„Tomuto trendu částečně nahrává i současná ekonomická situace, kdy ceny rostou rychleji než mzdy. Lidé víc šetří a na zahraniční dovolenou nevyrážejí každoročně, ale třeba jen jednou za dva roky. Módou se staly také podzimní dovolené mimo hlavní sezónu, na nichž si lidé mohou užít teplo a exotiku za příznivější ceny," vysvětlil trend analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. To potvrzují i prodejní data Home Creditu, podle nichž podzimní nákupy dovolených na splátky v posledních letech rostou.
Jako alternativu letních dovolených u moře lidé často volí právě své chaty a chalupy. Návrat chalupářství navíc souvisí s další typickou českou zálibou – kutilstvím, které se s příchodem teplých měsíců každoročně stává téměř národním sportem.
Změnu v chování potvrzuje i Jan Plaček, ředitel obchodní sítě Home Creditu. „Lidé se do zvelebování svých letních sídel pustili opravdu ve velkém. V letošním roce vidíme mnohem větší zájem o elektrické nářadí a nejrůznější stavební prvky, jako jsou nová okna nebo sanitární technika. Za prvních pět měsíců letošního roku vzrostl počet úvěrů na tento typ zboží o 9 %. Lidé chtějí mít moderní vybavení chat a chalup, o které se nebudou muset příliš starat, a přitom bude skvěle fungovat. V letních měsících ve velkém přistupují i k výměnám starých oken za nová plastová. Ceny energií stoupají a lidé hledají způsob, jak investovat a zároveň šetřit na provozních nákladech," řekl Plaček.
Chalupáři vylepšují svá letní sídla s cílem získat stejné pohodlí jako doma. Mnohem víc se ale zaměřují i na estetickou stránku věci. Zatímco před dvaceti lety byla hlavním požadavkem funkčnost, dnešním chalupářům záleží i na tom, aby interiér a okolí stavby byly upravené. „Stačí se jen podívat na to, jak dobře jdou obchodníkům na odbyt krbová kamna na dřevo, designové dveře, venkovní svítidla nebo nejrůznější interiérové doplňky," uzavřel Plaček.
Lidé dbají i na zabezpečení chat a chalup. Kromě kvalitních zámků nebo automatických spínačů světel volí i profesionální zabezpečovací zařízení a alarmy. Právě těch se v letošním roce prodalo o 7 % více než v tom minulém. Zvláště pokud je chata nově opravená a vybavená, podobná investice se vyplatí.
(tz)