Inovativní digitální technologie přinesly do finančních služeb novou konkurenci, přiblížily nabídku produktů přáním klientů, ale vedly také ke vzniku nových rizik a výzev v oblasti boje proti kybernetické kriminalitě. Tyto závěry padly na výroční konferenci České bankovní asociace, která se uskutečnila 13. října 2014 v Praze. Hlavním hostem výroční konference byl výkonný ředitel britské bankovní asociace Keith Phillips.
Odborníci z bankovnictví a technologických firem se soustředili na tři témata: nejnovější technologické trendy a schopnost inovace, dále jak tyto trendy ovlivní tradiční model komerčního bankovnictví a přístup bank ke klientům, a konečně jak se k takovým změnám postaví regulatorní a dohledové orgány. „Panelisté se shodli na tom, že díky inovacím a možnostem zpracování informací bude budoucí bankovnictví postaveno na využití analýzy chování a požadavků klientů a na dynamické tvorbě produktu podle jejich individuálních potřeb a očekávání,“ zhodnotil Jan Matoušek, moderátor jednoho z panelů, a dodal: „Nezbytností úspěchu ve stále narůstající konkurenci na trhu bude digitální komfort, mobilita služeb i využití moderních komunikačních prostředků k dalšímu posilování vztahu důvěry mezi bankou a klientem.“
Váženým hostem konference byl výkonný ředitel britské bankovní asociace Keith Phillips, který zasadil nejnovější trendy v prosazování technologií do tradičního schématu a nabídky bankovních služeb poskytovaných jak podnikové, tak individuální klientele. Digitalizace vedla k exponenciálnímu nárůstu využití internetového bankovnictví, mobilních platebních služeb i ke vzniku nových poskytovatelů finančních služeb (zejména v segmentu platebního styku a poskytování úvěrů), stejně jako například ke změně způsobů, jakými banky se svými zákazníky komunikují. Díky těmto trendům dnešní zákazník očekává, že služby budou nejen rychlejší a klientsky pohodlnější, ale také, že budou lépe přizpůsobeny jeho individuálním potřebám a očekávání. To je pro banky velká výzva, ale také závazek nejen investovat do inovací, ale rovněž se zákazníkům přiblížit lepším využitím množství informací, které již dnes o nich mají.
Pavel Kavánek, prezident České bankovní asociace, se zmínil o výzvách, které před bankami v souvislosti s rozvíjením digitalizace stojí, a také o přednostech, které banky mají v prostředí výrazných technologických inovací. Banky jsou již dnes jedním z lídrů v oblasti využívání technologických inovací. S dynamickým vývojem prostředí kolem nás, novými možnosti technologií a požadavky klientů, stejně jako s narůstající regulací a s ní spojenými náklady si nejlépe poradí ty banky, které budou schopny se rychle měnit a stát v čele rozvoje nových služeb. Mohou se opřít o dobrou znalost svých klientů, dostatek zdrojů pro investice a zejména o vysokou kvalitu svých zaměstnanců.
Zvláštní pozornost byla věnována otázce kybernetické bezpečnosti a ochraně dat klientů. Informační technologie jsou samozřejmě vyhledávaným cílem kybernetických útočníků a kybernetické riziko bude jednou z významných hrozeb pro příští dekády. Banky jsou si toho vědomy, intenzivně se věnují ochraně proti kybernetické kriminalitě a jsou připraveny v tomto směru úzce spolupracovat i s třetími stranami. Daří se jim nicméně bránit soukromí svých klientů proti iniciativám dále rozmělňujícím bankovní tajemství.
Konference se vedle expertů bank zúčastnili i představitelé sektoru high-tech firem, mobilních operátorů, dodavatelů progresívních platebních schémat a v neposlední řadě i zástupci akademické sféry, státní správy a centrální banky.
(tz)