společnost ji v lednu 2005 založila Exportní garanční a pojišťovací společnost, a s. (EGAP). V červnu téhož roku byla společnost zapsána do obchodního rejstříku a od října zcela převzala od své matky aktivity krátkodobého komerčního pojištění. O dva roky později kupuje 66 % akcií Komerční úvěrové pojišťovny EGAP, a.s. belgická DUCROIRE – DELCREDERE SA. NV spolu s italskou SACE BT Spa. SACE však v roce 2009 svůj podíl prodává a DUCROIRE – DELCREDERE SA. NV se stává majoritním vlastníkem již KUPEG úvěrové pojišťovny, a.s. s tím, že 34 % akcií KUPEG vlastní EGAP, a.s., respektive Český stát.

Tolik malý exkurz do historie. A jaká je role této úvěrové pojišťovny na tuzemském i zahraničních trzích? KUPEG od počátku chrání své klienty před riziky nezaplacení pohledávek ze strany jejich odběratelů – dlužníků, jak na českém, tak i na zahraničních trzích. Přibližně polovinu všech transakcí, které pojišťuje, tvoří obchody v tuzemsku. Následují nejvýznamnější zahraniční partneři – Německo, Slovensko, Polsko, ovšem v průběhu roku 2011 vzrostl význam dalších zemí, jako Polska, Maďarska a Ukrajiny. Mimo tradiční teritoria KUPEG pojišťuje i poměrně exotické destinace, k nimž patří např. Mali, kde KUPEG pojistil polovinu všech českých exportů v roce 2010.

Mezi produkty úvěrového pojištění KUPEG patří kupříkladu e-MODUL a e-BONUS vhodné pro jakoukoliv společnost, která odběratelům dodává na fakturu; liší se pouze mírou variability. Tento druh pojištění poskytuje ochranu před rizikem platební nevůle i neschopnosti (komerční rizika), stejně tak, jako před riziky politickými, což může být například omezení konvertibility měny v zemi odběratele.

Produkt e-BOND – záruční pojistka – je alternativou bankovních záruk a je určen pro společnosti, které potřebují ručení za účast ve výběrových řízeních nebo pro své odběratele, kteří chtějí mít jistotu, že jejich obchodní partner splní své smluvní závazky (řádné provedení díla, kvalita díla v záruční době apod.). Zejména strojírenské a stavební společnosti nemusí při využití tohoto produktu čerpat rámce u financujících bank a zároveň získávají velmi flexibilní a finančně zajímavé řešení.

Pokud jde o nejrizikovější teritoria z hlediska vymahatelnosti pohledávek, klienti v roce 2011 nejčastěji nahlašovalí problémy v Maďarsku, Slovensku a Řecku. V Česku se situace oproti loňsku mírně zlepšila, nicméně stále je zemí s výrazně vyšším rizikem nezaplacení v porovnání s většinou tradičních ekonomik. Co se vymahatelnosti týče, mnoho problémů přetrvává v Itálii, kde dochází k častým podvodům. Rusko a země bývalého Sovětského svazu jsou komplikované z důvodu obecně obtížnější vymahatelnosti práva. Kapitolu samu pro sebe pak tvoří problémové pohledávky způsobené politickými vlivy, což je v současnosti případ Běloruska.

Od září 2009 byl KUPEG ustaven expertním centrem pro upisování rizik dlužníků ze střední Evropy pro celou skupinu ONDD. Stalo se tak především proto, že velká část specialistů v KUPEGu hodnotících rizika se analýze dlužníků v tomto teritoriu věnuje více jak deset let. Perfektně zde znají místní zdroje informací a dokáží je efektivně zpracovat. Velkou výhodou je i kulturní a jazyková blízkost těchto zemí. Při posuzování míry rizika se zde vychází rovněž z výsledků nejrůznějších plošných studií, které jsou vždy zajímavým zdrojem informací. Přesto však je pro tuto práci rozhodující individuální posouzení kvality odběratele, protože i v problémové zemi a v problémovém oboru jsou firmy kvalitní, se kterými se vyplatí obchodovat.

Ve výroční zprávě za rok 2010 se hovoří o tom, že ačkoli celková výše předepsaného pojistného dosáhla 396 mil. korun a jednalo se o více než 50% meziroční nárůst, přesto společnost vykázala ztrátu. Tuto okolnost zapříčinilo kromě jiného i to, že KUPEG v roce 2010 vyplatil přes 616 mil. korun. Podobné výkyvy v hospodaření úvěrových pojišťoven však nejsou podle vyádření managementu KUPEG v době hospodářského útlumu překvapující. I po takto obtížném období pojišťovna překračovala na konci roku regulatorní kapitálové požadavky více jak 2,5x a v pololetí 2011 již disponibilní míra solventnosti KUPEGu překračuje zákonné požadavky téměř 3,5x.

Díky pokračujícímu růstu objemu předepsaného pojistného a stabilizující se situaci v oblasti škod se KUPEG dostal v průběhu roku 2011 do fáze akumulace kapitálu pro příští hospodářské problémy. Podle slov Ing. Michala Veselého, předsedy představenstva a generálního ředitele společnosti, KUPEG vytvořil zisk, byť na konrétní výsledky bude třeba ještě chvíli počkat. Veřejnost se s nimi seznámí ve výroční zprávě za uplynulý rok.

Jiří Novotný

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3