Pojišťovny očekávají akvizice za účelem digitálních inovací. Věří totiž, že mění jejich segment, říká studie Accenture.Více než polovina (59 %) vedoucích pracovníků v pojišťovnictví očekává, že firmy v jejich oboru v průběhu příštích tří let uskuteční akvizice, aby obstály v digitálním světě. Vyplynulo to z aktuálního globálního průzkumu poradenské společnosti Accenture založeného na dotazování 141 pojišťoven ve 21 zemích. Neživotní pojišťovny očekávají, že digitální iniciativy jejich společností během příštích tří let zvýší přijaté pojistné v průměru o 5 % a životní pojišťovny očekávají zvýšení o 7 %.
Průzkum také říká, že zástupci 75 % pojišťoven se domnívají, že digitální technologie přinesou během příštích pěti let transformaci jejich oboru. Společnosti v oblasti telematiky, webové srovnávače pojištění a analytické firmy jsou nejčastěji uváděnými cíli akvizic pojišťoven. 43 % dotazovaných již získalo úvodní akvizice nebo tak plánují učinit v blízké budoucnosti, aby dokázaly lépe zachytit digitální příležitosti.
„Pojišťovny zjišťují, že digitální technologie změní způsob, jakým pracují. My se domníváme, že tento obor vstupuje do nebývalého období změn, které povedou ke zcela novým produktům, službám a obchodním modelům,” prohlásil John Cusano, výkonný ředitel oddělení globálních pojišťovacích postupů společnosti Accenture. „Akvizice mohou pojišťovnám umožnit, aby udržely krok s technologickými změnami. Jsou známkou toho, že digitální technologie se staly strategickou záležitostí. Naše zkušenosti také ukazují, že pojišťovny, které mají vytvořenou jasnou digitální obchodní strategii, dosahují vyššího růstu.“
Pojistitelé postrádají jasnou digitální strategii
Z výzkumu vyplynulo, že 21 % pojišťoven nemá žádnou digitální strategii a 32 % pojišťoven realizovalo digitální strategii omezenou pouze na prodej a distribuci nebo na procesy kontaktu se zákazníky. Méně než polovina (47 %) respondentů má zavedenou digitální strategii, která pokrývá celý řetězec od vytvoření produktu až po prodej a distribuci, pojišťování a řízení vztahů se zákazníky.
Pojišťovny v oblasti neživotního pojištění mají v plánu během příštích tří let vynaložit na digitální investice v průměru 47 miliónů dolarů, zatímco životní pojišťovny plánují investovat v průměru 40 miliónů dolarů. Studie také odhaluje, že 60 % pojišťoven vnímá své investice do digitálních technologií jako „průzkumné“ ve srovnání s pouze 22 % respondenty oslovených, kteří považují investice za plně zaměřené na podporu skutečně převratných inovací. Při dotazu, co brzdí uskutečnění jejich digitální strategie, byly nejčastěji uváděnou odpovědí „původní systémy” (42 %) a nedostatek správných dovedností (30 %).
„Je mimořádně důležité, aby pojišťovny nespadly do pasti jednoduché digitalizace stávajících kanálů vytvořením modernizovaných, digitálních nebo pro mobily uzpůsobených verzí stávajících produktů a služeb”, prohlásil Jean-Francois Gasc, ředitel pro pojištění v rámci strategie společnosti Accenture. „Aby bylo možné získat přístup ke všem přínosům digitálních technologií, je potřebná změna přístupu. Digitální technologie již přetvořily některá odvětví, když plně přenesly váhu na spotřebitele. Tento přesun u pojišťoven vyžaduje, aby nepřetržitě uvažovaly z perspektivy zákazníka.”
Pojišťovny navazují nová partnerství včetně těch s internetovými giganty
Pojišťovny nacházejí řešení situace v akvizicích a partnerstvích. Téměř tři čtvrtiny (72 %) pojistitelů již navázaly nebo plánují navázat nová firemní partnerství. Z těch, kteří tak plánují učinit, více než dvě třetiny (69 %) uvažují o partnerství s bankami a téměř polovina (44 %) uvádí jako potenciální partnery společnosti z oblasti technologie jako například Google nebo Facebook. Podle průzkumu také téměř dvě třetiny (61 %) pojišťoven již nabízejí nebo zvažují nabízení nepojišťovacích produktů a služeb.
(tz)