Českomoravská stavební spořitelna měla nepochybně velmi šťastnou ruku se svým maskotem. Jejího chytrého lišáka si lidé brzy spojili s dostupným pořízením nového nebo rekonstruovaného bytu, rodinného domu a jeho vybavení. Byl to úspěch od prvopočátku v roce 1993, který trvá dodnes. S předsedou představenstva ČMSS Ing. Vladimírem Staňurou jsme si povídali, co se za pozicí jedničky na domácím trhu skrývá.
Liška sice představuje viditelný, sympatický symbol, ale úspěch jistě nedělá jen značka, logo, reklamní slogan. Proč jste si získali důvěru tolika Čechů?
Myslím si, jsem o tom dokonce přesvědčen, že náš úspěch spočívá na několika základech. Ano, jedním z nich je jistě brand, protože Liška je velmi známá značka. Víme, že tzv. podporovaná znalost dosahuje až neuvěřitelných 95 procent. Měli jsme to štěstí, že značka se tak vyvíjela spolu s trhem a Češi si vytvořili asociaci stavebního spoření s Liškou. Když se někde objeví, každý ví, o jaký produkt jde. To nám poskytuje obrovskou výhodu.
Druhý pilíř našeho úspěchu představuje obchodní síť, kterou máme největší v České republice. V ní pracuje přes 2000 obchodních zástupců, velmi dobře připravených, proškolených lidí. Za další, velmi významnou přednost považuji, že největší zájem o spoření s Liškou mají lidé na malých městech a na vesnici, kde máme velmi silné zastoupení. Průzkum nám i prozradil, že nejvíce zájemců se rekrutuje z mladé generace ve věku mezi 17 a 35 lety, což jsou velmi perspektivní klienti. Kombinace všech tří faktorů nám poskytuje unikátní pozici na trhu. Jsme proklientsky orientovaná firma, a když se například poměřujeme s konkurencí v rychlosti zpracování žádostí o stavební spoření, vyhráváme. Významně nám to usnadňuje digitalizace. Více než 50 procent smluv uzavíráme elektronicky.
Když mluvíme o stavebním spoření, zajímá nás zhodnocení vkladů. Jak úspěšný je pro klienty lišák jako bankéř, zhodnocovatel vložených prostředků?
Když si u nás uloží peníze, výnos se bude pohybovat kolem 3,5 procenta, započítáme-li i státní podporu. Ale i bez tohoto příspěvku znamená zhodnocení prostředků 1,3 procenta ročně, což neposkytuje žádná banka. Vysokými úroky chceme přilákat klienty a oni si to dobře uvědomují. Proto také v Českomoravské stavební spořitelně uzavíráme 200 000 nových smluv každý rok. Pro klienty je důležité, že jim výši úroku i dopředu garantujeme. To také kromě nás neumí nikdo, a právě tato jistota je hodně důležitá.
Když jsem na úvod hovořil o vlastnostech vašeho lišáka, nezmínil jsem se o jeho komunikačních dovednostech. Jak to, že dokáže mluvit tak srozumitelným a zábavným způsobem, a čím to, že je o potřebách domácností tak dobře informován?
My sbíráme informace z několika zdrojů. Především si pravidelně děláme průzkumy trhu, hodně se dozvídáme od našich obchodních zástupců, kteří jsou dennodenně s lidmi ve styku, hovoří jejich jazykem a dobře jim rozumí. Oni nám poskytují nesmírně užitečnou zpětnou vazbu. Víme, jak máme s nimi mluvit, o čem, kdy, jakým způsobem... A naši klienti se na nás obracejí jako k expertovi na bydlení, a to i na regionální úrovni. Očekávají, že od nás nedostanou jen financování, ale i praktické rady. Ptají se na tipy, koho v okolí oslovit, když potřebují šikovnou firmu na okna, kdo jim nejlépe udělá zateplení a tak podobně. A my jim rádi poradíme.
Lišák si taky rád hraje a vymýšlí nejrůznější soutěže. Nachází tím u Čechů odezvu?
Ano, Češi i Češky jsou velmi hraví a soutěživí, to se nám už opakovaně potvrdilo. Když vypíšeme novou soutěž, bývá o ni velký zájem. Jde o nový módní trend, který se jmenuje gamifikace. Komunikování s klientem se pak stává hrou, která je poutavější a zábavnější než běžný dialog. Ideálním místem se pro to se stávají sociální sítě, kde se to může připravit a odehrát jednoduše, v pestrých barvách a co nejlákavější formou. Vidím v tom logiku, protože my jsme vizuální společnost. Máme hezkého maskota, s krásným ocasem a chlupatýma ušima, který hned upoutá pozornost. Hravost patří k přirozeným lidským touhám, a to nejen u dětí. Proč toho tedy nevyužít? Ještě vám řeknu zajímavou zkušenost. Uvažovali jsme o tom, že v našem časopise už nebudeme uveřejňovat křížovku a sudoku. Ale z výzkumu jsme se dozvěděli pravý opak. Lidé nám říkali, hlavně nám nerušte křížovku a sudoku!
Když budu pokračovat ve výčtu lišákových předností, nesmím opomenout, že se chová jako odborník na útulný domov. I to lidé ocení?
Ano, hodně je to vidět v našem klientském časopise Liška. V něm je dostatečný prostor ke komunikaci, takže se tam objevují názory klientů i obchodních zástupců. Veřejnost od nás očekává, když jsme specialisty na bydlení, že se nemusí ptát jen na spoření, ale že dostanou radu i ohledně pojištění, stavební firmy, údržby, řemesel a podobě. A my se tak chceme profilovat. Liška nemůže být jen na financování, ale stávám se specialistou na lepší bydlení.
Co chystáte dál v tomto směru dál?
Chceme ještě víc usnadnit komunikace klientům. Proto vylepšujeme webové stránky, jsme i stále aktivnější na sociální síti. Chceme také dotáhnout elektronizaci smluv z 50 procent na sto. A víc úvěrů uzavírat elektronicky, i když to není snadné. Úvěr by měl být dosažitelný na jen čtyři tlačítka.
Čím vás tento rok překvapil? A zanechá stopu ve vaší paměti?
Nepřekvapilo mě vcelku nic, ale velmi potěšilo, jak stouply úvěry. Výrazně rostl nejenom celý trh, ale u Lišky bylo úvěrování obzvlášť úspěšné. Mám také radost, že zájem o stavební spoření neutuchá. A soukromě mne těší „vejšplechty“ mého vnuka. To víte, že jsem mu už taky uzavřel smlouvu na stavební spoření, kde jinde než u Lišky!
ptal se Pavel Kačer