To, že letos lidé vyrazili do obchodů tak brzy má podle odborníků hned několik důvodů. „Jedním z nich je samozřejmě kampaň obchodních řetězců, které vánoční sezónu startují rok od roku o něco dříve. První čokoládové figurky a kolekce se na pultech obchodů objevily už v září. Druhým důvodem je snaha lidí rozložit si větší vánoční výdaje do delšího období," vysvětluje chování lidí analytik Home Creditu Michal Kozub.
V e-shopech nakoupí i starší
Tradičním místem vánočních nákupů zůstávají kamenné obchody. Letos v nich nakoupí 82 % lidí. Jejich náskok se ale rok od roku o něco snižuje. Pro e-shopy se totiž podle průzkumu letos rozhodne 66 % lidí. „Velkým překvapením je, že na nákupy v e-shopech se chystá i střední a starší generace. Ve skupině 60-65 let připouští takovou možnost více než polovina respondentů," uvádí Kozub. Tuzemské e-shopy přitom u Čechů jednoznačně vedou nad těmi zahraničními.
Zdá se, že Češi se letos o něco polepšili i v zapojení fantazie při vymýšlení toho, čím potěší své blízké. Obálku s penězi bez jakéhokoli jiného dárku letos plánuje darovat jen 1 % lidí. Kombinaci dárku a peněz nejspíš zvolí 33 %. Zajímavé je, že proti dávání či dostávání peněz se staví hlavně mladí lidé. Klasické dárky volí v 82 procentech. Naopak čím jsou lidé starší, tím více dávají přednost penězům.
V povánočních výprodejích utratí Češi dalších 5 tisíc
Většina lidí letos plánuje, že za dárky utratí do 5 tisíc korun. 93 % na ně použije vlastní úspory či peníze z výplaty. Zároveň ale nějakou formu úvěru využije 17 % lidí. Nad tradičním nákupem na splátky přitom jasně vítězí využití kreditní karty. Například ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel je alespoň jednou použije 18 % lidí. S rostoucí utracenou částkou roste procento lidí, kteří kreditní kartu využijí. Celkovou sumu útrat za vánoční dárky ale dvojnásobně navýší nákupy v povánočních výprodejích. „Lidé sice uvádějí, že za dárky utratí v průměru 5 tisíc, dvě třetiny oslovených ale plánují, že vyrazí na povánoční nákupy, kterým budou vévodit především oblečení a obuv. A průměrná částka, kterou ve výprodejích utratí, se také vyšplhá k pěti tisícům," říká Kozub.
Výdaje za Vánoce navýší kromě nákupů dárků i ostatní vánoční nákupy. Průměrná domácnost utratí za jídlo o Vánocích 2 300 korun. Zajímavostí je, že 40 % lidí letos neutratí za vánoční stromeček ani korunu. Průzkum ale už nezjišťoval, zda použijí umělý anebo vyrazí s pilkou do lesa.
Průzkum pro společnost Home Credit a.s. realizovala výzkumná agentura STEM/MARK na 1 008 respondentech v online panelu.
(tz)