INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Bankovní sektor ve střední a východní Evropě  se podstatně změnil v důsledku globální finanční krize v letech 2008/2009. Přestože jeho ziskovost stále převyšuje čísla západní Evropy, posouvá se blíže směrem k udržitelnějším úrovním než v předkrizovém období. Ukazuje to studie „Obchodní příležitosti pro banky v regionu střední a východní Evropy“, kterou připravil útvar CEE Strategic Analysis skupiny UniCredit. Úvěry zůstávají tím nejdůležitějším bankovním produktem, zákazníci však budou mít stále větší zájem také o alternativní služby.

Na udržitelnější úrovni

Banky ve střední a východní Evropě jsou stále ziskovější než banky v západní Evropě, ale jejich ziskový potenciál se znatelně stabilizuje na udržitelnějších úrovních. Zatímco návratnost aktiv bank v regionu byla v letech největšího rozmachu před krizí (2006 až 2008) na průměrné úrovni 2 procent, v období mezi lety 2010 a 2014 představovala 1,4 procenta. V letech 2015 a 2016 by se pod vlivem situace v Rusku měla snížit na úroveň 0,8 procenta. Podle výpočtů odborníků společnosti UniCredit se návratnost aktiv v úvěrových institucích ve střední a jihovýchodní Evropě  v uvedených obdobích pohybuje na úrovni 1,6, respektive 0,8 a 1 procento. Banky v Německu, Itálii a Rakousku na rozdíl od toho produkují čísla na úrovni 0,4, respektive
0,2 a 0,4 procenta.

 Návratnost aktiv

„Ve střední a východní Evropě tvoří přibližně dvě třetiny celkových příjmů v sektoru čisté příjmy z úroků, tedy tradiční bankovní obchody. Vzhledem k tlaku na marže bude nevyhnutelné se zaměřit na alternativní zdroje příjmů, jako jsou poplatky a provize, a zvýšit ziskový potenciál bank,“ uvedl Carlo Vivaldi, ředitel divize pro střední a východní Evropu skupiny UniCredit.

Půjčování ale zůstane i v budoucnosti tím nejvýznamnějším bankovním produktem. „Očekáváme střídmý nárůst úvěrů v souladu s ekonomickým oživením v regionu,“ uvedl Mauro Giorgio Marrano, zástupce ředitele útvaru CEE Strategic Analysis skupiny UniCredit. „V regionu střední a jihovýchodní Evropy čekáme růst v hodnotě 3,9 procenta v letošním roce a 4,6 procenta v příštím roce. V regionu střední a východní Evropy budou tyto hodnoty 5,1 procenta, respektive 7,8 procenta.“ Tempo růstu úvěrů se bude v jednotlivých zemích značně lišit. Podíl nesplácených úvěrů zůstane letos v regionu střední a východní Evropy na relativně vysoké úrovni. V části zemí se však očekává zlepšení.

Neúvěrové produkty

„Nepochybně vzroste význam alternativních služeb mimo tradiční bankovní úvěrování,“ řekl Carlo Vivaldi. „Podle našich analýz budou firemní zákazníci v budoucnosti více vyžadovat neúvěrové financování. U individuálních klientů pak vidím potenciál především ve službách spojených se správou aktiv.“

Bankovní úvěry a také dluhové cenné papíry představují ve skutečnosti mnohem nižší podíl v podnikovém dluhovém financování v zemích střední a jihovýchodní Evropy proti průmyslovým západoevropským zemím. Finanční majetek domácností ve střední a východní Evropě je stále pod úrovní domácností v Německu, Rakousku nebo Itálie a je investován do poměrně jednodušších produktů. Růst majetku zvýší poptávku po službách správy majetku.

Využívání internetu k bankovním transakcím v zemích střední a východní Evropy rovněž zaostává za zeměmi západní Evropy. „Zákazníci bank v regionu střední a východní Evropy jsou mimořádně technicky zruční. Prokazuje to silný nárůst online bankingu v předcházejících letech,“ uvádí Mauro Giorgio Marrano. „Moderní zákaznické služby na internetu představují klíčový faktor úspěchu bank v regionu střední a východní Evropy.“ Podobně vysoké výnosy v regionu vykazují také platby kreditními kartami.

Nastupují nová řešení

Navzdory náročným výzvám se skupina UniCredit považuje ve střední a východní Evropě za dlouhodobého a strategického investora a chce rozšiřovat své obchody s firemními
i s individuálními klienty z regionu. Skupina UniCredit v tomto regionu disponuje rozsáhlou sítí téměř 3 500 poboček v celkem 14 zemích. Ty představují přibližně jednu čtvrtinu jejích celkových výnosů. Prostřednictvím svých mezinárodních center poskytuje skupina UniCredit v regionu střední a východní Evropy služby více než 20 000 mezinárodních firemních klientů. V tomto kontextu podporuje své klienty v podnikání na základě odborných poznatků v oblasti politiky, místní legislativy a praktik na trhu, přičemž jim pomáhá nalézat nové příležitosti a využívat jich.

„Právě hluboké kořeny našich lokálních dceřiných bank poskytují skupině UniCredit výhody v zemích střední a východní Evropy. Na rozdíl od našich konkurentů jsme za poslední čtyři roky zvýšili svůj podíl na trhu v oblasti financování i vkladů klientů,“ vysvětluje Carlo Vivaldi, ředitel divize pro střední a východní Evropu skupiny UniCredit. „Chceme v tomto pozitivním trendu pokračovat. S tímto záměrem budeme klientům poskytovat nejen známé služby v obvyklé vysoké kvalitě, ale zároveň inovativní řešení pro nové požadavky.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3