INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Financování podnikatelů prostřednictvím úvěrů a leasingů zůstalo prakticky na stejné úrovni jako v roce 2011. Domácnosti si půjčily stejně peněz jako předloni a použily je hlavně na pořízení automobilů. Členskými společnostmi ČLFA bylo financováno 43,2 % nových osobních vozů.



Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) poskytly v roce 2012 na financování potřeb svých klientů 118,2 miliardy korun, o 5 % méně než v roce 2011. Na financování zboží a služeb pro domácnosti bylo určeno 35,7 miliardy korun a na financování investic a provozu podnikatelských subjektů 82,5 miliardy korun. Statistiky potvrdily pokračující trend v objemu financování podnikatelů prostřednictvím leasingů a úvěrů, který loni v podstatě odpovídal úrovni předchozích pokrizových let. Patrná je mírná změna produktové struktury ve prospěch podnikatelského úvěru.
„Výsledky za rok 2012 odpovídají našim předpokladům. I přes přetrvávající nepříznivé makroekonomické vlivy jsme zaznamenali několik pozitivních faktorů. Za pozornost stojí, že v době recese rostl zájem o produkty s přidanou hodnotou, jako je například operativní leasing. Z toho lze vyvodit, že podnikatelské subjekty reagují na nedobrý ekonomický vývoj efektivnějším řízením svých nákladů,“ řekla Jiřina Tapšíková, předsedkyně představenstva ČLFA, která sdružuje 49 společností nabízejících finanční i operativní leasing, podnikatelské či spotřebitelské úvěry, splátkový prodej a factoring.
V souvislosti s pokračující stagnací investic, ale také s  omezením státní podpory fotovoltaiky došlo k celkovému poklesu leasingu movitých věcí pro podnikatelské subjekty o 10,4 % (měřeno výsledky 15 největších společností), který byl kompenzován pozitivním vývojem objemů v produktu podnikatelský úvěr (růst o 6,8 %). Zvýšil se také objem pohledávek postoupených v rámci factoringu (o 1,9 % – dle statistik Asociace factoringových společností ČR). Po hlubokém propadu na počátku recese vykázal oživení leasing nemovitostí (růst o 14 %, souhrn pořizovacích cen: 3,1 miliardy korun). Oblast spotřebitelských úvěrů loni dosáhla shodného výsledku jako v roce 2011 (34,2 miliardy korun).
Celkový objem pohledávek členů ČLFA z uzavřených smluv se pod vlivem hospodářského poklesu meziročně snížil o 4,5 % na 256,8 miliardy korun.
Jako obvykle i loni členské společnosti ČLFA uzavřely nejvíce smluv na financování vozidel, když zákazníkům poskytly prostředky na pořízení 43,2 % všech prvně registrovaných nových osobních automobilů v České republice – financovaly přes 75 000 nových osobních vozů.
„Více než 118 miliard korun, které naše členské společnosti loni poskytly klientům, prokazuje, že financování od finančních institucí sdružených v ČLFA (většinou dceřiných společností velkých bank nebo silných nadnárodních výrobních koncernů) je důležitým hybatelem celé české ekonomiky. Statistiky za rok 2012 navíc potvrdily, že v době recese nabízí tento sektor specifické alternativní produkty, díky nimž dokážou zákazníci flexibilněji korigovat dopady recese na své hospodaření. Vedle operativního leasingu jde například i o factoring. Ukazuje se, že široká produktová škála členů ČLFA má potenciál sehrát důležitou roli v procesu restartu tuzemské ekonomiky. Zvláště v sektoru malých a středních firem financování prostřednictvím členů ČLFA zcela dominuje a pro jeho další existenci má zásadní význam. Právě malé a střední firmy by měly být motorem mírného oživení poptávky po našich produktech, které očekáváme v roce 2013. Zásadní změnu ale přinese až opětovné nastartování dlouhodobého ekonomického růstu. Pestrá nabídka seriózního financování firem a domácností k němu bezpochyby dopomůže. Důležité však je, aby větší odvahu investovat povzbudila i prorůstová politika vlády, která by měla být zaměřena na podporu malého a středního podnikání. A zde zatím žádná účinná opatření nevidím,“ uvedla Jiřina Tapšíková.

V oblasti spotřebitelských úvěrů mírně převládaly revolvingové produkty ● Domácnosti dávaly přednost ojetým automobilům před novými

Zákazníci členských společností ČLFA z řad soukromých osob volili v roce 2012 převážně spotřebitelské úvěry (34,2 miliardy korun) a v daleko menší míře spotřebitelský leasing (1,5 miliardy korun).
V kategorii spotřebitelských úvěrů klienti lehce upřednostňovali revolvingové úvěry (12,4 miliardy korun) před osobními půjčkami (11,3 miliardy korun) a financováním v místě prodeje, tedy tzv. splátkovým prodejem (10,5 miliardy korun). V přehledu komodit, na které tyto půjčky byly určeny, vedou osobní automobily, užitkové vozy a počítače. Statistikám spotřebitelského leasingu kralují osobní automobily.
V roce 2012 domácnosti dávaly přednost ojetým vozům před novými – jak v oblasti spotřebitelských úvěrů, tak spotřebitelského leasingu ojetiny zaznamenaly v meziročním srovnání lepší výsledek.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3