Financování podnikatelů prostřednictvím úvěrů a leasingů zůstalo prakticky na stejné úrovni jako v roce 2011. Domácnosti si půjčily stejně peněz jako předloni a použily je hlavně na pořízení automobilů. Členskými společnostmi ČLFA bylo financováno 43,2 % nových osobních vozů.
Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) poskytly v roce 2012 na financování potřeb svých klientů 118,2 miliardy korun, o 5 % méně než v roce 2011. Na financování zboží a služeb pro domácnosti bylo určeno 35,7 miliardy korun a na financování investic a provozu podnikatelských subjektů 82,5 miliardy korun. Statistiky potvrdily pokračující trend v objemu financování podnikatelů prostřednictvím leasingů a úvěrů, který loni v podstatě odpovídal úrovni předchozích pokrizových let. Patrná je mírná změna produktové struktury ve prospěch podnikatelského úvěru.
„Výsledky za rok 2012 odpovídají našim předpokladům. I přes přetrvávající nepříznivé makroekonomické vlivy jsme zaznamenali několik pozitivních faktorů. Za pozornost stojí, že v době recese rostl zájem o produkty s přidanou hodnotou, jako je například operativní leasing. Z toho lze vyvodit, že podnikatelské subjekty reagují na nedobrý ekonomický vývoj efektivnějším řízením svých nákladů,“ řekla Jiřina Tapšíková, předsedkyně představenstva ČLFA, která sdružuje 49 společností nabízejících finanční i operativní leasing, podnikatelské či spotřebitelské úvěry, splátkový prodej a factoring.
V souvislosti s pokračující stagnací investic, ale také s omezením státní podpory fotovoltaiky došlo k celkovému poklesu leasingu movitých věcí pro podnikatelské subjekty o 10,4 % (měřeno výsledky 15 největších společností), který byl kompenzován pozitivním vývojem objemů v produktu podnikatelský úvěr (růst o 6,8 %). Zvýšil se také objem pohledávek postoupených v rámci factoringu (o 1,9 % – dle statistik Asociace factoringových společností ČR). Po hlubokém propadu na počátku recese vykázal oživení leasing nemovitostí (růst o 14 %, souhrn pořizovacích cen: 3,1 miliardy korun). Oblast spotřebitelských úvěrů loni dosáhla shodného výsledku jako v roce 2011 (34,2 miliardy korun).
Celkový objem pohledávek členů ČLFA z uzavřených smluv se pod vlivem hospodářského poklesu meziročně snížil o 4,5 % na 256,8 miliardy korun.
Jako obvykle i loni členské společnosti ČLFA uzavřely nejvíce smluv na financování vozidel, když zákazníkům poskytly prostředky na pořízení 43,2 % všech prvně registrovaných nových osobních automobilů v České republice – financovaly přes 75 000 nových osobních vozů.
„Více než 118 miliard korun, které naše členské společnosti loni poskytly klientům, prokazuje, že financování od finančních institucí sdružených v ČLFA (většinou dceřiných společností velkých bank nebo silných nadnárodních výrobních koncernů) je důležitým hybatelem celé české ekonomiky. Statistiky za rok 2012 navíc potvrdily, že v době recese nabízí tento sektor specifické alternativní produkty, díky nimž dokážou zákazníci flexibilněji korigovat dopady recese na své hospodaření. Vedle operativního leasingu jde například i o factoring. Ukazuje se, že široká produktová škála členů ČLFA má potenciál sehrát důležitou roli v procesu restartu tuzemské ekonomiky. Zvláště v sektoru malých a středních firem financování prostřednictvím členů ČLFA zcela dominuje a pro jeho další existenci má zásadní význam. Právě malé a střední firmy by měly být motorem mírného oživení poptávky po našich produktech, které očekáváme v roce 2013. Zásadní změnu ale přinese až opětovné nastartování dlouhodobého ekonomického růstu. Pestrá nabídka seriózního financování firem a domácností k němu bezpochyby dopomůže. Důležité však je, aby větší odvahu investovat povzbudila i prorůstová politika vlády, která by měla být zaměřena na podporu malého a středního podnikání. A zde zatím žádná účinná opatření nevidím,“ uvedla Jiřina Tapšíková.
V oblasti spotřebitelských úvěrů mírně převládaly revolvingové produkty ● Domácnosti dávaly přednost ojetým automobilům před novými
Zákazníci členských společností ČLFA z řad soukromých osob volili v roce 2012 převážně spotřebitelské úvěry (34,2 miliardy korun) a v daleko menší míře spotřebitelský leasing (1,5 miliardy korun).
V kategorii spotřebitelských úvěrů klienti lehce upřednostňovali revolvingové úvěry (12,4 miliardy korun) před osobními půjčkami (11,3 miliardy korun) a financováním v místě prodeje, tedy tzv. splátkovým prodejem (10,5 miliardy korun). V přehledu komodit, na které tyto půjčky byly určeny, vedou osobní automobily, užitkové vozy a počítače. Statistikám spotřebitelského leasingu kralují osobní automobily.
V roce 2012 domácnosti dávaly přednost ojetým vozům před novými – jak v oblasti spotřebitelských úvěrů, tak spotřebitelského leasingu ojetiny zaznamenaly v meziročním srovnání lepší výsledek.
(tz)