INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

caimlogoSituace je vážná nejen ve zdravotnictví, ale i v podnikání! Některé firmy už dopady koronakrize nezvládají. Proto se zkušení krizoví manažeři z České asociace interim managementu v čele s Petrem Karáskem, který vedl mimo jiné záchranu TATRY, rozhodli připravit další aktuální sadu upozornění a doporučení pro firmy, která jim pomohou přežít krizi. Součástí je také jednoduchý "kondiční" test, kterým si firmy mohou snadno a rychle zjistit závažnost svého stavu.

Firmy se všemožně snažily ustát těžkosti způsobené dopady koronavirové pandemie, nastává ale doba, kterou nemusejí přežít. Už nelze spoléhat na to, že „bude líp“. Je potřeba zasáhnout a obrátit negativní vývoj. Krizoví manažeři z CAIM mají zkušenosti z mnoha stovek různých podnikových krizí, které „vlastníma“ rukama pomáhali vyřešit,“ uvedl Ján Dolejš, předseda České asociace interim managementu (CAIM).

Naprostá většina těchto zkušeností je použitelná i v dnešní situaci, a to nejen pro podniky, jejich majitele a managementy, ale z metod praktického krizového řízení mohou (a měly by!) čerpat i vládní orgány, krizové štáby různých úrovní, či je mohou využít i různé oborové a profesní asociace. Manažeři z CAIM vytvořili na základě svých zkušeností soubor hlavních upozornění a doporučení přehledně v bodech. Přidali i řadu jednoduchých praktických rad pro jednotlivé oblasti firemních činností od finančních, výrobních, obchodních až po personalistiku a komunikaci. Sestavili zároveň především pro střední a menší podniky jednoduchý test, kterým si sami majitelé či manažeři mohou rychle zjistit, v jaké kondici se nachází a zda potřebují pomoc zvenčí.

Krize nejsou ničím neznámým ani výjimečným. Koronakrize je však mimořádná hlavně tím, že zasáhla a ještě zasáhne velkou část ekonomiky. Které firmy přežijí, nezáleží až tolik na tom, jak jsou velké a silné, ale jak se dokáží pružně přizpůsobit novým podmínkám. Běžné nástroje a postupy totiž v takové situaci nezabírají,“ vysvětlil Petr Karásek, viceprezident CAIM a zkušený krizový manažer, který vedl krizovou záchranu automobilky Tatra a dalších strojírenských firem.

Většina českých podnikatelů a manažerů se snaží usilovně bojovat o přežití svých firem, jsou ale v situaci, kterou nikdy nezažily. Někdy je lepší obrátit se na odborníka, některé úkony však mohou zvládnout podnikatelé a manažeři sami, pokud se rychle naučí a aplikují důležité principy krizového řízení. Nejdůležitější je nečekat, je potřeba jednat a třeba i zcela změnit dosavadní strategii.

I v krizích je vhodné používat osvědčené postupy, protože metoda „pokus-omyl“ by mohla mít fatální následky. Základem je přizpůsobit řízení firmy novým podmínkám a stanovit si priority. Důležitá je také jasná a včasná komunikace se zaměstnanci a obchodními partnery, i když se nám plány, závazky, termíny atd. plnit nedaří,“ doplnila Jana Dronská, specialista na komunikaci.

Jednoduchý návod - jak přežít krizi (výběr z dokumentu CIM)

  • Stanovte si priority a na ty se soustřeďte
  • Sestavte si krizové plány
  • Zaměřte se na prodej/obchod
  • Zkuste s ohledem na „novou“ situaci zvážit nový produkt nebo službu
  • Využívejte příležitosti, hledejte nové
  • Pokud se to ukáže nutné, změňte dosavadní strategii
  • Snižte náklady všude, kde se dá (vč. personálních)
  • Hlídejte cash-flow, jednejte o možnostech pozdější platby nebo splátek
  • Počítejte s možnou druhotnou platební neschopností
  • Optimalizujte výrobu (nevyrábějte na sklad jenom proto, aby se výroba nezastavila)
  • Prověřte a zjednodušte procesy, pokud je to možné procesy automatizujte
  • Stanovte zastupitelnost pro jednotlivé pozice
  • Se zaměstnanci, kteří nejsou aktivní a loajální, se rozlučte
  • Komunikujte se zaměstnanci i okolím
  • Podporujte týmového ducha
  • Zaveďte vhodnou formu „poučení z krizového vývoje“ – pro jiné podobné situace

Česká asociace interim managementu je odborná platforma sdružující interim manažery - profesionály se zkušenostmi s řešením krizových situací v mnoha oborech. Interim manažeři z CAIM působili v mnoha rolích či pomáhali s řešením problémů stovkám podniků a organizací, mnoha z nich zachránili i jejich existenci. Interim manažeři pomáhají firmám tím, že převezmou formou časově omezeného projektu úkoly, na které firmy nemají dostatek zdrojů, zkušeností či odborností.

Celý dokument CAIM pro firmy: jak přežít krizi najdete na podstránce Společenská odpovědnost https://www.iprosperita.cz/spolecenska-odpovednost/10491-caim-pro-firmy-jak-prezit-krizi

(caim)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3