INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

jiri jemelka portretKoronavirus udělal čáru přes rozpočet podnikatelským subjektům napříč nejen Českou republikou, ale celým světem. Vykolejil život v tržním hospodářství. Mimořádná opatření se však začínají uvolňovat, firmy počítají ztráty a s nelibostí hledí na červená čísla. Ani brainstorming nejlepších hlav ve společnosti nepřináší v určitých případech realizovatelné řešení pro znovunastartování podniku. Nastává okamžik, kdy má smysl povolat odborníka, který ví, jak na mimořádné situace. Jak tedy vybrat interim manažera a nespálit se při tom?

Současnost spojuje dvě výzvy naráz. Na jednu stranu je zde krizové období, na straně druhé obrovská příležitost pro transformaci firem v takové brandy, které uspějí na domácích i globálních trzích, vystaví si kolem sebe ty správné odběratelské a zákaznické komunity. Jedná se o proces velmi komplexní, který přináší a přinese hlavně do budoucna ekonomické a společenské důsledky. Svět podnikání po období koronavirovém už nebude stejný.
Interim manažeři se dříve specializovali zejména na to, jak podnik vyvést z horkých krizových chvilek na nový start s kladnou nulou. Čím dál ve větším měřítku se ale zaměřují na transformační procesy, které mohou organizaci posunout do zcela jiného postavení a vymezit jí nový trh.

Takové úkoly je víc než vhodné svěřit lidem se zkušenostmi a výsledky. Přestože naléhavost ztrát volá po rychlém řešení, s výběrem interim manažera by si vedení firmy mělo dát na čas a dopředu zjistit co nejvíce informací o dané osobnosti a společnosti, projektech, které vedla, a výsledcích, jichž dosáhla. Doba totiž doposud svým způsobem přála, jak se také nejedna firma před zásahem onemocnění COVID-19 přesvědčila, těm, kteří jsou správně oblečeni, správně vystupují, připraví si tu nejlíbivější prezentaci a nabídnou akceptovatelnou, atraktivní cenu. „To však vůbec neznamená, že jste si do svého podniku pozvali profesionála, s nímž se vám podaří srovnat hospodaření do optimální podoby a rozvíjet jeho postavení v segmentu, případně připravit jej na vstup do segmentu nového,“ podotýká Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA, výkonný ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, odborník s letitou orientací právě na ozdravování menších a středních firem.

„Tyto přešlapy, drahé a neefektivní, a unáhlená rozhodnutí mohou ohrozit především podniky menší, které se v oblasti řízení nepohybují zatím s takovou ostříleností, jako je tomu u větších, například obchodních firem,“ upřesňuje.
Jsou však nějaká univerzální pravidla, podle nichž interim manažera zvolit a nenaletět? „Při výběru se soustřeďte na reference a nebojte se je řádně prověřovat. Zavolejte do firmy, kde tento člověk vedl změnu výrobního programu, záchranu před krachem, vytáhl ji z problémů. Ptejte se na zkušenosti, průběh spolupráce, zádrhele. Je to sice práce a čas navíc, ale zúročí se vám,“ doporučuje Jiří Jemelka.

„Zapátrejte v profesních sdruženích. Poohlédněte se po tom, jak dlouho firma či jednotlivec poskytující tuto službu na trhu působí. Sjednejte si schůzku a připravte si baterii otázek, klidně těch nepříjemných. Profesionál totiž neočekává, že tohle bude procházka růžovou zahradou a nebude se bát na nepříjemný dotaz dát jasnou a ne vždy rádoby očekávanou odpověď, která vaše zakladatelské a manažerské srdce ušetří bolesti. Bude ho zajímat to, od čeho se lze odrazit. A tak bude rovněž pokládat takové dotazy, které základy vašeho podnikání obnaží až do morku kostí. Na schůzce po tomto důsledném vzájemném interview také zazní základní podmínky, s nimiž se do práce mohou obě strany pustit,“ vysvětluje dále Jiří Jemelka.

A ještě poslední věc. Interim manažer pro úspěch svojí mise, která má pomoci daný podnik opětovně navést na letovou dráhu, bude potřebovat spolupráci. Ředitel či manažer je zde v postavení člověka, který nejlépe zná svůj terén, interim manažer se v něm bude potřebovat zorientovat a na základě stavu prostředí, do něhož se včlenil, postupovat. Je třeba pamatovat také na to, že v této nové roli jde o vzájemnou kooperaci. A tak, i když je to možná nepříjemné, ego vlastníka a top manažera musí jít někdy stranou, aby bylo celé snažení smysluplné. Prospěje zachovávat si otevřenou mysl. S interim manažerem jde totiž o společný cíl: postavit business opět na nohy.

Klíčovým faktorem pro firmy, které bojují o záchranu, je a bude cash-flow. Tedy je nyní nezbytné disciplinovaně škrtat náklady a vědět, že ze dne na den dramaticky rychle nezvýšíte prodeje a tržby. Rovněž se vyplácí nevydávat zbožná přání a sny za realitu a uvědomit si, že „horší“ časy teprve přijdou.„Přesto mají soukromé firmy poměrně velký prostor, aby našly to, co jim bude fungovat. Bez odvahy majitelů a manažerů to však nepůjde. Stejně tak jako bez nápadů, originálních řešení a chuti dělat změny, opustit pohodlí zajetých kolejí,“ míní Jiří Jemelka.

J.I.P. pro firmy, která se specializuje na poskytování služeb interim managementu a revitalizaci firem, také doporučuje, aby se podnikatelé bezhlavě nehrnuli do půjčování si peněz. Léty prověřená pravda vypovídá o tom, že je lepší se na čas uskromnit namísto velkorysého utrácení prostředků, které patří někomu jinému a které tak jako tak bude třeba někdy uhradit. Vyplácí se spoléhat na zdravý rozum a hledat takovou pomoc, která zhodnotí současný potenciál příslušné firmy. Například mezi ostřílenými odborníky. Společnost J. I. P. pro firmy má zkušenosti s celým spektrem klientů. Od živnostníků až po nadnárodní korporace, nejvíce však pracuje se středními podniky s obratem mezi 50 až 300 miliony korun ročně. Dnes řídí průměrně 10 až 15 firem v pozicích výkonných ředitelů nebo statutárů. Výmluvným argumentem úspěchu je i přes 150 projektů, jež pomohly business ostatním nastartovat.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3