Drogistická síť ROSSMANN loni znovu upevnila svou pozici klíčového hráče na globálním i českém trhu. Koncern zakončil rok 2020 s obratem ve výši 10,35 miliardy eur, což představuje meziroční nárůst o 3,5 %. Tržby v České republice se ve srovnání s rokem 2019 zvýšily dokonce o 8,1 % na více než čtyři miliardy Kč.
Na tuzemském trhu tak společnost
ROSSMANN celkem za poslední tři roky rostla ve srovnání s konkurencí (dm drogerie, Teta, Top drogerie) více než dvojnásobným tempem. K úspěchu přispěl digitální věrnostní program, modernizace a rozšiřování prodejen, brandová kampaň a zařazování nového sortimentu. Právě proaktivním přístupem zaměstnanců a rozmanitou nabídkou produktů společnost potvrdila svoji flexibilitu a schopnost reagovat i v době krize včas na změny nákupního chování zákazníků. Obliba drogerie ROSSMANN plyne v neposlední řadě také z jejího kladného postoje ke společenské odpovědnosti.
Mateřská společnost sítě drogerií ROSSMANN Dirk Rossmann GmbH dosáhla v roce 2020 tržeb 10,35 miliardy eur. Ve srovnání s dosud rekordním rokem 2019 tak koncern, jenž provozuje přes 4000 prodejen v osmi evropských zemích, navýšil svůj obrat o 3,5 %. Za růstem tržeb stojí především schopnost pružně reagovat na krizovou situaci způsobenou koronavirovou pandemií. Významný podíl na úspěchu společnosti má také expanze do nových lokalit, modernizace stávajících prodejen a investice do technologií, které zákazníkům v mnohém usnadňují nákup. Výhodou je i široká nabídka produktů, jehož součástí jsou také mezi zákazníky oblíbené produkty privátních značek za příznivé ceny.
Více než polovinu svých prodejen provozuje ROSSMANN v Německu, kde jeho obrat oproti předchozímu roku vzrostl o 4,7 % na 7,33 miliardy eur. V dceřiných společnostech, tj. v České republice, Polsku, Maďarsku, Španělsku, Turecku, Albánii a Kosovu, stoupl obrat společnosti celkem o 2 % na 3,02 miliardy eur.
V době pandemie potvrdila firma svou sílu i tím, že ji americký časopis Forbes zařadil na 54. příčku žebříčku nejlepších světových zaměstnavatelů, což je zároveň nejlepší hodnocení mezi německými maloobchodníky. V současné době zaměstnává celý koncern 56 300 lidí a provozuje celkem 4244 prodejen, což je o 156 více prodejen než v roce 2019. I letos počítá koncern ROSSMANN s další expanzí. Plánuje investice v celkové výši 200 miliónů eur a otevření dalších 195 prodejen.
Vede si nejlépe v oboru
Na českém drogistickém trhu se společnosti ROSSMANN loni podařilo navýšit tržby meziročně o 8,1 % na čtyři miliardy Kč, což podle údajů výzkumné a analytické společnosti Nielsen představuje ve srovnání se zbytkem trhu o tři procentní body rychlejší růst. V období let 2018–2020 rostl ROSSMANN ve srovnání s konkurencí dokonce více než dvojnásobným tempem. Svůj obrat zvýšil o 22 %, zatímco ostatní hráči přidali jen 10 %.
Ačkoliv rok 2020 přinesl řadu omezení souvisejících s koronavirovou pandemií, dokázal se řetězec ROSSMANN přizpůsobit neustále se měnícím podmínkám pro provoz prodejen. Společnosti se díky tomu dařilo poskytovat vždy služby, které nejenže splňovaly veškerá protiepidemická opatření, ale zároveň vyhovovaly požadavkům i těch nejnáročnějších zákazníků. Během loňského roku si ROSSMANN na trhu s drogistickým zbožím navíc připsal i několik prvenství jako například zavedení samoobslužných pokladen a spuštění digitálního věrnostního programu. To dokazuje, že neustále pracuje na zlepšeních, která vycházejí vstříc požadavkům moderní doby.
Samoobslužné pokladny
a výhody díky mobilní aplikaci
Jako první v segmentu drogistů zavedl ROSSMANN samoobslužné pokladny. Pro pilotní projekt byly vybrány dvě pražské prodejny ROSSMANN v OC Arkády Pankrác a OD Máj. Projekt samoobslužných pokladen byl spuštěn mimo jiné za účelem zkvalitnění služeb právě v důsledku opatření vzniklých během pandemie. Pokladny jsou totiž bezhotovostní a podporují bezkontaktní nákup, což celý nákupní proces navíc urychlí.
