Jednomu by se chtělo napsat, že TOS VARNSDORF a. s. je podnik s neobvyklou business aurou. Jeho management dokáže vytvářet strategické vize, které se právem zapisují do dějin českého i světového podnikání. Přitom v žádném případě nejde jen o snahu co nejvíce prodat, ale být užitečným, smysluplným dodavatelem zboží, které je potřeba. Záměrem je uspokojit zájem o stroje, které se uplatní v ekonomice napříč kontinenty, přicházet se sofistikovanými inovacemi, jež člověku usnadní používání obráběcích strojů a přiměje mozek obsluhy zdokonalovat se, tedy přemýšlet. A to vše ruku v ruce s mnoha synergickými souvislostmi až po výjimečnou péči o vlastní zaměstnance ve Varnsdorfu, včetně té nejmladší, učňovské generace. Rozvážné kroky v řízení firmy spojené s nebývalou odvahou jít do nových výzev vyústily v ojedinělou pozici na globálním trhu, v průběžné úspěchy, významná ocenění. Vyplynulo to ze slov Miloše Holakovského, obchodního ředitele TOS VARNSDORF:
Vývoz je významným potenciálem v růstu firmy. Jaký podíl má na celkových příjmech?
TOS VARNSDORF je proexportně založená společnost. V roce 2019 dosáhl export 85 % celkových tržeb. Pro podporu exportu máme vybudovány tři dceřiné prodejně-servisní organizace v nejdůležitějších teritoriích světa. Jsou to TOS Machine Tools (Shanghai) v čínské Šanghaji, TOS Varnsdorf – RUS v ruském Petrohradu a TOS TRADE North America v americké Atlantě. Samozřejmě největší trh Evropské unie si obhospodařujeme přímo z Varnsdorfu pomocí sítě našich prodejců v jednotlivých zemích EU.
Patříte ke stálicím na trhu nejmodernějších obráběcích strojů. Co je nyní vaší vlajkovou lodí?
Naší vlajkovou lodí je stále stroj WHN(Q) 13 CNC. V loňském roce se podílel na veškeré produkci 40 %. Postupně zavádíme na trh novou dvoutypu WHT 110/130. Do těchto strojů vkládáme velké ambice a rádi bychom postupně vyrovnávali poměr prodaných strojů s WHN(Q) 13 CNC. Touto kombinací umíme svým zákazníkům nabídnout klasickou silovou horizontku i moderní rychlé a vysoce produktivní obráběcí centrum. Věříme, že v dnešní době, kdy je trend využívání vyšších řezných rychlostí a pracovních posuvů, budou zákazníky vyžadovány právě tyto stroje.
Velmi pěkně jste se v závěru loňského roku umístili v soutěži Exportér roku. Mohl byste komentovat toto vítězství?
Máte pravdu, 9. prosince 2019 jsem měl tu čest převzít za všechny zaměstnance TOSu VARNSDORF z rukou vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka plaketu a pohár Exportéra roku. Umístili jsme se na 1. místě v kategorii Nárůst exportu mezi lety 2017 a 2018. Dokázali jsme navýšit export o 77 %. Druhým fantastickým oceněním bylo 34. místo v kategorii Objem exportu za rok 2018 ze všech 3000 zúčastněných exportujících českých firem napříč všemi obory podnikání. Na těchto úspěších se nejvíce podílely nárůsty exportu do Polska, na Slovensko, do Slovinska, Kanady, Finska a Srbska. V roce 2019 jsme vyvezli stroje do 21 zemí světa.
Jsou pro letošek vaše exportní cíle ambicióznější oproti minulým rokům? Jaká teritoria byste si rádi ještě podmanili?
Prodejní cíle pro rok 2020 jsme navýšili proti skutečnosti 2019 o 15 %. Dodáváme do 20 až 25 zemí světa a máme zajištěny nejdůležitější trhy. Samozřejmě můžeme stále hledat nová teritoria, ale to není naším cílem. Soustavně pracujeme na zlepšování služeb ve stávajících teritoriích. Zákazník nejvíce ocení rychlost dodávek náhradních dílů, přítomnost servisního technika v regionu a odbornou pomoc prodejců. Z těchto důvodů budujeme sklady náhradních dílů, servisní zázemí pro techniky a neustále věnujeme pozornost zvyšování technické erudovanosti našich prodejců. Těmito aktivitami se snažíme podporovat náš export.
Veletržní aktivity náleží k těm podstatným, vystavujete na nejprestižnějších veletrzích světa. Kam se chystáte letos? A uvidí vás zájemci rovněž na MSV v Brně?
Pro letošní rok jsme měli naplánovány dva zahraniční veletrhy. První v dubnu CCMT Shanghai 2020 v Číně a druhý v květnu – Metalloobrabotka v Moskvě v Ruské federaci. Šanghajský veletrh byl v dubnovém termínu zrušen z důvodu epidemie koronaviru. Nový termín ještě nebyl oznámen. Nevíme tedy, zda se posunutého termínu zúčastníme, nebo nám bude kolidovat s jinou naplánovanou aktivitou. Moskevský veletrh je pro nás velice důležitý, Ruská federace je již třetím rokem trhem číslo jedna. Na podzim se samozřejmě představíme na MSV Brno, vždyť na český trh dodáváme 15 % ze své celkové produkce.
Čeho lze dnes prostřednictvím takových veletrhů dosáhnout? Jsou to zejména kontakty, jež se oživují, nebo jde o image záležitost či přímo o nezbytnou obchodní taktiku spojenou s podpisem kontraktů?
Je potřeba si uvědomit, kam se posunul potenciální zákazník. V dnešní internetové době si každý umí dohledat potřebnou nabídku a porovnat technické parametry s konkurencí. Dnešní zákazník nezískává tyto informace na veletrhu. Z těchto důvodů se posouvají veletrhy do pozice oživení kontaktů a společenských setkávání. Podpisy kontraktů se uskutečňují jen ve velice ojedinělých případech a jsou dopředu domluveny. Je otázkou, zda tyto aktivity do budoucna vyváží stále rostoucí ceny za plochu a stavbu expozic nebo se vystavovatelé stáhnou z veletrhů a kontakt se zákazníkem budou řešit formou dnů otevřených dveří ve vlastních firmách, tak, jak se to již dnes děje.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi