České firmy postupně začínají více a více využívat další užitečnou službu, kterou úvěrová pojišťovna poskytuje – podporu řízení obchodu a pohledávek.
V dnešní době, kdy se oproti období před rokem 2008 zvýšila o 50 % pravděpodobnost, že odběratel nezaplatí, je výběr obchodního partnera vskutku oříškem. Je třeba vybírat na základě dostatečných a důvěryhodných informací a posléze sledovat vývoj platební a finanční situace odběratele. A zde pojišťovna efektivně pomáhá obchodní činnosti klienta. Jednou z nejdůležitějších činností, které se v rámci pojištění vykonávají je stanovování úvěrových limitů. Ty slouží jednak jako maximální hranice krytí rizika ze strany pojišťovny, ale zejména jako doporučení maximálního objemu otevřených pohledávek za daným odběratelem. Limit vzniká na základě komplexní analýzy bonity odběratele zkušenými analytiky a firmám slouží jako vodítko, do jaké výše danému odběrateli dodávat. Neméně důležité je, že pojišťovna zdraví odběratelů pravidelně sleduje – provádí soustavný monitoring finanční a platební situace a poskytuje tak včasné varování před možnými problémy.
Další užitečnou funkcí úvěrového pojištění je možnost využít jej jako nástroj pro účely získání financování provozu. Pojištění zde slouží jako zajištění pro financující instituci, která poskytne úvěr na financování pohledávek. Tato „přidaná hodnota" úvěrového pojištění je velmi významná a v řadě případů umožňuje klientům, aby se vůbec k úvěrům dostali, neboť financujícím institucím je nabízeno zajištění, které by jinak musel poskytnout klient zástavou svých aktiv. Vesměs všechny banky a finanční instituce typu factoring či forfaiting akceptují úvěrové pojištění jako záruku za poskytnuté finanční prostředky.
Navíc je třeba zdůraznit, že pojištěné pohledávky mají v aktivech klienta jinou váhu než pohledávky nepojištěné a v mnoha případech tak zásadně ovlivňuje výslednou podobu finančních výkazů. Pojištění objektivizuje netto hodnotu pohledávek – neboli pohledávky v rozvaze už nejsou pouze nárokem na peníze, ale zajištěnou poukázkou.
Pokud i přes veškerou péči dojde k tomu, že odběratel nezaplatí, je pojišťovna zpravidla připravena pomoci klientovi s vymáháním pohledávek.
Například KUPEG úvěrová pojišťovna, a. s. je v rámci pojištění pohledávek schopna bezplatně v zájmu předcházení vzniku pojistných událostí a snížení jejich rozsahu účinně pomáhat klientovi při vymáhání pohledávek, a to prostřednictvím vlastního týmu zkušených specialistů. Pojišťovna se snaží společně s klientem najít nejefektivnější cestu ke společnému cíli, kterým je získání peněžních prostředků od obchodních partnerů, kterým klient dodal své zboží nebo poskytl své služby, a kteří za ně nezaplatili tak, jak se zavázali.
Ing. Martin Najman, ředitel marketingu, KUPEG, úvěrová pojišťovna a. s.
Slovníček pojmů
Úvěrové pojištění - pojištění rizika nezaplacení pohledávek za tuzemskými nebo zahraničními odběrateli v důsledku jejich platební neschopnosti nebo nevůle (komerční rizika), nebo v důsledku teritoriálních rizik (politická rizika) na straně zahraničního odběratele.
Pojistná událost - nahodilá skutečnost, se kterou je spojena povinnost pojistitele plnit pojistnou smlouvu. Nezaplacení pohledávky v době splatnosti a ani v průběhu čekací doby (karenční doby), běžící ode dne doručení oznámení hrozby pojistné události pojistiteli.
Odškodné - peněžní nebo naturální náhrada pojišťovny při vzniku pojistné události, na základě pojistné smlouvy.
Spoluúčast - v pojistné smlouvě dohodnutá hodnota, kterou se pojištěný podílí na pojistné události. Obvykle je stanovena fixní částkou nebo procentem.
Úvěrový limit - pojistitelem stanovené nejvyšší saldo pohledávek, kterým poskytuje pojistitel pojistnou ochranu pojištěného proti každému jednotlivému dlužníku.
(tz)