INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Češi se letos rozhodli přípravu na Vánoce nepodcenit. Mnozí z nich nakupují dárky v průběhu celého roku, největší vlna vánočních nákupů se rozjíždí už v září. Nyní, na začátku listopadu má téměř polovina lidí alespoň jeden vánoční dárek. Pečlivější jsou přitom ženy – 61 % z nich už vyrazilo na vánoční nákupy a pořídilo první dárky. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Home Credit a.s. provedla agentura STEM/MARK.

To, že letos lidé vyrazili do obchodů tak brzy má podle odborníků hned několik důvodů. „Jedním z nich je samozřejmě kampaň obchodních řetězců, které vánoční sezónu startují rok od roku o něco dříve. První čokoládové figurky a kolekce se na pultech obchodů objevily už v září. Druhým důvodem je snaha lidí rozložit si větší vánoční výdaje do delšího období," vysvětluje chování lidí analytik Home Creditu Michal Kozub.

V e-shopech nakoupí i starší

Tradičním místem vánočních nákupů zůstávají kamenné obchody. Letos v nich nakoupí 82 % lidí. Jejich náskok se ale rok od roku o něco snižuje. Pro e-shopy se totiž podle průzkumu letos rozhodne 66 % lidí. „Velkým překvapením je, že na nákupy v e-shopech se chystá i střední a starší generace. Ve skupině 60-65 let připouští takovou možnost více než polovina respondentů," uvádí Kozub. Tuzemské e-shopy přitom u Čechů jednoznačně vedou nad těmi zahraničními.

Zdá se, že Češi se letos o něco polepšili i v zapojení fantazie při vymýšlení toho, čím potěší své blízké. Obálku s penězi bez jakéhokoli jiného dárku letos plánuje darovat jen 1 % lidí. Kombinaci dárku a peněz nejspíš zvolí 33 %. Zajímavé je, že proti dávání či dostávání peněz se staví hlavně mladí lidé. Klasické dárky volí v 82 procentech. Naopak čím jsou lidé starší, tím více dávají přednost penězům.

V povánočních výprodejích utratí Češi dalších 5 tisíc

Většina lidí letos plánuje, že za dárky utratí do 5 tisíc korun. 93 % na ně použije vlastní úspory či peníze z výplaty. Zároveň ale nějakou formu úvěru využije 17 % lidí. Nad tradičním nákupem na splátky přitom jasně vítězí využití kreditní karty. Například ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel je alespoň jednou použije 18 % lidí. S rostoucí utracenou částkou roste procento lidí, kteří kreditní kartu využijí. Celkovou sumu útrat za vánoční dárky ale dvojnásobně navýší nákupy v povánočních výprodejích. „Lidé sice uvádějí, že za dárky utratí v průměru 5 tisíc, dvě třetiny oslovených ale plánují, že vyrazí na povánoční nákupy, kterým budou vévodit především oblečení a obuv. A průměrná částka, kterou ve výprodejích utratí, se také vyšplhá k pěti tisícům," říká Kozub.

Výdaje za Vánoce navýší kromě nákupů dárků i ostatní vánoční nákupy. Průměrná domácnost utratí za jídlo o Vánocích 2 300 korun. Zajímavostí je, že 40 % lidí letos neutratí za vánoční stromeček ani korunu. Průzkum ale už nezjišťoval, zda použijí umělý anebo vyrazí s pilkou do lesa.

Průzkum pro společnost Home Credit a.s. realizovala výzkumná agentura STEM/MARK na 1 008 respondentech v online panelu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3