INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Češi jsou bankami považováni za vyspělé uživatele moderních bankovních služeb. Podle ČSOB banky je z celkového počtu 10,1 milionu platebních karet v České republice více než 42 % bezkontaktních. Průzkum Ernst & Young zase odhaluje, že 74 % české populace využívá alespoň jednou týdně internetové bankovnictví. Tuzemští zákazníci se podle bank nebrání ani moderním službám, jako jsou například mobilní bankovnictví či bezkontaktní nálepky. Užívají je lidé všech generací.

Ačkoliv je český národ považován za spíše konzervativní, bázeň v oblasti bankovnictví pro Čechy neplatí. Jakmile si vyzkouší nové služby a s nimi spojené technologie, jsou ochotni je ihned začít používat a z tohoto důvodu klidně i změnit banku. Vyspělými uživateli pokrokových bankovních služeb však není pouze mladá generace. Například bezkontaktních karet totiž v tuzemsku využívají také klienti starší 90 let.

Bezkontaktní karty používá téměř polovina Čechů, zkouší i novější verze placení

Bezkontaktní karty uvedla jako novinku na českém trhu Citibank v červnu 2011. Dnes ji používá 42 % populace. „Příkladem velkého boomu těchto karet bylo po dlouhou dobu například Polsko. Letos jsme je však předběhli, protože Češi přijímají nové technologie rychleji než jinde v regionu,“ říká Milada Franek zastupující společnost GE Money Bank. Podle informací Komerční banky se objem bezkontaktních plateb od začátku roku 2013 zvýšil dokonce 13krát. Důvodem jsou zejména rychle se zlepšující podmínky pro využívání bezkontaktních technologií. Česká republika totiž patří mezi lídry v podílu terminálů, které právě bezkontaktní platební styk umožňují. Touto rychlou a novou platební metodou lze platit na každém druhém terminálu. „Zájem klientů o kontaktní karty byl po představení jejich modernějších bezkontaktních sestřiček dokonce tak malý, že jsme je už v září loňského roku přestali zcela vydávat,“ hodnotí zákaznické preference Vladimír Komjati, tiskový mluvčí Air Bank. Na oblíbenou novinku však v současné době navazují ještě modernější varianty. Příkladem jsou bezkontaktní nálepky, s výhodou menších rozměrů a libovolného umístění, lze je totiž nalepit třeba na mobilní telefon nebo klíče. Používají se spíše k platbám nižších hodnot do 500 Kč, u kterých není třeba zadávat PIN kód.

Mobilní verze bankovnictví nahrazuje internetovou

 

Oblibě se u českých zákazníků těší také mobilní bankovnictví. Speciální aplikace v mobilu umožňují nejen nahlížení na bankovní účet, ale také jeho správu, tak jako v jeho internetové verzi. „Kromě správy účtu nabízí mobilní bankovní aplikace i doplňkové služby. Uživatelé mohou vyzkoušet třeba kalkulačku poplatků nebo vyhledávání nejbližších poboček a bankomatů,“ popisuje službu Zdeněk Kovář z Fio Banky, která uvedla mobilní bankovnictví na trh jako první banka v České republice, a to v roce 2011. K těm nejčastějším operacím Čechů v rámci mobilního bankingu, kam patří zejména zobrazení pohybů na účtu, příkazů čekajících na zpracování a blokací, se postupně přidávají také platební příkazy. „Ještě v roce 2012 využívali naši klienti mobilní aplikace převážně ke kontrole zůstatku na účtu a v menší míře pak k aktivním transakcím. Chování klientů se však v průběhu loňského roku výrazně změnilo a mobil používají ke stejným transakcím, jež dříve ovládali přes internet,“ ujasňuje chování českých zákazníků tisková mluvčí ČSOB banky Pavla Hávová. „Dochází také k nárůstu takzvaných ortodoxních uživatelů mobilních zařízení. Už více než 10 % zákazníků se do internetového bankovnictví vůbec nehlásí a vše řeší přes mobil,“ dodává Hávová. Podle informací ZUNO banky využívá mobilního bankovnictví aktivně, tedy každý den, polovina klientů. Jen za první čtvrtletí tohoto roku protekla ZUNO mobilním bankovnictvím miliarda českých korun.

 

Vzhledem k pokrokovosti českých zákazníků tak jednotlivé banky rozšiřují portfolio nabízených moderních a technologicky pokročilejších služeb na maximum. „Češi jsou technologickým novinkám velmi otevření, české banky tak přinášejí spoustu služeb, které nejsou v mnoha evropských zemích vůbec běžné. V poslední době jsou to například QR kódy, umožňující vyfotit QR kód chytrým telefonem z faktury, čímž se platební příkaz vyplní automaticky sám,“ popisuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. „Aktuálně pracujeme ještě například na hlasové biometrii, tedy možnosti, jak poznat klienta po hlase,“ doplňuje Kofroň. Čeští bankovní zákazníci jsou v porovnání s dalšími regiony také velmi progresivní. „Často nám sami navrhují novinky, které by uvítali,“ potvrzuje ředitel depozitních produktů Tomáš Veselý z Equa bank.

 

 

Zajímavosti: Češi a moderní bankovní služby

Zdroj: ČSOB

 

· Nejstaršímu uživateli, který platí bezkontaktně, je 91 let. Naopak nejmladšímu studentovi, jenž používá bezkontaktní platební kartu, je 14 let.

 

 

· Největší útrata jednou bezkontaktní kartou činí přes 139 tisíc korun.

 

 

· Výše nejmenší bezkontaktní platby – 1 rohlík.

 

 

· Ženy (51 %) platí bezkontaktně častěji než muži (49 %).

 

 

· Muži (54 %) však tímto způsobem co do objemu platí více než ženy (46 %).

 

 

· Průměrná částka, kterou klienti zaplatí bezkontaktně, je 520 Kč.

 

 

(tz)

 

 

 

 

 

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3