INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

peniz eÚvěrová svoboda v České republice je na vysoké úrovni, naopak finanční gramotnost českých spotřebitelů je podprůměrná. Z průzkumu vyplývá, že pouze necelá polovina českých spotřebitelů (46 %) dokáže správně přiřadit vybrané finanční termíny k jejich definicím, což je mnohem méně než evropský průměr (63 %).

Ve schopnosti platit účty včas se ČR umístila na 15. místě z 24 států Evropy, i když se meziročně mírně zlepšila, co se týče procent, bohužel klesla z druhého místa v roce 2018. Co se týče úspor pro budoucnost, obsadila naše země místo čtrnácté. Vyplývá to z nové Zprávy na základě údajů od 24 004 spotřebitelů z 24 evropských zemí o každodenních životech evropských spotřebitelů, jejich výdajích a schopnosti každý měsíc hospodařit s domácím rozpočtem.

Na základě Barometru finanční prosperity, který společnost Intrum nově spustila v letošním roce, se měřily 4 hlavní aspekty platební schopnosti spotřebitelů a domácností. Jednalo se o Schopnost platit včas své účty, Úvěrovou svobodu, Úspory pro budoucnost a Finanční gramotnost. V rozdělení svých měsíčních finančních prostředků Češi zvolili následní strukturu:

Schopnost platit včas své účty: 15. místo

Co se týče schopnosti Čechů platit včas své účty, nevede si Česká republika v porovnání s ostatními zeměmi zrovna nejlépe. Každý čtvrtý český spotřebitel (26 %) během uplynulého roku nebyl schopen splácet v jednom nebo více případech své účty včas. V porovnání s rokem 2018 došlo k mírnému zlepšení, když na tu samou otázku v roce 2018 uvedlo stejnou odpověď 34 % respondentů. Z tohoto podílu 15 % Čechů nezaplatilo včas jeden účet, 7 % Čechů nezvládlo 2–4 účty a jedno procento obyvatel ČR nebylo schopno pokrýt dokonce 5 nebo více účtů. Téměř tři čtvrtiny (71 %) „opozdilců“ uvádí, že zpoždění jejich úhrady bylo výjimečné. Alarmující ovšem je, že ve zbytku případů (29 %) se jedná o pravidelný problém. Nejčastějším důvodem (45 %) pozdní úhrady bylo opomenutí, 41 % Čechů však uvedlo, že neměli dostatek financí.

fr aaaÚvěrová svoboda: 2. místo

Půjčit si peníze od banky nebo jiné instituce je sice rizikovou aktivitou, nicméně možností nabízejí finanční a bankovní instituce u nás požehnaně. Jedním z nejčastějších důvodů různých půjček je rozhodnutí koupit si něco, na co nemáme v daný okamžik dostatek peněz. V porovnání s rokem 2016, kdy si na splácení účtů (kromě hypotéky a vyčerpání kreditní karty) půjčovalo 14 % Čechů, se tento počet zdvojnásobil. Za právě uplynulých 6 měsíců letošního roku si finanční prostředky vypůjčilo 28 % českých spotřebitelů, což je o 3 procentuální body nad evropským průměrem. Výše půjčky u 17 % dlužníků odpovídá zhruba 10 % jejich měsíčnímu příjmu, v 17 % se jedná o rozmezí 10–25 % měsíční mzdy. Na vánoční dárky si občas vypůjčí 51 % Čechů.

Úspory pro budoucnost: 14. místo

Předpovídat budoucnost je někdy doslova ošemetná záležitost. Každý ale ocení pocit finanční jistoty v podobě nezbytné rezervy pro případ nouze. V porovnání se zbytkem Evropy jsou na tom Češi o jednotky procent lépe. Deset procent obyvatel ČR je schopno našetřit více než 20 % svého měsíčního příjmu, 17 % Čechů ušetří
10–20 % měsíční mzdy, 28 % pak 5–10 % ze své výplaty. Méně než 5 % svého platu našetří 29 % Čechů. Nejčastěji (v 75 % případů) si odkládáme na neočekávané výdaje, nejméně (10 %) na vzdělávání.

Finanční gramotnost: 20. místo

Doslova alarmující situace se týká finanční gramotnosti, tedy do jaké míry spotřebitelé rozumí základním finančním pojmům a výpočtům. Jedná se o schopnost rozumět tomu, jak nakládat s penězi, tedy o schopnosti a znalosti, díky kterým můžeme provádět informovaná a účinná finanční rozhodnutí. Ze všech 24 anketovaných zemí za námi skončilo už pouze Lotyšsko, Estonsko, Polsko a Litva. Češi se v 57 % případů domnívají, že dostali přiměřené finanční vzdělání, aby mohli spravovat své každodenní finance, i když stále potřebují poradit ohledně komplikovanějších finančních záležitostí. 17 % obyvatel považuje svou finanční gramotnost za vynikající, 13 % cítí vysokou míru desorientace. Mezi hlavní zdroje finančního vzdělání u nás patří rodiče (56 %), škola (53 %) a internet (44 %). Nejméně naopak sociální sítě (4 %). Přesto však pouze 40 % spotřebitelů věří, že zvýšení finanční gramotnosti je úkol školního vzdělávacího systému. To je druhé nejnižší procento v celé Evropě.

„Výsledky průzkumu za rok 2019 prokázaly negativní vlivy rostoucí konzumní nálady českých domácností, vyplývající z příznivé ekonomické situace v České republice. Čeští respondenti zcela jednoznačně potvrdili, že nejsou schopni racionálního přístupu ke svým reálným finančním možnostem v porovnání s náladou v jiných evropských zemích a že nezachytili zcela opačný evropský trend. Dostupnost úvěrů v kombinaci s velmi špatnou finanční gramotností je alarmujícím faktorem, který může v blízké budoucnosti způsobit značné problémy se splácením závazků. Je nutno posílit finanční edukaci obyvatelstva, zejména mladých lidí,“ uvedl Karol Jurák, výkonný ředitel Intrum Czech, s.r.o.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3