60 % Čechů by si vzalo půjčku na koupi či rekonstrukci bydlení, 40 % na pořízení auta. Výrazný nárůst zaznamenala oproti roku 2017 ochota lidí využít úvěr na investici do svého vzdělání. Rovná pětina by skrze půjčku investovala také do vlastního zdraví.
Obecně je financování ve formě půjčky otevřena velká většina Čechů, pouze 13 % lidí by si peníze nikdy a na žádný účel nepůjčilo. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 525 respondenty.
Z výsledků průzkumu je patrné, že Češi jsou možnosti financování prostřednictvím úvěru poměrně otevření, když pouze 13 % dotazovaných respondentů uvedlo, že by si nikdy na nic nepůjčilo. Vůbec největší otevřenost půjčkám přitom mají vysokoškolsky vzdělaní lidé. Financování touto cestou by na nějaký účel dávalo smysl 92 % z nich.
Bydlení a auto na prvních místech
Závěry z průzkumu jsou veskrze pozitivní z hlediska účelu, na který by si Češi půjčku vzali. Nejčastěji jim dává smysl půjčka na komodity dlouhodobé spotřeby. Jedná se zejména o bydlení, ať už jde o pořízení (64 %) nebo rekonstrukci (56 %). Otevřeni jsou také úvěru na pořízení auta, který by využilo 41 % lidí, zejména pak muži. Nejvstřícnější jsou v obou případech vysokoškolsky vzdělaní lidé. Na pořízení či rekonstrukci bydlení by si úvěr vzaly ¾ z nich, auto by si jich takto pořídilo 47 %.
Roste ochota investovat do sebe a své budoucnosti
Největší nárůst, co se týká účelu půjček, zaznamenalo vzdělání. Zatímco v roce 2017 by úvěr na vzdělání využilo 5 % respondentů, v současné době by tak učinilo 21 % Čechů. Ačkoliv je zde nadprůměrně zastoupena především skupina mladých lidí do 35 let, poměrně překvapivě by do vzdělávání tímto způsobem investovali i lidé okolo padesátky. I zde převažují vysokoškolsky vzdělaní lidé, když by si na vzdělávání vzalo půjčku 43 % z nich.
Pětina dotazovaných respondentů by neváhala využít půjčku na investice do svého zdraví. Takovému účelu půjčky jsou přitom nakloněni nejen starší lidé, ale poměrně překvapivě i lidé do 26 let věku. Více než třetina z takto získaných peněz by byla vynaložena na jednorázové zákroky, jakými je například pořízení nových zubů nebo různé zákroky estetického charakteru.
„Chování českých spotřebitelů se za poslední roky mění. Kromě typických komodit pořizovaných na úvěr, jako je bydlení, auto či vybavení domácnosti, se lidé snaží více investovat do sebe samých a své budoucnosti. Proto stále častěji dává lidem smysl půjčka také v oblasti vzdělávání a zdraví,“ říká Cyril Křůpala, obchodní a marketingový ředitel společnosti Cofidis, a dodává: “Tomuto trendu se přizpůsobuje i nabídka, když nás začínají oslovovat například zubní ordinace nebo estetické kliniky, které chtějí svým klientům nabízet více možností financování včetně půjčky.“
Dovolená, svatba či Vánoce za „své“
Pořízení vánočních dárků, dovolené nebo financování svatby skrze úvěr naopak nedává Čechům smysl. Na tyto věci či příležitosti by si úvěr vzalo pouze několik procent lidí. Zhruba stejně se zde shodují lidé napříč věkovými kategoriemi a s různým vzděláním, ať už jde o muže či ženy. Pozitivní také je, že pouze minimum lidí by si vzalo úvěr na běžný provoz domácnosti nebo na splácení jiného úvěru.
(tz)