Jednoduché vyhledávání a přehledné porovnání cen produktů či služeb napříč celým internetovým trhem oceňuje stále více českých zákazníků. Podle odborníků se porovnávače zapojují do většiny obchodních transakcí na internetu. Porovnávací portály většinou řadí vyhledané produkty podle ceny. Tím firmy nepřímo nutí, aby nabízely takové ceny, které budou v rámci výsledků porovnávače konkurenceschopné.
„Některého z porovnávačů využily v loňském roce přibližně dvě třetiny nakupujících na internetu. Zákazníci oceňují hlavně možnost vyhledávat podle mnoha parametrů v desítkách obchodů na jednom místě," uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. „Zákazníci v současnosti kladou velký důraz na cenu, avšak ve stále větší míře očekávají i kvalitní služby. Porovnávače se tomu přizpůsobují, více si hlídají pravdivost uvedených údajů a implementují také nejrůznější mechanismy kontroly obchodů," dodal Vetyška.
Přehledné porovnávání cen produktů a služeb vítají koncoví zákazníci, některým společnostem však tento způsob prodeje komplikuje jejich obchodní strategii. Nejsou totiž schopny konkurovat například cenou. Platí to především pro firmy, které nabízí produkty za vyšší cenu, případně mají příliš složité produktové portfolio.
„Některým subjektům s dražšími službami transparentní porovnávání cen nevyhovuje. V našem oboru se dokonce objevují první pojišťovny, které chtějí své produkty z porovnávačů stáhnout, což se u zákazníků nemusí setkat s pochopením," uvedl Pavel Ronovský, ředitel internetového porovnávače pojistných produktů ČeskéPojištění.cz. „Stále více zákazníků se více zajímá i o další parametry porovnávaných nabídek. Podle našich statistik preferuje cenu pouze 25 % klientů," dodal Ronovský, který odhaduje, že přes specializované porovnávače se v současnosti realizují až tři čtvrtiny všech online prodejů pojistek.
Spolupráci s porovnávači vítají především menší prodejci, velcí a zavedení hráči se k ní staví strategičtěji. Vzhledem ke své pozici na trhu, rozsáhlejší nabídce a většímu počtu stávajících zákazníků jsou mnohem obezřetnější k výraznějšímu snižování cen. „Velké prodejní společnosti se ve srovnávačích příliš zviditelňovat nepotřebují. Nemusí proto příliš zvyšovat nabízenou cenu za proklik, aby byly ve výsledcích zobrazeny na prvních místech. Naopak menším e-shopům mohou porovnávače přivádět drtivou většinu zákazníků," uvedla Veronika Rejžková ze společnosti HyperMedia, která provozuje mimo jiné porovnávací portál HyperZboží.cz. „Především u větších hráčů může svou roli hrát kromě vyjednání obchodních podmínek s porovnávačem i rychlost samotného jednání o provizích z prodejů či jiných formách odměny," doplnil Kamil Gric, ředitel společnosti xBizon, provozovatele internetového porovnávače CenyEnergie.cz.
O porovnávači ČeskéPojištění.cz
ČeskéPojištění.cz je komplexní internetový porovnávač určený pro nejširší klientelu. Zákazníci zde najdou rozsáhlou nabídku pojistných produktů určených pro nejrůznější životní situace. Porovnávač ČeskéPojištění.cz jako první na českém trhu kombinuje online prodej pojistných produktů se sítí kamenných zastoupení budovaných formou franchisingu.
O Asociaci pro elektronickou komerci
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 240 firem, podnikatelů a odborníků v elektronickém obchodu. Asociace byla založena v roce 1998 jako nezávislá organizace, která podporuje rozvoj elektronického obchodu v České republice. Mezi členy APEKu patří největší české internetové obchody, přední softwarové společnosti a finanční instituce.
O společnosti HyperMedia, a.s.
Společnost HyperMedia, a.s. patří mezi nejvýznamnější provozovatele online médií na českém internetu. Do jejího portfolia patří největší český inzertní portál HyperInzerce.cz, prestižní katalogy AdresářFirem.cz a KatalogMobilů.cz, portály HyperReality.cz, HyperBydlení.cz, HyperPráce.cz, HyperZboží.cz, HyperSlevy.cz a mnoho dalších projektů. Kromě České republiky působí společnost HyperMedia, a.s. také v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Polsku, na Slovensku a v dalších 23 zemích.
O společnosti xBizon
xBizon, s.r.o. je mladá česká společnost se silným investičním zázemím, která se zabývá přípravou a realizací unikátních internetových projektů v prostředí českého internetu. Její tým je tvořen odborníky s dlouholetou zkušeností s tuzemskými tištěnými, ale i internetovými médii.
(tz)