„ČSOB a Era u svých klientů každoročně zaznamenává zvýšení počtů i objemů transakcí provedených platebními kartami v zahraničí. Například v minulém roce naši klienti v zahraničí provedli více než 4,1 milionu transakcí v objemu přes 6,7 miliard korun a v zahraničních bankomatech vybrali více než 2,2 miliardy korun," řekl Peter Demjanovič, ředitel útvaru Karty ČSOB.
„Tento pozitivní trend naznačuje, že stále více lidí začíná naplno využívat potenciálu karet. Nesmí však zapomínat, že bez opatrnosti a dodržování určitých bezpečnostních zásad si člověk pobyt v zahraničí může zkomplikovat. I v zahraničí platí, že bychom si měli dávat pozor na zcizení karty, být opatrní při zadávání PINu a kartu při placení nepouštět z dohledu. Pokud si však uživatel dá pozor a dodržuje základní bezpečnostní zásady, nemá se čeho bát," dodal Peter Demjanovič.
Pokud přesto klient v zahraničí o svou platební kartu přijde, může využít tzv. emergency služeb a nechat si přímo u zahraniční banky vystavit náhradní platební kartu, nebo vydat náhradní hotovost. Díky platební kartě tak už nikdy nezůstanete zcela bez prostředků.
* Zdroj: Sdružení pro bankovní karty
Za prvních šest měsíců tohoto roku zaznamenala ČSOB a Era u svých klientů nejvyšší aktivitu výběrů z bankomatu a placení kartou především v sousedních státech jako je Polsko, Německo, Rakousko nebo Slovensko. Předpokládá se však, že se začátkem letní sezony se zvýši aktivita klientů v přímořských státech jako je Chorvatsko, Turecko nebo Řecko. Z mimoevropských zemí je co do počtu a objemu transakcí nejoblíbenější USA, Kanada a Spojené arabské emiráty. Platební karty lidé nejvíce využívají k placení ubytování a pohonných hmot na čerpacích stanicích.
Pro placení kartou hraje i fakt, že odpadá nutnost sledování kurzu, protože při platbách se pracuje s kurzem dne transakce, který je u naší banky výhodnější než v běžných směnárnách. Navíc jak v tuzemsku, tak v zahraničí jsou platby kartou u obchodníků zdarma. Existují ale výjimky, kdy platit kartou nelze a je nutné mít u sebe hotovost. „V exotických zemích, ale i v odlehlejších místech jinak vyspělých zemí najdete místa, kde obchodníci nejenže nemají platební terminály, ale nenarazíte tam ani na bankomat. Právě proto je dobré oba způsoby plateb kombinovat a nespoléhat se výhradně na jediný," upozornil Aleš Pospíšil, výkonný ředitel Řízení segmentů Poštovní spořitelny.
Před dovolenou je potřeba také myslet na cestovní pojištění. Od července mají klienti možnost sjednat si cestovního pojištění k platební kartě po telefonu na bezplatné Infolince 800 300 300 (ČSOB) či 800 210 210 (Era). Vyřízení je velice jednoduché a rychlé, pojištění se navíc obnovuje automaticky. Dále je potřeba nezapomenout na pojištění ztráty a krádeže platební karty, které klientovi na cestách pomůže například s vydáním náhradní karty v případě nečekaných událostí.
Jednorázově je možné cestovní pojištění jednoduše sjednat také přímo prostřednictvím vybraných bankomatů. Jako doklad o uzavřené pojistce přitom slouží stvrzenka, kterou bankomat vystaví. Službu ocení především lidé, kteří nechávají vyřizování pojištění na poslední chvíli, anebo nemají čas chodit na pobočku.
(tz)