„Často se setkáváme s případy, kdy lidé sice vědí, že tyto služby v pojištění mají zahrnuty, ale nemají jasno, v jakých situacích a jakým způsobem je lze využít," vysvětlila manažerka vzdělávání a komunikace z ČAP Marcela Kotyrová a dodala: „Ve většině případů se na AS klienti obracejí v případě závažných zdravotních komplikací. Mohou se ale ocitnout i v jiných těžko řešitelných situacích, které ještě více může zkomplikovat jazyková bariéra nebo neznalost místních pravidel a právních předpisů. I v takových případech je vhodné využít AS, která komunikuje s klienty 24 hodin v českém jazyce."
Asistenční služby představují okamžitou pomoc v podobě konzultace, koordinace nebo přímého zásahu, který vede k řešení vaší problémové situace a to prostřednictvím telefonu. Aktuální zdravotní problém můžete konzultovat s asistenčním lékařem, jenž vám doporučí následný postup, případně vám AS sjedná návštěvu v nejbližším smluvním zdravotním zařízení. V případě úrazu, chirurgického zákroku nebo hospitalizace pak převezme dohled nad celým průběhem léčení, zprostředkuje vám tlumočení, případně vyřídí formality ohledně prodloužení pobytu v zemi. Pokud je to nezbytné, zajistí vám komunikaci s blízkými příbuznými a návrat zpět do vlasti. Díky kontrole nad průběhem ošetření má AS i kontrolu nad vyúčtováním platby a může poskytnout v případě potřeby platební garanci. Pokud platíte na místě, vyžádejte si účty i lékařské zprávy pro uplatnění škody u pojišťovny.
Ztrátu nebo odcizení zavazadel řešte s organizací odpovědnou za škodu, například s leteckou společností nebo hotelem. Asistenční služba vám pomůže řešit místní formality, v případě ztráty pomůže zajistit náhradní cestovní dokumenty – (letenky, pas), případně zprostředkuje zaslání potřebné finanční částky. V mnohých případech, zejména při událostech právního a odpovědnostního charakteru, může AS pomoci předejít zbytečným komplikacím.
Pro uplatnění škody u pojišťovny budete potřebovat kromě dokladu o pořízení odcizených věcí i úřední záznam od policie. Oficiální policejní zápis si zajistěte rozhodně i v případě, když způsobíte škodu někomu jinému. Poškozená osoba se totiž může později přihlásit o náhradu škody. A to i neoprávněně! Na cizojazyčný zápis připište vaši výpověď v českém jazyce a zásadně nepodepisujte nic, čemu nerozumíte!
Tři chyby, kterých se klienti dopouštějí při řešení pojistné události
Klient se domnívá, že vše zvládne sám: Nejčastější chybou bývá, rozhodne-li se klient jednat na vlastní pěst a asistenční službu nekontaktovat. Po návratu z dovolené může být nemile překvapen, jakou dokumentaci pojišťovna žádá. Pojišťovna, která nemá k dispozici záznamy o průběhu události od AS, potřebuje dokumenty, díky kterým by mohla škodu posoudit. Pokud tedy klient neobdržel od lékaře vše, co je nezbytné, nastává pro něj období zdlouhavé komunikace se zahraničím a zbytečných průtahů v jeho likvidaci pojistné události.
Klient kontaktuje asistenční službu pozdě: Velkou chybou může být, když klient ohlásí vzniklou škodu AS až poté, co už sám určité kroky podnikl. Úroveň zdravotních služeb se liší jak v různých destinacích, tak i typech lékařských zařízení. Některá lékařská zařízení vás mohou ošetřit nedostatečně, jiná naopak mohou řešit svou ekonomickou situaci přehnanou ochotou a tomu odpovídajícími částkami na fakturách za vyšetření, hospitalizaci nebo zákroky, které nebyly nutné. Potom může pojišťovna po přezkoumání situace vyplatit pouze reálné náklady. AS totiž kromě pomoci řešení aktuálního problému též vyhodnotí, na co klient má nárok i za jakých podmínek a dle možností koordinuje situaci tak, aby byla vyřešena efektivně a zároveň v souladu se standardy v České republice.
Klient neodevzdá kompletní zdravotní dokumentaci při hlášení pojistné události: Ke třetí nejčastější chybě dochází po návratu z dovolené při předávání zdravotní dokumentace. Pojišťovna potřebuje k šetření vždy originály účtů, lékařských zpráv apod. Nikoli kopie! Pokud se klient rozhodne zaslat doklady poštou, měl by doklady zasílat doporučeně a měl by pamatovat na to, aby mu aspoň obyčejné kopie odesílaných dokladů vždy zůstaly v ruce. Pokud je předává na pojišťovně, je vhodné si vyžádat potvrzení o předání.
„Před spojením s asistenční službou je třeba mít vždy připraveny základní informace potřebné k identifikaci, ověření a zahájení spolupráce. Nezbytné je číslo pojistné smlouvy, jméno a příjmení osoby, které se týká pojistná událost, a telefonní číslo, na něž může AS zpětně zavolat. Ačkoli jsou často s nečekanou situací spojeny i negativní emoce a stres, je třeba stručně a jasně popsat vzniklý problém i místo, kde se v danou dobu volaný nachází," uvedla Marcela Kotyrová.
Aktuálně!
Kvůli reálnému nebezpečí teroristického útoku Ministerstvo zahraničních věcí důrazně varuje před cestami do Egypta, zvláště pak upozorňuje na pobyty na Sinajském poloostrově. Pokud klient i přes tato varování odcestuje, pojišťovna nemusí poskytnout pojistné plnění v případě škody, která vznikne v přímé souvislosti s avizovanými místními nepokoji.
V případě, že dojde k pojistné události, jež nesouvisí s uvedenou výlukou, pojišťovny poskytnou pojistné plnění standardně dle sjednaných pojistných podmínek.
(tz)