Průzkum realizovaný v únoru tohoto roku zjišťoval, zda lidé dokážou měsíčně ze svého rodinného rozpočtu něco ušetřit. Třetina dotázaných přitom neušetří ani korunu. I když je to nepatrně méně než v minulém roce, stále jde o vysoké číslo. „Lidé bez úspor a s napjatým rozpočtem jsou rizikovou skupinou, protože při jakémkoli výpadku příjmů nedokážou hradit běžné výdaje, jako nájemné nebo inkaso," řekl analytik Home Credit Michal Kozuba a dodal, že příjmy této skupiny stačí pouze na pokrytí základních životních potřeb. „Každoroční dovolená u moře nebo nákladnější koníčky jsou pro tyto lidi nedosažitelným luxusem," vysvětlil Kozub.
Oproti loňskému roku výrazně vzrostl počet lidí, kteří uspoří měsíčně do 2 500 korun. Nárůst způsobil přesun z vyšších kategorií, kde lidé spořili ještě více. Zatímco loni dokázalo nad dva a půl tisíc spořit 28 % dotázaných, letos už je to jen 20 %. Medián úspor je podle průzkumu 500 Kč. Na rozpočtech domácností se tak podepisují rostoucí ceny nutných výdajů domácností. Inflace v únoru vzrostla na 3,7 % a pokud lidé používají např. plyn k vaření nebo topení, zaplatí za něj ročně až o čtvrtinu více.
Ještě horší situace je na Slovensku. Tam měsíčně neušetří ani euro celých 42 % dotázaných. „I když se podle ekonomických čísel Slovensku daří lépe, na reálnou situaci domácností to nemá vliv," uzavřel Kozub. Důvody jsou stejné jako v Česku – nominální růst mezd stírá inflace, která dosahovala v listopadu na Slovensku 4,6 %.
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2011 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,75 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.
Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřiné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011 včetně Kazachstánu). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B. V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.eu.
Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF"), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy v tomto regionu.
Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.
(tz)