Factoring má ve vnímání a využívání svými klienty dvě polohy – jedni ho berou skoro jako samozřejmost, protože jim pomáhá zajistit určitou komunikaci s dlužníky s tím, že peníze opravdu přijdou na účet, a druzí ho odmítají, protože zatím nedocenili jeho možnosti a obávají se ho jako zdánlivě drahé a komplikované služby. Jak to doopravdy je? Nejen na to odpovídal Ing. Tomáš Morávek, ředitel společnosti ČSOB Factoring, a.s.:
Česká ekonomika jde nahoru, alespoň na čas. Jak se nyní daří factoringu?
Myslím, že vcelku dobře. Trvalý růst v období před krizí kulminoval v roce 2008 obratem 134 mld. Kč. V následujícím roce se výrazně projevila krize, ostatně jako v celém finančním sektoru, a je třeba připustit, že propad factoringového trhu byl opravdu výrazný, na Kč 99,7 mld. Hned v dalším roce ovšem factoring nastartoval opět k růstu, již v roce 2013 se dostal obratem Kč 145,4 mld. nad úroveň před krizí a následující rok přinesl nové maximum, Kč 163,9 mld. Nakolik se může zdát pokles na Kč 136,9 mld. v roce 2015 dramatický, jeho příčinou bylo ukončení spolupráce jedné z členských firem s velkým klientem, pro kterého zajišťovala pouze správu rozsáhlého portfolia pohledávek. Nižší obrat se tak neodrazil v dalším podstatném ukazateli, objemu prostředků, které mají factoringové firmy do financování svých klientů zapojené, a ten přesáhl jak na konci roku 2014, tak loni částku Kč 17 miliard.
Je váš obor již neodmyslitelnou součástí služeb pro velké firmy? Jakousi, dejme tomu, finanční kulturou, samozřejmostí, s níž deformovaná platební morálka musí počítat? Na niž lze spoléhat v době, kdy je trendem či nutností oddalovat platby?
Náš obor je součástí služeb pro řadu velkých firem, ale asi bych si netroufl tvrdit, že neodmyslitelnou. Klienti korporátního typu mají většinou na výběr, jakým způsobem řešit své provozní financování, na druhou stranu factoring je komplexnější produkt než třeba bankovní úvěr, a nás vždy těší, když velcí zájemci zjistí, že jim můžeme pomoci i jinak než penězi. Řada velkých podniků využívá factoring v jeho bezregresní podobě jako součást svého řízení rizika k eliminaci vzniku špatných pohledávek a s ním souvisejících ztrát, jiným vyhovuje možnost snížit pomocí tohoto produktu bilanci a stav otevřených pohledávek.
Smluvně dojednaný odklad platby je pro mne součástí výsledku obchodního ujednání mezi kupujícím a prodávajícím, podobně jako cena. Deformace platební morálky začíná momentem, kdy kupující dojedná splatnost, aniž by si byl jistý, že ji bude schopen dodržet, nebo ještě hůře, s vědomím, že ji nedodrží. Pravdou ovšem je, že na factoring může dodavatel spoléhat i v takových případech, neboť factoringové firmy obvykle tolerují bez zásahu do podmínek financování i prodlení 90 dnů nad smluvně dojednanou splatnost.
Může factoring posloužit také státním podnikům a institucím? Případně obcím, v jejichž vlastnictví jsou firmy?
Pro factoring je rozhodující, aby jeho klient byl podnikatelský subjekt a aby generoval pohledávky odpovídajícího typu, to znamená z dodávek na otevřený úvěr a obvykle se smluvně dojednanou splatností mezi 30 až 90 dny. Z toho vyplývá, že pro nás není podstatné, zda je zájemcem o factoringové financování podnik v soukromém, státním, či obecním vlastnictví.
Stávají se klienty i drobnější firmy nebo dokonce živnostníci, jimž ti větší a mocnější odběratelé dluží delší čas?
Právě malé a střední firmy tvoří převážně klientelu factoringových společností. Nemusí pro ně totiž platit to, co jsem uváděl u velkých firem, a často nemají tak široký výběr možností, jak svůj provoz financovat. Určitě je do jisté míry pravda i to, že jejich konkurenční postavení a negociační síla ve vztahu k velkým odběratelům často vede k tomu, že musí na straně odběratelů vyhovět požadavkům na poskytnutí odložené splatnosti, ale dodavatelé jim podobnou výhodu neposkytnou. Právě nesoulad mezi splatností požadovanou dodavateli na jedné straně a odběrateli na straně druhé je typickým důvodem pro využití factoringu.
V čem má váš klient jistotu?
Určitě v tom, že budeme mít vždy zájem zjistit, co potřebuje, a bude-li to v našich možnostech, dodat mu odpovídající řešení, byť by bylo atypické. A to i v dnešní době, kdy vysoká míra prefabrikace postihuje už i finanční produkty. A že se k němu budeme chovat korektně. Je to součástí naší firemní kultury, kterou pěstujeme už téměř čtvrt století.
Stále přetrvává mýtus, že je factoring drahý. Jak to tedy vlastně je? Můžete uvést jednoduchý příklad?
Ano, je to skutečně mýtus. Factoring může být drahý v podání jednoho poskytovatele této služby v porovnání s obdobným řešením nabízeným jeho konkurentem, ale tvrdit o factoringu obecně, že je drahý, nemá logiku. Aby bylo porovnání s bankovním úvěrem, o kterém naopak přetrvává mýtus, že je levnější, spravedlivé, musel by příklad vypadat takto: klient potřebuje provozní úvěr ve výši osm milionů korun. Aby jej získal, musí dát bance do zástavy nemovitost, zřídit si u ní účet a související náklady, které mu vzniknou ještě před čerpáním úvěru, včetně poplatků, např. za smluvní dokumentaci, se přiblíží třeba až sto tisícům korun. Za ně dostane osm milionů korun, ze kterých bude platit úroky. Bude-li chtít stejný objem prostředků získat s využitím factoringu, při průměrné návratnosti 60 dnů bude muset v průběhu roku postoupit pohledávky v celkové hodnotě cca 60 milionů. Z čerpaných prostředků zaplatí stejný úrok jako bance a za administraci postoupení a správu pohledávek, včetně převzetí rizika neplacení zaplatí v podobě factoringového poplatku něco přes 200 000, rozložených do celého roku. Kromě osmi milionů korun úvěru ovšem dostane profesionální správu pohledávek, včetně upomínání a ochranu proti ztrátě v případě insolvence svých zákazníků.
Ale ve vašem portfoliu není jen factoring. Co ještě můžete případným zájemcům nabídnout?
My se vždy snažíme nabízet klientům řešení, tím, že jsme factoringovou společností, je naše řešení zpravidla postavené na postupování pohledávek. Pokud to dává oběma stranám smysl, jsme připraveni financovat i další potřeby klienta, jako doplněk k financování pohledávek. Pochopitelně nabízíme všechny služby související s pohledávkami, správu, převzetí rizika i intenzivní inkaso problematických pohledávek. Poslední službu zajišťuje naše dceřiná společnost a díky jejím dlouholetým zahraničním kontaktům v podstatě nezáleží na tom, v které části světa klientovi peníze zůstaly.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi