Ještě donedávna byla dostatečná hotovost v peněžence během dovolené jistota. Teď se už stále více lidí spoléhá na kartu, kterou platí své útraty přímo na místě. Zákazníci platí nejčastěji v sousedních zemích, do kterých jezdí nejčastěji. Podíl okolních zemí na zahraničních platbách kartou je totiž téměř poloviční. Nejčastější je Polsko, těsně následované Německem, kde proběhne kolem 15 % transakcí. V závěsu je pak Slovensko a Rakouskou s 10 % podílem. „Slovensko je překvapivě až třetí zemí v pořadí, kde nejčastěji platíme. Přitom ze slovenského pohledu je Česko jasná jednička", popsal rozdíly v zemích Michal Kozub, analytik Home Credit.
Z typických destinací, kam jezdí Češi na dovolenou, vede na pátém místě Itálie s 8 % podílem na všech zahraničních transakcích. Oblíbené je i Chorvatsko, tradiční letní destinace Čechů, které je celkově na sedmém místě s 5 % zahraničních transakcí. Překvapivá je pozice USA, které jsou na 8. místě.
Hotovost má ale své místo na dovolené i dnes. Vyplatí se před cestou si například zjistit, přes jaké země pojedete. Budete si tak moct připravit aspoň malou hotovost v místní měně na drobné platby. „Můžete ušetřit na poplatcích za drobné platby během cesty, například za kávu, toaletu a podobně," dodal Michal Kozub.
I přes to se v posledních letech zvyky lidí mění. Ještě v roce 2009 vybírali z bankomatu v 18 % případů. Postupem času si ale lidé zvykli, že placení kartou v zahraničí je bezpečné a hlavně pohodlné, proto v tomto roce tvoří výběry z bankomatu jen 4 % transakcí. Nosit s sebou větší částky peněz v zahraničí je už přežitek, naopak placení kartou se stává samozřejmostí. Oblíbenost karet dokazuje nejen rostoucí počet transakcí, ale i klesající průměrná placená částka. Ta se snížila z 1.600 korun v roce 2009 na 1.100 Kč v loňském roce.
Jak ušetřit při cestě na dovolenou
1. Zjistěte si dopředu poplatky za platby kartou v zahraničí nebo za výběr hotovosti z bankomatu v konkrétní zemi.
2. V případě, že vybíráte z bankomatu, vyplatí se vám vybrat si větší částku naráz. Ušetříte tak na poplatcích za výběr.
3. V hotovosti si připravte raději menší bankovky. Budete se tak lépe orientovat při placení.
4. Zkontrolujte si před cestou rezervu na účtu, abyste z něj mohli čerpat v případě nečekané situace.
5. Zjistěte si ještě před cestou číslo, na kterém můžete kartu zablokovat v případě ztráty nebo krádeže
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2011 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,75 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.
Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřiné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011 včetně Kazachstánu). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B. V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.eu.
Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF"), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy v tomto regionu. Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.
(tz)