INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

IMG 8739Každý, kdo jednou podnikal a podniká, ví, že čas od času prostě potřebuje peníze. Ne své, ale ty, které dokáže poskytnout banka či jiná finanční společnost. A odborníci říkají, že ostych až obavy před úvěry, kontokorenty či kreditkami není to pravé řešení. Doporučují půjčovat si, ale v rozumné míře, aby firma dokázala splácet, a ještě měla prostředky na uskutečnění dalších nápadů a plánů, jež uhradí třeba jen z vlastních úspor.

Dobrý ekonom jen potvrdí, že trocha rizika je kořením podnikání, ale doporučí zadlužovat se tak, aby měl majitel klidné spaní, a přesto motivaci řádně splácet.

Podle nejnovějších údajů UniCredit Bank zájem o půčování financí zejména k investičním účelům firem opět roste. Vypovídá to o odvaze, kterou čeští podnikatelé už zase nabývají po hubených krizových letech. O tom jsem hovořila s Romanem Šilhou, ředitelem pro korporátní klientelu, MID a SME UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia:

Dnes se již ví, že malé a střední podniky jsou i v České republice do značné míry motorem pro fungování naší ekonomiky, ačkoli to mnozí přes 20 let zpochybňovali. Jak hodnotí vaše banka tento segment?

Potvrdil bych, že jejich podíl je značný zejména na zaměstnanosti, pracuje pro ně každý druhý český zaměstnanec. Realizují také třetinu investic v ekonomice, průměrně si půjčují šest milionů korun a jejich apetit po bankovním financování nyní prudce stoupá. Majitelé malých a středních podniků vidí svou budoucnost převážně optimisticky, očekávají růst tržeb i investic. To je velmi důležité, ví se o nich totiž, že stojí rovnýma nohama na zemi a nikdy neměli důvod být přehnaně optimističtí, neidealizovali si skutečnost. A data UniCredit Bank to ukazují. Navíc podle nedávného průzkumu banky jsou výrobky českých rodinných firem pro zákazníky znakem tradice a kvality, preferují je před produkty nadnárodních společností.

Ne každá banka jim v minulosti důvěřovala, na rozdíl od výrobních gigantů a velkých značkových společností. Mění se situace?

O významu malých a středních podniků pro českou ekonomiku dnes už téměř nikdo nepochybuje. Polemiky, které se vedly ještě nedávno o tom, že živnostník s pěti zaměstnanci nic neznamená, jsou ty tam. Překonané jsou názory, že malá firma může jít ze dne na den do insolvence a že jen zavedené firmy dokáží obstát v jakékoli životní situaci. Podle analýzy UniCredit Bank můžeme tvrdit, že segment SME, jak se jinak malým a středním podnikům říká, je opravdu do značné míry hnacím motorem českého ekonomického vývoje. I přes svá specifika kopírují ukazatele SME sektoru vývoj hospodářské situace. Platí to zejména u zaměstnanosti, pro sektor SME totiž pracuje přes 50 % českých zaměstnanců. Což je možná pro mnohé překvapující argument.

Jak lze tedy dnes charakterizovat typické malé a střední podnikání? Je to třeba 15 let starý obchodník s ryze českým kapitálem?

Malé a střední podniky zaměstnávají přes polovinu všech pracujících v České republice a tvoří 40 % ekonomické produkce. Navíc realizují třetinu objemu všech firemních investic u nás. Tato čísla naznačují, že v segmentu SME jsou firmy koncentrovány především v odvětvích náročnějších na pracovní sílu a méně na fixní kapitál. Ze statistického hlediska jsou na čes­kém trhu tři čtvrtiny SME podniků ryze tuzemské a více než polovina z nich již oslavila své 15. narozeniny. Nejdůležitějším oborem z pohledu zaměstnanosti a přidané hodnoty je pro celý segment výroba, zejména pak v oblasti produkce pro automobilový průmysl. Co do absolutního počtu tyto firmy nejčastěji působí v obchodě (32 %) a službách (19 %), výroba (19 %) je třetí v pořadí.

Co znamená optimistické vnímání příštích let menšími domácími firmami očima bankéřů?

Budoucnost je podle zástupců malých a středních podniků docela růžová. Podle dat UniCredit Bank až osm z deseti českých rodinných firem považuje své další možnosti businessu za nadějné. Finančně očekávají SME v příštích třech letech většinou mírný růst nebo udržení současné úrovně tržeb. Tato očekávání se odráží i v zájmu malých a středních podniků o bankovní financování. Klienti UniCredit Bank si dnes v České republice půjčují formou provozního nebo investičního úvěru v průměru šest milionů korun ročně. Proto chceme i nadále výrazně podpořit malé a střední firmy v jejich rozvoji a využít i expertní zkušenosti z financování velkých korporací. Jenom v loňském roce jsme u malých a středních firem zaznamenali až 30% nárůst financování. Nejvíce se projevoval zájem o investice do dalšího rozvoje firem, objem investičních úvěrů od UniCredit Bank totiž převýšil 40 %. Tyto firmy nejčastěji investují do rozšíření výroby, nových prostor, akvizic nebo expanze. Data banky navíc ukazují, že SME nezahálejí ani v zahraničním obchodě, nejvýznamnějšími zahraničními obchodními partnery podle dat z platebních operací jsou pro české firmy Německo, Polsko a Nizozemsko.

Ne vždy měly rodinné firmy na růžích ustláno, situace se však mění, jejich prestiž výrazně posílila...

Ano, plně souhlasím. Potvrdilo se nám, že téměř osm z deseti Čechů a také Slováků považuje rodinné firmy za tradiční. Tři čtvrtiny z nás je navíc vnímají jako kvalitní, podobně je tomu pak i na Slovensku. Rodinné firmy ale nejsou jen synonymem tradice a kvality. Jsou také populárním hitem, který v rámci ekonomiky velmi dobře funguje. Více než polovina Čechů i Slováků totiž v průzkumu uvedla, že by při zakládání vlastního podnikání uvažovali právě o modelu rodinné firmy. Jako jasné výhody uvedli především důvěru ve členy rodiny a jejich spolehlivost. Vnímání rodinných firem na trhu je v obou zemích také příznivým faktorem. V Čechách vnímá 49 % populace rodinné firmy pozitivně oproti zahraničním, na Slovensku je to potom 36 %.

připravila Eva Brixi  

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3