INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Návštěvníci jídelen a restaurací stále častěji platí útratu pomocí platebních karet. Podle průzkumu provozovatelů bankovních kartových systémů pravidelně platí v restauracích téměř čtvrtina majitelů karet. Platební karty též s úspěchem nahrazují v Česku velmi populární stravenky. Bezhotovostně lze v restauraci snadno uhradit také spropitné.

Zatímco v maloobchodních prodejnách již lidé používají platební karty zcela běžně, v restauracích zatím převládají tradiční hotovostní platby. To by se ale mohlo v blízké budoucnosti změnit. Návštěvníci českých restaurací totiž stále častěji platí útratu kartou. Podle průzkumu společnosti Mastercard používá v restauracích pravidelně platební kartu 24 % majitelů, přičemž počet těchto plateb se meziročně mírně zvýšil.

„Podle výsledků našeho průzkumu MasterIndex platí v restauračních zařízeních pravidelně kartou čtvrtina dotázaných. To je nárůst oproti roku 2014, kdy to bylo 22 %. Restaurace, kavárny a kluby jsou rovněž na druhé pozici v žebříčku míst, kde by lidé možnost platit kartou uvítali,“ uvedl k výsledkům výzkumu Matouš Michněvič, ředitel pro produkty a Priceless Specials ve společnosti MasterCard. „Je zřejmé, že lidé mají zájem využívat svoji platební kartu i při stravování, ale zatím jim to není všude a vždy umožněno,“ doplnil Michněvič.

Nárůst bezhotovostních plateb v sektoru veřejného stravování by mohl urychlit také rozvoj stravenkových předplacených karet, které nahrazují tradiční papírové kupony. Ty umožňují snadné zaplacení například oběda bez nutnosti nosit papírové stravenky s sebou a řešit s obsluhou restaurace či jídelny případné vracení drobných. „Předplacená karta již s úspěchem nahrazuje papírové stravenky. Držitel takové předplacené stravenkové karty může v restauraci zaplatit přesnou částku, platba navíc proběhne rychle a bezkontaktně. Zaměstnavatelům samozřejmě zůstávají zachovány všechny daňové výhody jako u klasické stravenky,“ popisuje nový trend Pavel Kusý, marketingový ředitel společnosti Edenred, která provozuje systém předplacených platebních karet Ticket Restaurant Card. „Elektronická náhrada papírových stravenek je velmi úspěšná i v západní Evropě. V Česku jsme od zahájení projektu firmám poskytli již více než 1.000 předplacených karet a zájem dále roste,“ doplnil Pavel Kusý.

Platební kartové terminály většinou umožňují i zadání výše spropitného. Nelze přitom jednoznačně říci, že by platby kartou v restauracích oproti platbám v hotovosti měly na výši spropitného nějaký vliv. Podle odborníků se celkově výše těchto dobrovolných příspěvků v Česku mírně snižuje. „Myslím si, že spropitné obecně v restauracích spíš klesá. Část provozoven totiž motivuje své pracovníky procenty z tržby a hosté jsou si toho vědomi, nebo to alespoň předpokládají,“ uvedla k trendům v placení spropitného Blanka Musilová z Asociace číšníků. „Přesná výše spropitného je ale pečlivě střeženým tajemstvím každého číšníka a servírky, proto jsou jakékoli odhady v této oblasti velmi těžké,“ doplnila Musilová.

(tz)


 

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

JPF

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3