INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Financování podnikatelů prostřednictvím úvěrů a leasingů zůstalo prakticky na stejné úrovni jako v roce 2011. Domácnosti si půjčily stejně peněz jako předloni a použily je hlavně na pořízení automobilů. Členskými společnostmi ČLFA bylo financováno 43,2 % nových osobních vozů.



Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) poskytly v roce 2012 na financování potřeb svých klientů 118,2 miliardy korun, o 5 % méně než v roce 2011. Na financování zboží a služeb pro domácnosti bylo určeno 35,7 miliardy korun a na financování investic a provozu podnikatelských subjektů 82,5 miliardy korun. Statistiky potvrdily pokračující trend v objemu financování podnikatelů prostřednictvím leasingů a úvěrů, který loni v podstatě odpovídal úrovni předchozích pokrizových let. Patrná je mírná změna produktové struktury ve prospěch podnikatelského úvěru.
„Výsledky za rok 2012 odpovídají našim předpokladům. I přes přetrvávající nepříznivé makroekonomické vlivy jsme zaznamenali několik pozitivních faktorů. Za pozornost stojí, že v době recese rostl zájem o produkty s přidanou hodnotou, jako je například operativní leasing. Z toho lze vyvodit, že podnikatelské subjekty reagují na nedobrý ekonomický vývoj efektivnějším řízením svých nákladů,“ řekla Jiřina Tapšíková, předsedkyně představenstva ČLFA, která sdružuje 49 společností nabízejících finanční i operativní leasing, podnikatelské či spotřebitelské úvěry, splátkový prodej a factoring.
V souvislosti s pokračující stagnací investic, ale také s  omezením státní podpory fotovoltaiky došlo k celkovému poklesu leasingu movitých věcí pro podnikatelské subjekty o 10,4 % (měřeno výsledky 15 největších společností), který byl kompenzován pozitivním vývojem objemů v produktu podnikatelský úvěr (růst o 6,8 %). Zvýšil se také objem pohledávek postoupených v rámci factoringu (o 1,9 % – dle statistik Asociace factoringových společností ČR). Po hlubokém propadu na počátku recese vykázal oživení leasing nemovitostí (růst o 14 %, souhrn pořizovacích cen: 3,1 miliardy korun). Oblast spotřebitelských úvěrů loni dosáhla shodného výsledku jako v roce 2011 (34,2 miliardy korun).
Celkový objem pohledávek členů ČLFA z uzavřených smluv se pod vlivem hospodářského poklesu meziročně snížil o 4,5 % na 256,8 miliardy korun.
Jako obvykle i loni členské společnosti ČLFA uzavřely nejvíce smluv na financování vozidel, když zákazníkům poskytly prostředky na pořízení 43,2 % všech prvně registrovaných nových osobních automobilů v České republice – financovaly přes 75 000 nových osobních vozů.
„Více než 118 miliard korun, které naše členské společnosti loni poskytly klientům, prokazuje, že financování od finančních institucí sdružených v ČLFA (většinou dceřiných společností velkých bank nebo silných nadnárodních výrobních koncernů) je důležitým hybatelem celé české ekonomiky. Statistiky za rok 2012 navíc potvrdily, že v době recese nabízí tento sektor specifické alternativní produkty, díky nimž dokážou zákazníci flexibilněji korigovat dopady recese na své hospodaření. Vedle operativního leasingu jde například i o factoring. Ukazuje se, že široká produktová škála členů ČLFA má potenciál sehrát důležitou roli v procesu restartu tuzemské ekonomiky. Zvláště v sektoru malých a středních firem financování prostřednictvím členů ČLFA zcela dominuje a pro jeho další existenci má zásadní význam. Právě malé a střední firmy by měly být motorem mírného oživení poptávky po našich produktech, které očekáváme v roce 2013. Zásadní změnu ale přinese až opětovné nastartování dlouhodobého ekonomického růstu. Pestrá nabídka seriózního financování firem a domácností k němu bezpochyby dopomůže. Důležité však je, aby větší odvahu investovat povzbudila i prorůstová politika vlády, která by měla být zaměřena na podporu malého a středního podnikání. A zde zatím žádná účinná opatření nevidím,“ uvedla Jiřina Tapšíková.

V oblasti spotřebitelských úvěrů mírně převládaly revolvingové produkty ● Domácnosti dávaly přednost ojetým automobilům před novými

Zákazníci členských společností ČLFA z řad soukromých osob volili v roce 2012 převážně spotřebitelské úvěry (34,2 miliardy korun) a v daleko menší míře spotřebitelský leasing (1,5 miliardy korun).
V kategorii spotřebitelských úvěrů klienti lehce upřednostňovali revolvingové úvěry (12,4 miliardy korun) před osobními půjčkami (11,3 miliardy korun) a financováním v místě prodeje, tedy tzv. splátkovým prodejem (10,5 miliardy korun). V přehledu komodit, na které tyto půjčky byly určeny, vedou osobní automobily, užitkové vozy a počítače. Statistikám spotřebitelského leasingu kralují osobní automobily.
V roce 2012 domácnosti dávaly přednost ojetým vozům před novými – jak v oblasti spotřebitelských úvěrů, tak spotřebitelského leasingu ojetiny zaznamenaly v meziročním srovnání lepší výsledek.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3