Obchodovat dnes za hranicemi České republiky, a zvláště dál od jednotného evropského trhu, přináší mnoho rizik, ať již komerčních či politických. Díky úvěrovým pojistitelům, kteří dokáží poradit, zmapovat trh, na který směřujeme, i prolustrovat naše obchodní partnery, lze nebezpečí možných finančních ztrát výrazně omezit, ať již jsou zapříčiněny nesolventností našich partnerů nebo exodem trhu, jenž má v daném teritoriu politický příčiny.
Ing. Milada Šturcová, finanční ředitelka KUPEG úvěrová pojišťovna, a. s.
K těmto uvěrovým pojistitelům patří již šestnáctý rok i KUPEG úvěrová pojišťovna, a. s., a protože nás zajímalo, jaký byl ve svém finančním výsledku jubilejní patnáctý rok, které trendy v obchodních vztazích a míře rizik převažovaly, a do jaké míry pojištění exportéři vyvázli z nebezpečných nástrah, bylo zhruba obsahem rozhovoru s Ing. Miladou Šturcovou, finanční ředitelkou této společnosti.
Jak paní ředitelko hodnotíte loňský rok na základě výsledků hospodaření a co nejdůležitějšího KUPEGU a jejím klientům přinesl?
V loňském roce se nám podařilo opět obhájit dominantní postavení na českém trhu mezi úvěrovými pojišťovnami. Dalším úspěchem bylo otevření slovenské pobočky v Bratislavě, která rozšíří nabídku a otevře nové možnosti úvěrového pojištění a přiblíží naše služby i slovenským klientům.
Pokud bychom vycházeli z nejdůležitějších číselných údajů a porovnali je s vašimi předpoklady, plány a vizemi, byl rok 2012 jejich naplněním nebo jen částečně?
Předpoklady hospodaření 2012 se z velké většiny pozitivně naplnily a v některé ukazatele naše očekávání i překročily jako například objem pojištěných dodávek, jejíchž objem vzrostl o 5 % oproti loňsku. Navzdory přetrvávající krizi v Eurozóně, námi pojištěné exportní dodávky posílili na úroveň 55 %, kdy se významně rozšířily aktivity do oblasti Latinské Ameriky a postsovětských zemí. Podařilo se nám vloni navýšit i úroveň úvěrových limitů o 4 % n. Oproti těmto nárůstům poklesl objem předepsaného pojistného, a to o 8 %, kdy příčinou je konkurenční tlak na cenu pojištění..
Dalo by se z podkladů procentuálně odhadnout, kolik vašich korporátních klientů se při obchodování skutečně dostalo do problémů s dobytností svých pohledávek, a jaká tedy byla míra rizik?
Během roku došlo k 7% poklesu počtu pojistných události, přestože celková výše oznámení hrozeb pojistných událostí se stabilně pohybuje okolo 1 mld. Kč při zhruba tisíci případů ročně.
Lze zobecnit, co vše se může exportérovi na rizikovém trhu přihodit?
Obvyklým problémem, s nimiž se čeští podnikatelé a exportéři hledající nové trhy a příležitosti setkávají, je zvýšená insolventnost, obtížnější vymahatelnost pohledávek a následně v horších případech i nedosažitelnost odběratele a omezená komunikace. Problémy mohou mít nejen komerční, ale také politický charakter. Proto je velice podstatné své komerční aktivity dostatečně rizikově vyhodnocovat a následně zajišťovat. A zde je jedním z hlavních nástrojů pojištění rizika nezaplacení krátkodobých pohledávek, které zajistí uhrazení pohledávky formou pojistného plnění v případě nesplacení odběratelem.
Lze vystačit s vlastními informacemi, spoléhat na oficiální rating v porovnání s nepřetržitým monitoringem specialistů skupiny ONDD či jinými službami pro pojištěné klienty?
Vlastní informace, se kterými klient pracuje, jsou velice důležité, ale nemusí být dostatečné a riziko nesplacení pohledávek se tím nesnižuje. Proto je součástí úvěrového pojištění a našich služeb komplexní prověření odběratelů, kterým se zabývá naše oddělní rizik (underwriting), které disponuje širokým spektrem interních i externích zdrojů informací a databázemi obchodních společností. Úzce spolupracujeme s majoritním akcionářem ONDD/Delcredere Ducroire, který má dlouholeté zkušenosti s riziky ve většině zemí v oblasti úvěrového pojištění. Analyzujeme platební morálku v jednotlivých zemích, rizikovost nesplacení závazků, provádíme pravidelný monitoring obchodních společností, prověřujeme obchodní transakce i příčiny pojistných plnění.
Řada firem se v souvislosti s pojištěním rizik obává příliš velkých výdajů. Vyplatí se jim nepojistit se a podstoupit riziko?
Zaměřujeme se na specifické problémy klientů, udržujeme s nimi úzké obchodní vztahy, což nám umožňuje nacházet nejlépe hodící se řešení. Produkt E-bonus využívají malé a menší společnosti a je cenově velice dostupný, a pro velké firmy máme komplexní pojišťovací služby přizpůsobené jejich potřebám v rámci služby E-modul, u které se pojistné pohybuje v řádech promile z hodnoty pojištěných vydaných faktur.
Nelze si nevšimnout, že v KUPEG úvěrové pojišťovně působí z velké části ženy a práce to jistě není nijak lehká. Máte vy sama nějaký zaručený postup, jak plně zvládat pracovní povinnosti a s nimi i starosti o rodinu, děti?
Práce mne samozřejmě velmi baví. Jedná se o atraktivní oblast spojenou s obchodem i s finančnictvím, a proto svůj pracovní čas příliš neměřím. Kromě toho je ale důležité snažit se udržet rovnováhu mezi pracovním a osobním životem a dostatečně včas plánovat i mimopracovní povinnosti a činnosti.
Starost o finance a vše, co je s tím v úvěrové pojišťovně spojeno, musí občas pořádně brnkat na nervy. Co vám nejlépe pomůže vyčistit hlavu?
Využívám standardní aktivity odpočinku jako pravidelné cvičení, v zimě lyžování a mojí velkou láskou je cestování, jak s rodinou, tak s přáteli, zvláště poznávaní Francie a všeho, co je s spojené s její gastronomii a vínem. V neposlední řadě je pro mne důležité udržovaní vztahů s přáteli, kterým věnuji také část svého času.
Pokud se týká světa mužů, jakých vlastností si nejvíce ceníte u manažerů, s nimiž se setkáváte na různých jednáních či u kolegů, se kterými jste denně ve styku?
V pracovních záležitostech mam ráda jejich logické uvažování, přímost, rychlost a fair jednání a neustálou snahu o hledaní nejlepšího řešení pro obě strany – zákazníka i společnost – prostě žádné dlouhé chození kolem horké kaše. Krom toho velmi oceňuji, že se zajímají také o řešení a názory ostatních svých kolegů a kolegyň, což nemusí být v ostatních společnostech zvykem. A abychom nehovořili pouze o mužích, cením si i citlivého a vstřícného přístupu kolegyň, což nám umožňuje úspěšné dotažení případů do konce a zachování výborných vztahů s klienty.
rozhovor připravil Jiří Novotný