INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Bankovní sektor ve střední a východní Evropě  se podstatně změnil v důsledku globální finanční krize v letech 2008/2009. Přestože jeho ziskovost stále převyšuje čísla západní Evropy, posouvá se blíže směrem k udržitelnějším úrovním než v předkrizovém období. Ukazuje to studie „Obchodní příležitosti pro banky v regionu střední a východní Evropy“, kterou připravil útvar CEE Strategic Analysis skupiny UniCredit. Úvěry zůstávají tím nejdůležitějším bankovním produktem, zákazníci však budou mít stále větší zájem také o alternativní služby.

Na udržitelnější úrovni

Banky ve střední a východní Evropě jsou stále ziskovější než banky v západní Evropě, ale jejich ziskový potenciál se znatelně stabilizuje na udržitelnějších úrovních. Zatímco návratnost aktiv bank v regionu byla v letech největšího rozmachu před krizí (2006 až 2008) na průměrné úrovni 2 procent, v období mezi lety 2010 a 2014 představovala 1,4 procenta. V letech 2015 a 2016 by se pod vlivem situace v Rusku měla snížit na úroveň 0,8 procenta. Podle výpočtů odborníků společnosti UniCredit se návratnost aktiv v úvěrových institucích ve střední a jihovýchodní Evropě  v uvedených obdobích pohybuje na úrovni 1,6, respektive 0,8 a 1 procento. Banky v Německu, Itálii a Rakousku na rozdíl od toho produkují čísla na úrovni 0,4, respektive
0,2 a 0,4 procenta.

 Návratnost aktiv

„Ve střední a východní Evropě tvoří přibližně dvě třetiny celkových příjmů v sektoru čisté příjmy z úroků, tedy tradiční bankovní obchody. Vzhledem k tlaku na marže bude nevyhnutelné se zaměřit na alternativní zdroje příjmů, jako jsou poplatky a provize, a zvýšit ziskový potenciál bank,“ uvedl Carlo Vivaldi, ředitel divize pro střední a východní Evropu skupiny UniCredit.

Půjčování ale zůstane i v budoucnosti tím nejvýznamnějším bankovním produktem. „Očekáváme střídmý nárůst úvěrů v souladu s ekonomickým oživením v regionu,“ uvedl Mauro Giorgio Marrano, zástupce ředitele útvaru CEE Strategic Analysis skupiny UniCredit. „V regionu střední a jihovýchodní Evropy čekáme růst v hodnotě 3,9 procenta v letošním roce a 4,6 procenta v příštím roce. V regionu střední a východní Evropy budou tyto hodnoty 5,1 procenta, respektive 7,8 procenta.“ Tempo růstu úvěrů se bude v jednotlivých zemích značně lišit. Podíl nesplácených úvěrů zůstane letos v regionu střední a východní Evropy na relativně vysoké úrovni. V části zemí se však očekává zlepšení.

Neúvěrové produkty

„Nepochybně vzroste význam alternativních služeb mimo tradiční bankovní úvěrování,“ řekl Carlo Vivaldi. „Podle našich analýz budou firemní zákazníci v budoucnosti více vyžadovat neúvěrové financování. U individuálních klientů pak vidím potenciál především ve službách spojených se správou aktiv.“

Bankovní úvěry a také dluhové cenné papíry představují ve skutečnosti mnohem nižší podíl v podnikovém dluhovém financování v zemích střední a jihovýchodní Evropy proti průmyslovým západoevropským zemím. Finanční majetek domácností ve střední a východní Evropě je stále pod úrovní domácností v Německu, Rakousku nebo Itálie a je investován do poměrně jednodušších produktů. Růst majetku zvýší poptávku po službách správy majetku.

Využívání internetu k bankovním transakcím v zemích střední a východní Evropy rovněž zaostává za zeměmi západní Evropy. „Zákazníci bank v regionu střední a východní Evropy jsou mimořádně technicky zruční. Prokazuje to silný nárůst online bankingu v předcházejících letech,“ uvádí Mauro Giorgio Marrano. „Moderní zákaznické služby na internetu představují klíčový faktor úspěchu bank v regionu střední a východní Evropy.“ Podobně vysoké výnosy v regionu vykazují také platby kreditními kartami.

Nastupují nová řešení

Navzdory náročným výzvám se skupina UniCredit považuje ve střední a východní Evropě za dlouhodobého a strategického investora a chce rozšiřovat své obchody s firemními
i s individuálními klienty z regionu. Skupina UniCredit v tomto regionu disponuje rozsáhlou sítí téměř 3 500 poboček v celkem 14 zemích. Ty představují přibližně jednu čtvrtinu jejích celkových výnosů. Prostřednictvím svých mezinárodních center poskytuje skupina UniCredit v regionu střední a východní Evropy služby více než 20 000 mezinárodních firemních klientů. V tomto kontextu podporuje své klienty v podnikání na základě odborných poznatků v oblasti politiky, místní legislativy a praktik na trhu, přičemž jim pomáhá nalézat nové příležitosti a využívat jich.

„Právě hluboké kořeny našich lokálních dceřiných bank poskytují skupině UniCredit výhody v zemích střední a východní Evropy. Na rozdíl od našich konkurentů jsme za poslední čtyři roky zvýšili svůj podíl na trhu v oblasti financování i vkladů klientů,“ vysvětluje Carlo Vivaldi, ředitel divize pro střední a východní Evropu skupiny UniCredit. „Chceme v tomto pozitivním trendu pokračovat. S tímto záměrem budeme klientům poskytovat nejen známé služby v obvyklé vysoké kvalitě, ale zároveň inovativní řešení pro nové požadavky.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3