Pro své zákazníky ROSSMANN v roce 2019 v Česku spustil také digitální věrnostní program ROSSMANN CLUB, jenž členům prostřednictvím mobilní aplikace přináší výhodné nabídky a slevové akce. Během několika měsíců se tato aplikace stala jednou z nejstahovanějších aplikací svého druhu v České republice. Nyní ji využívá několik set tisíc zákazníků zákazníků a každým dnem přibývají noví.
„Koronavirová krize a s ní související opatření do značné míry změnily nákupní chování zákazníků. Ti se samozřejmě snaží co nejvíce omezit kontakt s ostatními lidmi a nakoupit vše potřebné na jednom místě. Co nejrychlejší nákup na prodejnách a digitalizace našich služeb jsou určitě trendy, v kterých chceme pokračovat i v budoucnu,“ uvedla Olga Stanley, manažerka komunikace ROSSMANN v České republice.
Modernizace prodejen
a další expanze
V současnosti provozuje drogistická síť ROSSMANN v České republice 148 prodejen, ve kterých každoročně obslouží 15 miliónů zákazníků. Prodejny průběžně modernizuje tak, aby se v nich nakupovalo co možná nejlépe, a zároveň hledá další atraktivní prostory v zajímavých lokalitách pro nové pobočky. Jen za poslední tři roky ROSSMANN zmodernizoval 62 prodejen a otevřel více než 20 nových.
„Snažíme se, aby všechny naše pobočky byly přehledné, komfortní a dostupné co nejvíce lidem. V loňském roce jsme otevřeli deset nových prodejen, a to i ve městech, ve kterých jsme dosud žádné zastoupení neměli. Investovali jsme také do rekonstrukce 15 stávajících prodejen, abychom zákazníkům zajistili pohodlné nákupy v moderním, vzdušném prostředí. Letos máme v plánu otevřít 10–15 nových poboček a zároveň zmodernizovat 15 stávajících prodejen,“ komentovala úpravy prodejen a expanzi společnosti ROSSMANN v posledním roce Olga Stanley.
Projekty na téma ekologie
Jedním z pilířů, na kterém je postaven ekonomický úspěch společnosti, je ekologicky odpovědné podnikání. ROSSMANN se dlouhodobě profiluje jako společensky odpovědná firma, která nabízí udržitelné produkty ohleduplné k životnímu prostředí. Privátní značky se pyšní pečetí Receptura bez mikroplastů. Stále více produktů privátních značek má také obaly vyrobené z recyklovaného plastu. V roce 2019 navíc ROSSMANN zavedl ve vybraných prodejnách plnicí stanice na značkovou drogerii bez obalu, kde si mohou zákazníci stáčet tekuté mycí a čisticí prostředky, drogerii a kosmetiku do opakovaně použitelných nádob.
ROSSMANN věnuje svou pozornost rovněž dalším aktivitám spojeným s trvalou udržitelností. Během pětileté spolupráce se společností Henkel ČR divizí Beauty Care na projektu Vraťte stromům korunu se podařilo získat finanční prostředky na výsadbu více než 1600 vzrostlých stromů po celé České republice. Motivovat spotřebitele k dlouhodobě udržitelnému a odpovědnému chování se ROSSMANN snaží také pomocí nové vzdělávací kampaně Každý krok se počítá, ve které chce společně se společností Procter & Gamble upozornit na to, že každý z nás svým chováním ovlivňuje budoucnost naší planety.
ROSSMANN je tam,
kde srdce pomáhá
Za úspěchem drogistické sítě ROSSMANN stojí i její dlouhodobá strategie společenské odpovědnosti, která propojuje charitativní činnost s dalšími aktivitami společnosti a je také úzce provázána s celkovou komunikací značky ROSSMANN – A život je krásnější. V roce 2020 například odstartoval ROSSMANN vlastní charitativní projekt KDE SRDCE POMÁHÁ zaměřený na podporu těch, kteří se ocitli v nelehké životní situaci. V rámci projektu mohou zákazníci své nevyčerpané body z věrnostního programu ROSSMANN CLUB proměnit v dobrý skutek.
Projekt KDE SRDCE POMÁHÁ volně navazuje na úspěšný charitativní projekt Dejme úsměv dětem, který vznikl v roce 2009 ve spolupráci s Nadací Naše dítě. Od té doby ROSSMANN věnoval na dobročinné účely více než 62 miliónů Kč. „Loni jsme se vzhledem k pandemické situaci soustředili hlavně na pomoc lidem v nouzi, seniorům a dětem s vážnými zdravotními problémy. Jen v rámci projektu KDE SRDCE POMÁHÁ jsme věnovali částku ve výši čtyř miliónů korun. Příští vlnu tohoto projektu připravujeme na letošní duben,“ uvedla Olga Stanley.
(tz)